• Nallemajatjejen

Varning för termometer för ändtarm

Tittar på themomshow där de pratar om sjuka barn just nu.
    De frågade läkaren som där vilken termometer han rekomenderade och han rekomenderade örontermometer och sa sedan "men använd INTE termometer för ändtarm". Han sa att det kan skada tarmen och gav ett exempel där föräldrern råkat sticka hål på tarmen med termometern.
    I sverige rekomenderar ju både sjukvård och apotek att man ska använda just "rumptermometer"

Att bli mamma är livets största gåva! Http://www.familjeliv.se/hem/nallemajatjejen/blogg.php
  • Svar på tråden Varning för termometer för ändtarm
  • BrideOf Rocky

Fast det finns ju helt nya rön som säger att det är just örontermometer som är bäst.
    Att tempen i rumpan inte är tillförlitlig eftersom det tar längre tid för febern att ta sig dit eller nåt sånt.
    En ssk som gjort nån sorts avhandling på just detta tror jag.

Och att man (iallfall i sjukvården) inte kan ta en ordentlig temp om man inte har en normal temp på personen i fråga.

Sen kan man ju tillägga att det är både ohgieniskt,kränkande och omständigt at ta den i rumpan om man tänker sjukvårdsmässigt.

Fast med sina barn är det ju en annan sak.

• solin

Jempa L vi har också en panntermometer som vi är helnöjda med. Det går att kolla tempen om barnet sover och manbehöver inte hålla på att kränga av blöjan för att kolla tempen.

• cicci85

är det nån som har en napptermometer då? hur bra visar den?

• BrideOf Rocky

cicci,
    Jag skulle inte tro at den visar så bra.
    En bäbis kan ju knappast hålla munnen helt stängd en längre stund.

• marina81
    Hannah76 skrev 2006-11-15 20:02:58 följande:
    Använder folk fortfarande temp i rumpan??!
    tydligen..
    it's a great big white world and we are drained of our colours
  • Nallemajatjejen

Jag tycker snarare att USA har bättre rekommendationer än vad vi har i sverige. Tycker vi verkar ligga efter.

Läkaren sa INTE att det var ok att dircka ett par glas vin under graviditeten. Han sa att OM man gjorde det skulle man inte gå och ha ångest över det om man tex drack lite champagne på ett bröllop. Däremot sa han att han inte rekommenderade att man drack under graviditeten.
    Att man ska undvika koffein säger man i sverige också man "vågar" bara inte trycka för mycket på det. i sverige är vi så rädda för att lämna besked som är lite obehagliga för mottagaren.

Vart köper man panntermometer?

Att bli mamma är livets största gåva! Http://www.familjeliv.se/hem/nallemajatjejen/blogg.php
  • IntravenösFylletös

du ska ju inte sticka in hela tempen heller... har man lite vaselin på toppen så glider den in så lätt så...
    och att perforera en frisk tarm... ja det är inte så himla lätt faktiskt då får man ta i... (tro mig, för jag har perforerat en sjuk tarm....)

My name is flaxen...paraflaxen
  • IntravenösFylletös
    Hannah76 skrev 2006-11-15 20:02:58 följande:
    Använder folk fortfarande temp i rumpan??!
    det är faktiskt det enda som ger en exakt kroppstemp.

panntermometer hoppas ja inget går på att köpa iaf. man är kallare utanpå kroppen än inni ju...
    My name is flaxen...paraflaxen
Svar på tråden Varning för termometer för ändtarm