• Sofie1979

Afrika i blodet?/del 2

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-10-09 22:37:13:
    Hej på er!!

Fortsättning på Afrika i blodet!

Skryt om era små blandisar eller helafrikanska barn här!!

Själv har jag en underbar liten mörk dotter som är 1½ år, hennes pappa kommer från Uganda och jag är svenska! Perfekt blandning!

Vad har ni andra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-10-10 17:48:05:
    "Själv har jag en underbar liten mörk dotter som är 1½ år, hennes pappa kommer från Uganda och jag är svenska! Perfekt blandning!"

Angående vad jag skrivit i min kommentar, så menar jag att JAG tycker att det är en perfekt blandning! och det behöver inte någon annan tycka om de inte vill!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-10-10 17:57:54:
    Länk till tråden innan:

www.familjeliv.se/Forum-3-45/m8957768.html

• Svar på tråden Afrika i blodet?/del 2
  • Sommarmamma

På tal om det här att barnen får så mycket uppmärksamhet för att de är så söta med lite färg. I stort sett varje gång jag går och handlar så säger kassörskan något i stil med - oh, vilken söt unge. Jag har många gånger haft på tungan att svara - Hoppas att du tycker det om 15 år också när han kommer och söker sommarjobb här. För det är något jag undrar över.
    Marie

• maaxan

jag hoppas i alla fall att om 15-20 år då de ska ut på arbetsmarkanden. att det då är vanligare med blandade människor så att de inte som idag automatiskt får stämpeln invandrare.

• freestylalayla

Man kan alltid hoppas att ju mer vi "blandar" oss ju mindre fördomar och diskriminering kommer det att finnas. *hoppas* Om man tittar tillbaka på vad som hänt under de senaste 50 åren när det gäller integration så ser det väl ganska ljust ut..
    Man får väl bara jobba med sina egna fördomar för att föregå med ett gott exempel.. Snart en liten månad kvar tills vi ska ha vårt första barn

• michiagnes

Det finns väldigt mycket diskreminering och inte bara angående hudfärg, även social status, utseende, vilka kläder man har. Hoppas innerligt att det förändras men har inga höga förväntningar.
    Freestylalayla: Lycka till med bebisen, förstår att ni längtar. Börjar det bli tungt nu?

Idag åkte vi till mina föräldrar och ska vara där hela veckan. Skönt med lite avlastning.

Mår ni bra alla?

• maaxan

michiagnes - det är ju lättare ändå att klara sig med annorlunda klder och social status för att den kan man ju dölja. hudfärgen däremot är ju lite svårt att göra någonting åt. tyvärr, så har ju ibvandrare svårare att få jobb och är i hög grad utsatta för diskriminering pga sitt namn.

min dotter har både mitt efternamn som är typiskt svenskt och sin pappas som inte låter gambianskt. och jag ville ha det så för att ingen skulle kunna peka på hennes namn och säga att där är en invandrare, den tar vi inte. på ställen där hon söker jobb.
    men jag tror att det kommer att bli bättre, kolla tex hur våra föräldrar och mor/farföräldrar reagerade då deras barnbarns pappa var afrikan. idag är det ganska så vanligt och då kan man ju hoppas att det bara går åt rätt håll.

annars så är jag irriterad för min tv pajade och lillan har varit sjövild idag=) så glad att det är måndag i morgon så hon kan leka på dagis. jag tycker att helgerna är jobbigast när man är ensam.

• michiagnes

Vad skönt att hon har kul på dagis, hoppas Agnes oxå får det när hon börjar. Tror nästan det eftersom hon är en riktig buse, blir nog bra med lite annan stimulans än mammas aktiviteter.

• michiagnes

Inte alltid lätt att vara ensam men känner att det funkar rätt bra för min del för pga hennes pappas beteende hade det varit värre att vara två. Nu vet jag att det jag gör, det gör jag ensam och förväntar mig aldrig någon hjälp. Nu har jag varit ganska trött ett tag så vi tog en tripp med tåg till mina föräldrar. Känner att jag behövde vila lite och Agnes har sååå roligt här hemma med alla.

• maaxan

michiagnes - vad kul att hon får träffa släkten.
    sen är jag ganska dålig på att hitta på saker med henne på helgerna, det känns jämt som om det är så mycket annat som ska hinnas med.
    och som tur är så tycker hon mycket om dagis och att leka med alla andra barnen=) där händer det så mycket jämfört med hemma.

vad brukar alla ni som är här göra för att roa era mindre barn? svårt att veta vad man ska hitta på.

• Alvida

När min son var "liten" (fyra nu) var vårt andra hem lekplatsen!

Svar på tråden Afrika i blodet?/del 2