• kozzan

    är det okej att säga negress?

    det är mkt prat om att man inte bör säga n.... eftersom det kan vara stötande för vissa. men är det okej att säga negress? ag tycker det är ett fint ord och helt ok att säga så länge personerna jag pratar med inte tar illa vid sig av det...


    världens finaste tjej finns hos mig
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden är det okej att säga negress?
  • Cdot

    Nä Fia, Svart är inte en beteckning på flera raser. Bara en. Det finns massor av andra människor än svarta som har mörk hudfärg men det innebär inte att dom är av den svarta rasen.

    Its that simple.

    Så kort sagt, istället för att kalla en svart kvinna "negress" kalla henne svart. OM du måste fokusera på vad hon "är" förrutom en medmänniska.

  • Rockmama

    Ö h t är det väldigt sällan man hamnar i en situation där man behöver namnge vad folk tillhör för ras. Så varför fokusera så mycket på det. De enda tillfällen jag kan komma på är om man ska beskriva en persons utseende.

  • Matillin
    Rockmama skrev 2006-10-12 16:22:42 följande:
    Ö h t är det väldigt sällan man hamnar i en situation där man behöver namnge vad folk tillhör för ras. Så varför fokusera så mycket på det. De enda tillfällen jag kan komma på är om man ska beskriva en persons utseende.
    håller med
    Men kan ju va bra att veta dom gånger det händer, att man vet vad man ska säga och inte säga
    Vecka 21
  • Recordmaniac

    Det är som Rockmama säger - dessutom: om man hänger upp sig för mycket på beteckningar är det större risk det blir fel.

    En f.d. arbetskompis åt mig skulle beställa fika till ett möte på ett café, och när hon stod i kön ställde sig en stor mörkhyad (neger) man bakom henne. Hon tänkte "får inte säga negerboll, måste säga chokladboll, inte negerboll, chokladboll...(osv)" - varpå hon beställer: -Sju winebröd och sju chokladnegrer!

    Killen bara bröt ihop i asgarv.

  • asparinC

    I mitt yrke är det vanligt förekommande att man måste anväda signalamente och givetvis också etnisk tillhörighet. Afrikan eller svart är de mest gångbara uttrycken. Jobbade nyligen med en kollega som var från Gambia och passade på att fråga vad han anser var mest acceptabelt. Afrikansk härkomst/påbrå vad det mest korrekta enligt honom. Uttrycket färgad öppnar för missförstånd då det innefattar fler personer och väldigt skillda definitioner.

  • Etta med kokvrå

    Rockmama:

    "Ö h t är det väldigt sällan man hamnar i en situation där man behöver namnge vad folk tillhör för ras."

    Du kan inte vara så berest, eller hur? Det märks att du inte har varit i något muslimskt land, speciellt inte i mellanöstern. Där är både ras och ursprung mycket viktigt.
    Så är det även i många länder i Afrika. Hur negrerna ser skillnad på varandra veti fan men så är det.

  • Rockmama

    Etta med kokvrå: berest är väl ett relativt begrepp men de länder jag har varit i är: Norge, Danmark, Storbritannien, Irland, Tyskland, Österrike, Tjeckien, Schweiz, Liechtenstein, Italien, Grekland, Spanien, Portugal, Egypten, Libanon, Sydafrika, Thailand, Vietnam, Kina, Laos, Kambodia, Malaysia, Brunei, Indoniesien, Singapore, USA och Kuba.

    Ja, det var väl ungefär fyra helt eller devis muslimska länder vad nu det har med saken att göra. Hur berest är du själv?

  • Etta med kokvrå

    Rockmama:

    Jag har varit i de flesta länder som du nämnde (utom tjing-tjongländerna) samt även flera muslimska länder i Mellanöstern. Har även bott i England, Finland och Sydafrika så jag vet att i många av dessa länder så spelar ras och hudfärg en mycket stor roll, allra mest i arabvärlden faktiskt.
    Om detta kan anses vara positivt eller negativt kan jag inte svara på.

  • o0dizzy0o

    Etta med kokvrå

    hur illa lät inte det då??? "tjing tjong länderna"?? apropå att kalla öknamn...lite illa

Svar på tråden är det okej att säga negress?