• mimmiliten

Medborgarlön

Det finns en rad fördelar med medborgarlön, jämfört med dagens system. Följande är några av de fördelar vi ser:

Den negativa stressen som arbetslösa men också många arbetande idag lever under skulle kunna omvandlas till kreativitet.
    Bidraget kan ses som ett erkännande för allt obetalt arbete som utförs, inte minst i hemmen.
    Fler skulle kunna komma in på arbetsmarknaden, inte minst genom den arbetsdelning som stimuleras.
    Bidrags- och skattesystemen skulle förenklas radikalt. Detta har en rad fördelar, inte minst att bidragsfällorna minskar.
    Socialarbetarna skulle kunna koncentrera sig på viktigare sysslor.
    Det blir lättare för individen att växla mellan anställning, eget företag, familjeliv, studier osv.
    Kostnader för samhället som är relaterade till stress, dåliga arbetsvillkor, bristande integration mm minskar.

• Svar på tråden Medborgarlön
  • mimmiliten

Är man så sjuk att man inte kan jobba få finns det ju fortfarande kvar ett socialt skyddsnät. Det måste ju finnas undantag. Det gäller ju även personer med särskilldabehov.

• appapp2

Menar du den till umeå universitet eller till folkrörelsen? läst båda.
    ingen av dessa tar egentligen upp hur det ska finansieras, uppsatsen på UU säger dock att det blir svårt att få ihop ekonomiskt.
    Forlrörelsens site innehåller nästan bara känslo-ord och icke-mätbara påståenden. Finns INGEN hänvisning till källor, studier etc. Jag skulle nästan vilja klassa den som hitte-på.
    Bara för att det står skrivet är det inte sant, liksom.
    Exempel:
    "Den negativa stressen som arbetslösa men också många arbetande idag lever under skulle kunna omvandlas till kreativitet"
    Jaha, vilken studie visar det? Är arbetslösa med hög a-kassa kreativare än de med anställning då med?

"Socialarbetarna skulle kunna koncentrera sig på viktigare sysslor"
    Varför det? man kan inte leva på lönen, alltså behövs fortfarande hela bidragsapparaten.

Jag undrar fortfarande vem som ska betala skolor och vård...

• mimmiliten

Men som sagt gå in och läs på länkarna som finns några sidor bort i tråden så får du svar på din fråga mer ingående.

• MSI

mimmiliten: Ja men då har du ju hela administrationen kvar? Var det inte målet att bli av med den?

• mimmiliten

Appapp 7st nobelpristagare i ekomomi står bakom idén

• mimmiliten

Dom brukar ha koll på läget

• MSI

mimmiliten: Och svaret ang klyftorna var?

• mimmiliten

Jag kan inte se hur klyftorna skulle öka...

• appapp2

Sedan förstår jag inte hur det blir mer rättvist?
    Mer rättvist för vem? vem är det idag som är orättvist behandlad?

De enkla räkne-exemplen du fått visar ju också att det inte går ihop, de som jobbar skulle vara tvungna att jobba mycket mer än tidigare.

• appapp2

men vänta här nu... "7 nobelpristagare"... vilka?
    På vilket sätt står de bakom? vad har de för bakgrund?

Det går säkert att hitta 7 nobelpristagare som står bakom en massa skumma idéer, det blir inte mer sant bara för det.

Svar på tråden Medborgarlön