• mimmiliten

Medborgarlön

Det finns en rad fördelar med medborgarlön, jämfört med dagens system. Följande är några av de fördelar vi ser:

Den negativa stressen som arbetslösa men också många arbetande idag lever under skulle kunna omvandlas till kreativitet.
    Bidraget kan ses som ett erkännande för allt obetalt arbete som utförs, inte minst i hemmen.
    Fler skulle kunna komma in på arbetsmarknaden, inte minst genom den arbetsdelning som stimuleras.
    Bidrags- och skattesystemen skulle förenklas radikalt. Detta har en rad fördelar, inte minst att bidragsfällorna minskar.
    Socialarbetarna skulle kunna koncentrera sig på viktigare sysslor.
    Det blir lättare för individen att växla mellan anställning, eget företag, familjeliv, studier osv.
    Kostnader för samhället som är relaterade till stress, dåliga arbetsvillkor, bristande integration mm minskar.

• Svar på tråden Medborgarlön
  • mimmiliten

Nä,men där imot skulle vi få betala mer i skatt ..

är det inte mer rättvist att alla får lika mycket i från pappastaten ?

• mimmiliten

Om du läst om du läst Per Janssons uppsatts så har du ju läst vika dom är..

• appapp2

varför är det rättvist? dessutom är det väl nettot som är intressant. alla kan ju inte vara netto-tagare, då blir det ju ingen som betalar in....

vem är idag orättvist behandlad?

• MSI

mimmiliten: Ok, Lisa får idag får 7000 kronor i socialbidrag per månad.

Kalle är lågavlönad och arbetar på McDonalds. För detta får han en lön på 10 000 kronor i månaden.

Det skiljer alltså 3000 kronor i köpkraft mellan Lisa och Kalle.

Nu inför vi medborgarlönen på låt säga 7000 kronor (som du tidigare föreslog i tråden).

Vad händer?

Jo Lisa blir ju av med sitt socialbidrag men får istället en medborgarlön på samma summa, så hon har fortfarande 7000 kronor att handla för.

Kalle däremot får ju förutom sina 10 000 kronor ifrån McD även 7000 kronor i medbograrlön.

Skillnaden mellan Lisa och Kalle har nu ökat ifrån 3000 kronor till 10 000 kronor i månaden.

Alltså har väl klyftan ökat mellan de som har ett arbete och de som inte kan arbeta av olika anledningar ?

• appapp2

missade den fotnoten.

det sägs dessutom att de visat intresse för frågan, inte förespråkat modellen.

• mimmiliten

Jag har inte påstått att någon är orättvist behandlad ..Men därimot sa jag att man hade fått ett rättvisare system om alla fick lika mycket. I dag är det för lätt att lura systemet och det är många som gör det. Dom som är ärliga retar sig, jag retar mig. Jag har jobbat på ett socialkontor, och med egna ögon sätt hur det går till..Och tycker att det är för takigt.

• appapp2

för att nånting ska bli rättvisare, måste det vara orättvist för någon.
    eller "mindre rättvist", om du så vill.

det är alltså bidragstagarna du vill åt.
    aha!
    dom tar dina pengar, så du kan inte vara hemma med dina barn och få betalt. alltså är du orättvist behandlad.

• mimmiliten

MSI: Sant men så är det ju nu me om man se det så.. Om man jämför en som har jobb och en som inte har.. Så man kan inte riktigt jämföra så..

• MSI

mimmiliten: Visst är det skillnad mellan en som har arbete och en som inte har. Men med MBL så kommer skillnaderna bli otroligt stora.
    Därför att det lustigt att det är vänsterfolk som framför denna idé. Samma person som sedan gråter för att a-kassan höjs med 300 kronor och hävdar att det nu kommer införas klassamhällen och att man tar ifrån de fattiga.

• mimmiliten

nä, jag är lyckligt lottad och kan vara hemma och ta hand om mina barn ändå.. men jag tycker att alla skall kunna välja.Om man tar detta med barn som ett ex.
    I dag går för mycket tid åt att jobba(Nu är detta min personliga åsikt) Det finns tjejer som ensamstående även killar som är det.. Dom får jobba dag som natt för att få i hop det barnen får vara på dagis från 07-18 varje dag. Hur stressad är inte den personen? Eller kanske är du låg avlönad och vill plugga du har en familj att försörja det är i dag inte möjligt.

Svar på tråden Medborgarlön