• Nallemajatjejen

Varning för termometer för ändtarm

Tittar på themomshow där de pratar om sjuka barn just nu.
    De frågade läkaren som där vilken termometer han rekomenderade och han rekomenderade örontermometer och sa sedan "men använd INTE termometer för ändtarm". Han sa att det kan skada tarmen och gav ett exempel där föräldrern råkat sticka hål på tarmen med termometern.
    I sverige rekomenderar ju både sjukvård och apotek att man ska använda just "rumptermometer"

Att bli mamma är livets största gåva! Http://www.familjeliv.se/hem/nallemajatjejen/blogg.php
  • Svar på tråden Varning för termometer för ändtarm
  • Lindizzz

Oj då! Jag som precis köpt en rumptermometer...Nu kommer jag ju vara helnojjig första gången jag ska ta tempen....

• Annione

När vi var på neo hade de ej rektal termometer och hade inte haft de på länge

• Nallemajatjejen
    Annione skrev 2006-11-14 17:51:39 följande:
    När vi var på neo hade de ej rektal termometer och hade inte haft de på länge
    vad använde det.
    Man litar ju liksom på vad de säger i sjukvården och till oss har det sagt att man ska använda rektal för att den ger ett säkrare svar. Men läkaren på themomshow sa att det inte är så jättenoga med att det är exakt...
    Att bli mamma är livets största gåva! Http://www.familjeliv.se/hem/nallemajatjejen/blogg.php
  • Lupinen69

Hur märker man om det gått hål på tarmen vid en temptagning? Dum fråga kanske...

* Calvin 06-04-13 *
  • Nallemajatjejen
    VitLupin skrev 2006-11-14 17:56:34 följande:
    Hur märker man om det gått hål på tarmen vid en temptagning? Dum fråga kanske... * Calvin 06-04-13 *
    Skulle inte tro att det är speciellt vanligt. Men barnet bordeju bli väldigt sjukt eftersom avförning läcker ut i kroppen.
  • Annione

De använde armhåletermometer på neo. Vi har köpt en örontermometer, det använder de på nästan alla avdelningar på det sjukhus jag jobbar. Det viktigaste är att man vet vad barnet har för normaltemp.

• Nallemajatjejen
    Annione skrev 2006-11-14 18:24:04 följande:
    De använde armhåletermometer på neo. Vi har köpt en örontermometer, det använder de på nästan alla avdelningar på det sjukhus jag jobbar. Det viktigaste är att man vet vad barnet har för normaltemp.
    Vi har en örontermometer till oss själva men med den är det väldigt svårt att veta att man riktar den rätt. Vet du om det är lättare att rikta den rätt med barntermometrarna? Man kan ju liksom inte känna själv då.
  • Jessika81

Om man använder salva innan så tror jag inte att det är någon risk att man sticker hål på tarmen.

• Annione

Vi har en braun som passar till alla åldrar. Den ger felmeddelande om man inte har tagit tempen rätt

• Nallemajatjejen
    Jessika81 skrev 2006-11-14 18:54:04 följande:
    Om man använder salva innan så tror jag inte att det är någon risk att man sticker hål på tarmen.
    Jag tror inte salvan har någon betdelse.
Svar på tråden Varning för termometer för ändtarm