• Nallemajatjejen

Varning för termometer för ändtarm

Tittar på themomshow där de pratar om sjuka barn just nu.
    De frågade läkaren som där vilken termometer han rekomenderade och han rekomenderade örontermometer och sa sedan "men använd INTE termometer för ändtarm". Han sa att det kan skada tarmen och gav ett exempel där föräldrern råkat sticka hål på tarmen med termometern.
    I sverige rekomenderar ju både sjukvård och apotek att man ska använda just "rumptermometer"

Att bli mamma är livets största gåva! Http://www.familjeliv.se/hem/nallemajatjejen/blogg.php
  • Svar på tråden Varning för termometer för ändtarm
  • twentyone

Jag fattar inget, Klart man inte kan sticka hål på tarmen av misstag. Då måste man vara fruktansvärd klantig.
    Jag tycker rumptermometern är jättebra, den visar alltid exakt, man slipper lägg till eller dra ifrån. Örontermometer är svårt att få in rätt. Den visar oftast olika även om man testar 3 gånger på raken.

Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
  • Lobos mágicos

Jag fick ju lära mig på BB att ta tempen i rumpan.. Det var ju bara 11 månader sedan, men efter att ha läst den här tråden så känner jag mig nästan antik som använder rumpterometer...

BF 070429
  • IntravenösFylletös

twentyone: du _kan_ perforera tarmen. men som sagt.. då krånglar barnet mycket och du håller i tempen hård... då kan det ske..
    men allt med små barn ska ju göras försiktigt...

ja har med en örontemp... visst är den bra, men inget slår rektaltempen...

My name is flaxen...paraflaxen
  • IntravenösFylletös
    Lobos mágicos skrev 2006-11-22 09:07:29 följande:
    Jag fick ju lära mig på BB att ta tempen i rumpan.. Det var ju bara 11 månader sedan, men efter att ha läst den här tråden så känner jag mig nästan antik som använder rumpterometer... BF 070429
    fast du får ju den mest exakta tempen med på ditt barn...
  • Eliin

vår läkare på bvc rekomenderade rumptermometern för det va den enda man kan lita riktigt på. De man tar i pannan och i örat är väldigt missvisande då barnet kan vara varm i huden utan att ha feber.

• Lobos mágicos
    paraflaxdrinken skrev 2006-11-22 09:09:35 följande:
    Lobos mágicos skrev 2006-11-22 09:07:29 följande: Jag fick ju lära mig på BB att ta tempen i rumpan.. Det var ju bara 11 månader sedan, men efter att ha läst den här tråden så känner jag mig nästan antik som använder rumpterometer... BF 070429fast du får ju den mest exakta tempen med på ditt barn... My name is flaxen...paraflaxen
    Ja, jag tycker det funkar bra så jag kommer inte byta. Men det är lite kul hur fort saker och ting ändras...
    BF 070429
  • IntravenösFylletös

eliin: ja har gössen tex suttit i sin saccosäck å tittar på barnprogram så är han ju jättevarm när han går ur därifrån... då har han en 38 i temp.. tatt i örat... så det stämmer många gnger inte alls...

• Nallemajatjejen
    paraflaxdrinken skrev 2006-11-22 09:09:03 följande:
    twentyone: du _kan_ perforera tarmen. men som sagt.. då krånglar barnet mycket och du håller i tempen hård... då kan det ske.. men allt med små barn ska ju göras försiktigt... ja har med en örontemp... visst är den bra, men inget slår rektaltempen... My name is flaxen...paraflaxen
    Jag har just ett sådant barn som hatar att ta tempen i rumpan. Hon är 15 månader spänner sig nått fruktansvärt och börjar gallskrika så fort hon ser tempen. Tycker inte jag sticker in den så långt. Har testat att sticka in den kortare bit men då visar den ingen feber trots att hon är glödhet. Jag har i alla fall bestämt mig för att skaffa något annat. Lutar åt en panntemp för det verkar vara felst som är nöjda med dem. Men tror att det beror lite på vad man köper för någon. Har tänkt en digital i så fall. De jag läst på står att de har en nogranhet på +/- 0.2 och det låter ju helt ok.
    Att bli mamma är livets största gåva! Http://www.familjeliv.se/hem/nallemajatjejen/blogg.php
  • IntravenösFylletös

men detta program som TS pratar om.... är inte det amerikanskt??
    de är ju allmänt överdrivna i ALLT i staterna ju... gör all för at hitta nya saker att sälja....

• IntravenösFylletös

nallemaja: alla läkare jag pratat med skrattar högljutt åt alla föräldrar som gått på panntempen....
    den är mindre tillförlitig än att ta tempen oralt....

Svar på tråden Varning för termometer för ändtarm