Inlägg från: Missboss |Visa alla inlägg
  • Missboss

Fler som bygger hus?

mRs Williams: Vi får en räkning efter när olika saker är klara som det står i offerten. Så vi lyfter pengarna eftersom. Har aldrig hört talas om det sättet eran säljare vill göra.

• Missboss

På spärrförbindelsen betalar man ingen ränta utan det är byggföretagets säkerhet, ett papper att de ser att man fått lån.

Erj6: Skönt att det inte hände något allvarligt mitt i eländet.

lillsnurpan: Vi ser oxå fram emot att vi får vårt hus  15/1-07. Nu bor vi 2 vuxna, en 10 månaders och två katter på 53 kvm.

Har iaf prata med Glocalnet nu och där kostar det 5000 kr att bara få information om det går att koppla in telefon och sedan är det Telias personal som fixar ingrävningen så då landet det mest troligt på samma slutsumma Telefon måste man ju ha i huset så det får så lov att bli Telia med andra ord

• Missboss

Nu finns det lite nya bilder i mitt galleri när det är tapetserat i rummen

• Missboss

mimmi06: Tack

Erj6: Roligt att något kan komma tidigare

Blev inkallad på panikmöte i dag då de höll på att bygga ihop köket men det hade blivit felmätt så skåpet där vi skulle ha inbyggnadsmicron var för brett så de fick göra om lite och behövde ett godkännande. Det blir nog säkert bra, tur att man inte bor där än för om man bott in sig så kanske det inte skulle vara så enkelt att ändra grejor bara så där.

Nu är iaf klinkers i hallen lagt, båda toaletterna är kaklade, fogarna saknas. Köket nästan ihopbyggt, de har lagt parketten i alla sovrum och börjat i vardagsrummet. Kakelkillen skulle jobba i morgon och sen på lördag för att få det klart. Sen är det dörrkarmar, foder, lister och lite småfix Det är bara 3 veckor kvar nu *lycklig*

• Missboss
    En fråga till er som besiktat huset, hur petnoga ska vara man vara?
  • Missboss

lindansare: Tack för svaret, ska vara petnoga. Entrepenören anlitar en utomstående besiktningsman som de står för. Vi ska göra en förbesiktning här nästa vecka innan slutbesiktningen.

• Missboss

Ja, vi har ett möte med byggarna i morgon och jag har en känsla av att de kommer att säga att det inte kommer att vara klart till den 15. Men de kan få några dagar till på sig att göra klart för den 19 ska jag börja flytta. Sambon kommer hem den helgen och så fan att jag ska flytta själv

Ska åka förbi huset i morgon och se om det hänt något...

• Missboss

Johannah Ottoson: För oss tog det 3 veckor. Ansökte i maj och fick det väldigt snabbt även fast det var högsäsong

• Missboss

Nu finns det några nya kort i mitt galleri på det halvfärdiga köket och på toaletterna

Slutbesktning den 16/1, förbesiktning den 12/1, flyttlasset går den 20 och den 31 görs lägenhetsförsälningen upp. Sen är vi husägare helt *ofattbart* Det som är lite tråkigt är att sambon hinner bo i huset 2 nätter under helgen vi flyttar sen åker han på utejobb igen. Kommer väl hem någon gång där i februari.

• Missboss

Ellynil: Tack, det är Ballinglövs kök. Ojoj, dax att sätta fart nu. Själv ska jag städa ur huset nästa helg.

• Missboss

Linodin: Jag vet hur det är. Är skitsvårt att välja när man inte bor där och har bott in sig och vet om det skulle passa. 

Jag tog det väldigt försiktigt och valde neutrala tapeter i stort sett överallt. Toaletterna blev jag faktiskt väldigt nöjd över men var lite skeptiskt till lilltoan först. Var väldigt försiktig där oxå

Klinkers i köket skulle jag personligen inte vilja ha, det känns hårt och sen så om man tappar något glas eller dyl så blir det miljoners splitterbitar. Sen för sonens skulle så har jag hellre trägolv han får stupa på än klinkers och slå skallen riktigt hårt.

Nog borde du väl kunna ha valnöt på bänkskivorna även om du har ekgolv.Vi har ju björkkök och ekgolv

• Missboss

m00min: Ingrävning av telefon fanns aldrig med på någon av våra kalkyler som vi fått och där får vi betala 15 000 kr för att få. Sen så blev räkningen som innehöll, bygglov+byggsamråd och utstakningen dyrare än beräknat. Det var 15 000 över beräkningen. Många små grejor drar fort ihop till 100 000 kr..

• Missboss

Jag tror jag hamnat i en bygghus depression Skrikandes Nu är det småstrul med det ena och det andra och jag blir så deppad. Känner ingen glädje över huset utan det känns mest bara jobbigt. Minsta lilla smågrej blir så himla stor även fast de inte behöver bli det men allt känns bara skitjobbigt nu på sluttampen. Å andra sidan är det ju inte mitt problem utan det är ju byggarnas men jag fattar inte varför jag känner så här.. Det borde ju vara roligaste tiden eller?

• Missboss

Skogsstjärnan: Men det där borde ju finnas i något reglement om vad det skall vara för minsta strl på fönstren. Annars har jag ingen aning men förstår verkligen din irritation och frustration.

• Missboss

lindansare: Sant, nu har ju jag inte tänkt att flytta någon mer gång efter den här. Utan sonen får flytta mina grejor på hemmet när det är dax Nu känns det lite bättre för jag har varit och shoppat lite grejor till urstädningen och sånt nu på morgonen. Får väl se till veckan hur det känns Gud vad jobbigt att behöva bråka och tjafsa sedan man flyttat in.

• Missboss

mimmi006: Jag skulle inte vilja sälja vårt hus även fast vi bygger NF. Det är ju min planlösningar som jag har gjort, det är ju jag som valt hur det ska se ut invändigt osv. Ingen annan ska få bo i MITT hus

• Missboss

Ja, då var huset förbesiktat nu då.. Känns som att jag missat att se 100 grejor som kanske skulle behöva åtgärdas.. Men men ska ta dit svågern i helgen så han kika på med andra ögon om han hittar något. Urstädning av huset i helgen och jag gruvar som FAN om jag ska vara ärlig för jag måste torka av tak och väggar för det något så otroligt mkt slip- och sågdamm som fastnat överallt. Lär väl upptäcka lite fel i helgen när man städar. Förhoppningsvis så kommer vitvarorna i dag så det blir installerat.

Nu är det nära och det känns lite lika tragiskt nu Deppen håller på att ge med sig utan nu är det mest bara gruvsamt inför flytten

Svar på tråden Fler som bygger hus?