• Sofie1979

Afrika i blodet?/del 2

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-10-09 22:37:13:
    Hej på er!!

Fortsättning på Afrika i blodet!

Skryt om era små blandisar eller helafrikanska barn här!!

Själv har jag en underbar liten mörk dotter som är 1½ år, hennes pappa kommer från Uganda och jag är svenska! Perfekt blandning!

Vad har ni andra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-10-10 17:48:05:
    "Själv har jag en underbar liten mörk dotter som är 1½ år, hennes pappa kommer från Uganda och jag är svenska! Perfekt blandning!"

Angående vad jag skrivit i min kommentar, så menar jag att JAG tycker att det är en perfekt blandning! och det behöver inte någon annan tycka om de inte vill!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-10-10 17:57:54:
    Länk till tråden innan:

www.familjeliv.se/Forum-3-45/m8957768.html

• Svar på tråden Afrika i blodet?/del 2
  • Kedu

Med tanke på det Blomstande sa angående att barn inte ser färg stämmer verkligen.
    Jag arbetade på en förskola och vi satt en dag och åt lunch. Då frågar en pojke en tjej (som satt vid bordet vars mamma hade fött barn någon dag innan) vad det blev för färg på barnet? Hon sa då att bebisen hade samma färg som hon och som pojken. Ska då tilläggas att pojken var svart och hon var vit....

• Sommarmamma

Tack blomstarnde för inlägget Igår när jag läste boken "hemmamatch" för Philip så finns det en bild på en fotbollspublik där. Jag frågade Philip om han kunde peka ut mamma, pappa osv. i publiken. Pappa var den mest blonda killen i på bilden. tror också att vi vuxna gör mycket större sak av färg än vad barn gör.

• maaxan

jag hoppas att ni har rätt att de kommer att identifiera sig utan att tänka på färg, jag är ju inte oroligt för det förrens hon kommer upp i tonåren och ska bli vuxen för det är ju då som problemen dyker upp oftast.

mitt ex har haft jättesvårt att få jobb, han kunde söka hur många som helst och fick oftast inte ens ett svar. han har ju ingen utbildning som räknas här i sverige så han fick ju ta städjobb mest.

jag hoppas verkligen att det finns bra män därute nånstans men jag börjar luta åt att alla har några seriösa fel.

• maaxan

gutegirl - tiger woods det vore nåt det=D

• Lallara

Jättebra inlägg, blomstrande! Jag tror dock också att barn till viss del tänker på färg. Min kompis dotter (som är svensk-italiensk) reagerade på två "mixed" flickor på sitt dagis (inte negativt, men hon reagerade och kommenterade deras hår). Detta trots att hon har träffat min sambo ett antal gånger och att hon ibland träffar ett barn som är mixed. Jag är dock övertygad om att färgade barn kan ha bra förebilder som är vita! Tack och lov har mitt barns pappa inte visat upp några särskilt dåliga sidor (mer än de vanliga manliga ). Men säker kan man ju aldrig vara, oavsett personens ursprung...

• Alvida

Ser inte barn färg?! Klart dom gör!
    När min son var kring tre års åldern gick han igenom det här med att pappa är svart och mamma är vit så därför var han brun...
    På dagis konstaterar barnen att Noels lilla syster är brun som choklad.. inte illvilligt.
    Annat exempel, när Noëls kompis är hemma hos oss (får tillägga att hon är adoptivbarn ifrån Kina) Vid matbordet konstaterar hon att Noel är brun, hon själv är brun, Noëls "pappa" är svart och att jag är vit med bruna ögon..

• Alvida

Glömde en sak.. Jag var ju ensamstående fram tills min son var ca 3 och ett halvt år gammal. Min son sökte en fadersgestalt under den tiden, det var så solklart. Inte bara hos män som liknade hans pappa utan andra också. Där hade färg ingen betydelse tror jag.

• L83

Hej! Kikar in på den här tråden...

Mina barn har också afrika i blodet.
    Alvida: Håller med dig. Min dotter säger nästan dagligen att hon är brun, mamma vit och pappa svart...
  • afromamma

Min dotter som är tre år pratar också så gott som dagligen om att hon är brun, som pappa. Ser hon andra bruna barn eller någon som ser ut som hennes pappa säger hon det. Däremot har jag aldrig hört någon av hennes kompisar eller andra barn säga att min flicka är brun. De kanske inte ser det/tänker på det.

• michiagnes

Godnatt på er alla, ha en skön advent.
    Jag och Agnes ska titta på min syster i kyrkan, luciakröning. Agnes älskar när det är musik och hon sitter och diggar och skriker av glädje, så kul attt se.

Svar på tråden Afrika i blodet?/del 2