• mimmiliten

Medborgarlön

Det finns en rad fördelar med medborgarlön, jämfört med dagens system. Följande är några av de fördelar vi ser:

Den negativa stressen som arbetslösa men också många arbetande idag lever under skulle kunna omvandlas till kreativitet.
    Bidraget kan ses som ett erkännande för allt obetalt arbete som utförs, inte minst i hemmen.
    Fler skulle kunna komma in på arbetsmarknaden, inte minst genom den arbetsdelning som stimuleras.
    Bidrags- och skattesystemen skulle förenklas radikalt. Detta har en rad fördelar, inte minst att bidragsfällorna minskar.
    Socialarbetarna skulle kunna koncentrera sig på viktigare sysslor.
    Det blir lättare för individen att växla mellan anställning, eget företag, familjeliv, studier osv.
    Kostnader för samhället som är relaterade till stress, dåliga arbetsvillkor, bristande integration mm minskar.

• Svar på tråden Medborgarlön
  • appapp2

dessutom har milton friedman pratat om en modell med "negativ inkomstskatt", som skulle leda till marginalskatteeffekt på kring 90%, så det finns inga förespråkare för den modellen.

alltså är informationen i uppsatsen från UU felaktig.

• mimmiliten

Jo då det finns dom som förespråkar negativ inkomstbeskattning... Det hade deffenetivt fungerat men då hade nog ingen jobbat.. Och därför hade det inte fungerat..

• BadSector

Förstår du inte att de pengar som ges till människor för att de ska kunan göra vad de vill faktiskt TAS av andra människor, som FÖRHINDRAS att göra vad de vill?

Om någon vill pensionera sig vid 50 och sparar och gnetar, så måste den personen kanske jobba till 58 istället, eftersom hon finansierat Pelle som vill sitta hemma och porrsurfa hela dagarna.
    Skulle det vara "rättvisa"?

Nädu, med en fungerande arbetsmarknad och få eller inga skatter och bidrag så blir samhället bättre för alla, och också rättvist!

Den som inte arbetar skall heller inte äta.

• mimmiliten

Badsector:

Nädu, med en fungerande arbetsmarknad och få eller inga skatter och bidrag så blir samhället bättre för alla, och också rättvist!

Hur hade du tänkt dig ett rättvist samhälle utan skatt???

• BadSector

"Hur hade du tänkt dig ett rättvist samhälle utan skatt?"

Rättvisa för mig är att man får det man gjort sig förtjänat av, och inte blir bestulen på det.

Vad är rättvisa för dig?

• mimmiliten

Nu måste jag gå men jag skall fila på lite fler fördelar med MBL..*Skrattar* Ha det gott alla imotare...

• SkåneP

Vi är nu flera som påpekat att medborgarlön faktiskt är orättvist.

Det är inget som påverkar dig eller din rosenskimrande bild om medborgarlönskonceptet?

• Nbottning

BS> dina tankar på ett skattefritt samhälle bygger ju på att det samhälle vi redan har som vi gemensamt med skatter byggt upp finns. Hur skulle du kunna bygga upp ett samhälle från början med dina tankar?

• Missing Wolf

Hm, jag har läst i tråden och litet på nätet om detta. Tycker inte att det verkar något att ha faktiskt. Det skulle innebära att samtliga får en "basinkomst" skulle man väl kunna kalla det. Sen skulle vissa välja att "luta sig tillbaka". Och göra vad då? Är det ett meningsfullt liv, att bara låta dagarna gå?
    Absolut inte, svarar jag själv.
    Ett arbete har man inte bara för inkomstens skull, det är även för den sociala biten. Man träffar arbetskamrater, får en gemenskap.
    Har någonstans att gå.
    Hade man haft valet att få pengar och ha hur mycket fritid som helst, så hade man inte uppskattat ledigheten man har när man arbetar heller.

Dagens system är bättre på alla vis, där alla kan få tillfällig ekonomisk hjälp vid behov.
    Att bara "dela ut" pengar till alla medborgare, utan att kräva något, gynnar ingen.

Sen har vi en baksida till med detta resonemang, som jag har förstått så skulle den intjänade pensionen också slopas. Många jobbar 40 år eller mer, och det ger säkerligen mycket mer i pension än fjuttiga 7000. Alla kommer att hamna där en dag.
    Får man en pension som man inte kan leva på, så har man med dagens system ett skyddsnät, man kan få ekonomisk hjälp, om man behöver det. Slopas det, så har man bara den s.k. medborgarlönen.

Visst låter det som rena paradiset, att ha obegränsat med tid, att kunna göra vad man vill, att välja fritt.
    Men man måste faktiskt tänka litet längre.

• BijouMaBell

Ja. Jag tänker inte ta mig igenom hela tråden. Jag håller i princip med TS, så därför vill jag bar ge ytterligare ett exempel på var ml är utmärkt, nämligen för den s.k "tredje sektorn", alltså människor som idag redan är bidragstagare p.g.a funktionshinder, skada etc. Jag vill bara påpeka vilket värde det skulle vara att få "lön" utan att behöva bli utredd av försäkringskassan. Likaså är det ett faktum att vi lever i ett två åttondels samhälle, vilket i praktiken innebär att alla människor inte kommer att få jobb. Därför omvärdera "arbete", börja tala och värdesätt "sysselsättning" istället. De flesta männsikor vill sysselsätta sig med det de finner meningsfullt. Låt människor själva avgöra vad det är - det vinner ekonomin på också.
    slutligen - de människor som inte vill arbeta - var är de idag? 100 spänn på att de redan ordnat (alltså myglat i systemet) för att slippa arbeta. Låt de slippa! De är inga massor.
    Och (jag lovar detta är "slutligen")vad är det för människosyn att se arbetsmarknaden som en rättvisebarometer?

Svar på tråden Medborgarlön