Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Nallemajatjejen

Varning för termometer för ändtarm

Tittar på themomshow där de pratar om sjuka barn just nu.
    De frågade läkaren som där vilken termometer han rekomenderade och han rekomenderade örontermometer och sa sedan "men använd INTE termometer för ändtarm". Han sa att det kan skada tarmen och gav ett exempel där föräldrern råkat sticka hål på tarmen med termometern.
    I sverige rekomenderar ju både sjukvård och apotek att man ska använda just "rumptermometer"

Att bli mamma är livets största gåva! Http://www.familjeliv.se/hem/nallemajatjejen/blogg.php
  • Svar på tråden Varning för termometer för ändtarm
  • 4barnsMom

Vi har haft 2 örontempar, inte de billigaste heller och de visar helt åt skogen Så här kör vi i ändan och på känn.. Är de bara liiite ljumna så tar jag inte alls..

Men misstänker jag feber på riktigt så kör jag i rumpan Man får väl hålla barnet, vi har 4 barn och ingen har blivit skadad ännu Flört Måste väl vara lite finkänslig va?

Stolt Mamma till Samuel 22/7-97 Elin 24/2-00 Elias 3/3 -06 Mina hjärtegull
  • Isabellesmamma

Äh..är man försiktig och lugnar barnet först så de inte t.ex. sprattlar och vrider sej tror jag inte alls de är nån risk att skada! På me lite vaselin, eller idominsalva som mamma körde me när jag va liten, så går de ju lätt..
    Jag litar inte på örontermometrar iallafall!

Och så tror jag (även hört från bvc) att med små barn så behöver man inte tempa så ofta. Känn om dom är varma (vilket dom kan vara även utan feber) och gå mer efter allmäntillståndet istället för att tempa var och varannan dag!

• Bettiz

Det finns ju ändtermometrar med böjlig topp. Då är det nog ingen risk att "sticka sönder tarmen".

Vi har en örontermometer men den är inte alls speciellt tillförlitlig. vi tar alltid flera ggr och den visar nästan alltid olika temp. Även på oss vuxna!

• BrideOf Rocky

Men vänta nu, det är väl örontempen som är allra mest förlitlig?
    Sen kommer rektal?

Armveck och muntemp är väl helt värdelösa?
    Speciellt armvecks termometer?

• Lejlej

öron är nog bäst om det görs rätt ; som är värligt svårt, har jag märkt. den visar olika varje gång, fast man mäter efter varandra. dessutom har son son alltid en vaxhinna långt in (den syns men är inte så man kan ta bort den) så den visar inte bra på honom eftersom lasern (eller vad det är) inte kommer dit in till trumhinnan. Så vi använder rektal, de få gånger det behövs

• klubban24

Kollade oxå på det programmet igår.. I USA har de väl andra liktlinjer än de vi har i Sverige både under graviditet o sen när barnen är stora..
    De sa även i går under showen att man inte ska dricka koffein
    (kaffe) o att det inte var nån fara att ta ett glas med alkoholhaltig dryck då o då under graviditeten. Inte riktigt de riktlinjer vi följer här i sverige.

Jag jobbar på sjukhus o vill man ha en exakt temp tar man i rumpan, örontempen kan fela ganska mkt o man måste mäta oftare än med rektaltemp.
    Man behöver ju som sagt inte stoppa in hela termometern ända upp i tarmen...Vaselin eller salva o att man håller barnet när man tar tempen funkar alldeles utmärkt... Har då iallafall aldrig hört om nån som gjort illa sitt barn om man gör så.

• Ina05
    BrideOf Rocky skrev 2006-11-15 11:27:48 följande:
    Men vänta nu, det är väl örontempen som är allra mest förlitlig?Sen kommer rektal?Armveck och muntemp är väl helt värdelösa?Speciellt armvecks termometer?
    Det är rektalt som det är mest tillförlitligt. Med en örontermometer ska man/den mäta trumhinnans temperatur och det är inte alltid det lättaste.

Från sjukvårdsrådgivningen:
    Örontermometer
    För att kunna föra in änden på termometern behöver man först dra försiktigt i ytterörat, snett uppåt. På så sätt blir hörselgången rak och termometern kan föras in i gången så att den sluter tätt om termometern. Man kan få för låga värden om termometern riktas upp, ner eller åt sidan i stället för rakt fram, eftersom det är värmen från trumhinnan som termometern ska fånga upp. Barn som är under tre månader har oftast för trånga hörselgångar för att mätningen ska bli bra. Det blir för låga värden.
  • Maggis
    BrideOf Rocky skrev 2006-11-15 11:27:48 följande:
    Men vänta nu, det är väl örontempen som är allra mest förlitlig?Sen kommer rektal?Armveck och muntemp är väl helt värdelösa?Speciellt armvecks termometer?
    Nej, rektaltemp har alltid ansetts vara mest tillförlitlig. Dels har man en bra snitttemperatur där och slipper hålla reda på hur mycket som ska läggas till (vilket man fick göra förr, man gör ju inte det längre såvida det inte är gammaldags kvicksilvertermometer), dels är det extremt svårt att göra fel.

Lättare att göra fel med öron, mun och armhåletemptagning. 
    Vill gärna tillägga (apropå Ina´s utdrag från sjukvårdsrådg) att också många vuxna kan ha trång hörselgång, vilket kan försvåra temptagning i örat och ge felvärden.  
    //Maggis
  • Havsjungfrun

Om man gör på rätt sätt så är det nog ingen som helst fara. Typiskt USA, de kan ju bli stämda... Rumptemometern rules eftersom den är mest tillförlitlig.

• Jempa L

Lite OT, men jag köpte en panntermometer som jag faktiskt är nöjd med! Funkar kanon trots att barnet sover eller har öroninflamation! Har öron-temp sedan innan, och den är enligt mej helt värdelös. Själv har jag exakt samma temperatur på mun/panntermometern.

Svar på tråden Varning för termometer för ändtarm