• Nallemajatjejen

Varning för termometer för ändtarm

Tittar på themomshow där de pratar om sjuka barn just nu.
    De frågade läkaren som där vilken termometer han rekomenderade och han rekomenderade örontermometer och sa sedan "men använd INTE termometer för ändtarm". Han sa att det kan skada tarmen och gav ett exempel där föräldrern råkat sticka hål på tarmen med termometern.
    I sverige rekomenderar ju både sjukvård och apotek att man ska använda just "rumptermometer"

Att bli mamma är livets största gåva! Http://www.familjeliv.se/hem/nallemajatjejen/blogg.php
  • Svar på tråden Varning för termometer för ändtarm
  • Jennie Brunflo

The mom show....wow vilken vetenskaplig källa.

HUR gör man för att trycka hål på ändtarmväggen? Hugga en vässad termometer i rumpan eller?

MÅNGA läkare (eftersom det är en sådan som uttalat sig i Momshow) anser att den enda säkra är rektal termometer.
    Både på BB och på neo här i östersund används rektal termometer.

Jag har tagit tempen massor med gånger på mina barn (reklalt) och inte varit ett dugg fundersam någon gång.
    Inte har jag varit nära att hugga hål i ändtarmsväggen heller när jag gjort det.

• Ina05

I jönköping används endast rumptermometrar då de är absolut tillförlitligast. PÅ neo vet jag dock inte eftersom för tidigt födda är så känsliga. Svenska läkarsajter rekommenderar rumptermometer då det är det allra tillförlitligaste sättet. Förr fanns det ju inget annat sätt och hade vi inte hört varningar/rekommendationer innan isf?
    Hittade detta om rump och öron termometrar:

Rektaltermometer

Den mest exakta temperaturmätningen görs alltid med en rektaltermometer i barnets ändtarm. Använd en digital termometer som snabbt visar resultatet av mätningen. Moderna termometrar ger en korrekt avläsning inom 30 sekunder. Smörj spetsen med lite vaselin och för in den 1 ½ - 2 cm i barnets ändtarm. Rengör termometern med tvål och vatten efteråt. Den finns också tunna små plastpåsar att trä över termometern. Dessa slängs efter användandet.

Örontermometer

Örontermometrar är snabba och lättanvända men har många nackdelar. De kan inte användas till små barn eftersom deras hörselgångar är för trånga, de kan inte användas när barnet har öroninfektion och de är inte helt tillförlitliga som mätinstrument. Följ bruksanvisningen noga och gör tre mätningar i varje öra och räkna med den högsta temperaturen.

• Ina05

PÅ sjukhuset menade jag givetvis Vet inte hur folk i Jönköping gör hemma

• Amathea

Våra tvillingar låg på neo både på östra och i borås.
    På båda ställena användes både rektal och armhåle-temp.
    Eftersom vi fick ta tempen på barnen var 3:e timma så använde vi en armhåle-temp, men en gång/dygn användes en rektal för att kolla exakt.
    Rumptempen användes redan från första dygnet, och våra vägde 650 när dom föddes (lite drygt). Som minst vägde dom under 600, och då användes oxå rektaltemp.

De där med att tarmen har brustit pga rumptemp beror nog snarare på "temptagaren" än själva tempen!
    Rektaltemp används ju t o m som stimulering för att framkalla bajs när barnen inte beckat, så att den skulle va livsfarlig har jag svårt att tro.

Sen så tror jag inte på allt som sägs från USA, för då skulle man lita 100% på de där förlossningsprogrammet på tv4fakta, och de stämmer VEKRLIGEN inte ihop med svensk förlossningsvård!

Amathea - Mamma till Jonas o Miranda födda i v 24+4
  • Bladewoman

vad kostar en örontermometer?

• SysterYsster

oj låter som ett hysteriskt uttalande från USA där man säkert riskerar att bli stämd om man rekommenderar något som kanske eventuellt finns en minimal chans att det skulle kunna hända..... På vårat sjukhus rekommenderas också rektaltemp då det är mest tillförlitligt. Håller med ovanstående att man kanske bör ta TV-doktorer (om de nu är det) med en nypa salt

• Elute

Jag har nyss köpt in en örontermometer för min förra rektaltermometer gick sönder, men tycker örontermometern är svår. Hur ska man läsa av den? Försökte sist när jag misstänkte ca 38grader på en av tjejerna, Feber hade hon iallafall, men termometern visade olika flera gånger. Läste på bruksanvisningen att den ska visa ganska precis. Eller är jag helt ute och cyklar. Måste nog inhandla igen en vanlig.

• Nallemajatjejen
    Jennie Brunflo skrev 2006-11-14 19:21:28 följande:
    The mom show....wow vilken vetenskaplig källa. HUR gör man för att trycka hål på ändtarmväggen? Hugga en vässad termometer i rumpan eller?MÅNGA läkare (eftersom det är en sådan som uttalat sig i Momshow) anser att den enda säkra är rektal termometer. Både på BB och på neo här i östersund används rektal termometer.Jag har tagit tempen massor med gånger på mina barn (reklalt) och inte varit ett dugg fundersam någon gång. Inte har jag varit nära att hugga hål i ändtarmsväggen heller när jag gjort det.
    Nej the mom shos är ingen vetenskaplig källa. Däremot antar jag att en läkare som sitter och säger en sådan sak i internationell tv har några grunder för sitt uttalande.
    Att bli mamma är livets största gåva! Http://www.familjeliv.se/hem/nallemajatjejen/blogg.php
  • Elvira

Är det inte typiskt USA???? Med allt vad stämningar och sånt heter.

Jag minns när man var liten, då var ändtempen ganska stor och trubbig, eller minns man det bara så?

• Nallemajatjejen
    Elvira skrev 2006-11-15 11:10:39 följande:
    Är det inte typiskt USA???? Med allt vad stämningar och sånt heter. Jag minns när man var liten, då var ändtempen ganska stor och trubbig, eller minns man det bara så?
    Jag vet inte jag känner inte så. Jag har massor av amerikanska vänner och har inte alls den uppfattningen. Tror att det är ett svenskt påhitt det där att allt är "så typiskt USA"
Svar på tråden Varning för termometer för ändtarm