• Nallemajatjejen

Varning för termometer för ändtarm

Tittar på themomshow där de pratar om sjuka barn just nu.
    De frågade läkaren som där vilken termometer han rekomenderade och han rekomenderade örontermometer och sa sedan "men använd INTE termometer för ändtarm". Han sa att det kan skada tarmen och gav ett exempel där föräldrern råkat sticka hål på tarmen med termometern.
    I sverige rekomenderar ju både sjukvård och apotek att man ska använda just "rumptermometer"

Att bli mamma är livets största gåva! Http://www.familjeliv.se/hem/nallemajatjejen/blogg.php
  • Svar på tråden Varning för termometer för ändtarm
  • Fille Fjonkan

Vi har en "rumptermometer" där delen man sticker in är böjlig och lite mjuk.

/ Fille med Kisen, 3½ år, Tösen, 1½ år och Pysen i magen, v 30
  • Nallemajatjejen
    Fille Fjonkan skrev 2006-11-14 19:02:17 följande:
    Vi har en "rumptermometer" där delen man sticker in är böjlig och lite mjuk. / Fille med Kisen, 3½ år, Tösen, 1½ år och Pysen i magen, v 30
    Det har vi också. Men jag uppfattade det som att risken gällde alla rumptermometrar. De som är lite böjliga är ju oftast dessutom mindre topp på.
    Att bli mamma är livets största gåva! Http://www.familjeliv.se/hem/nallemajatjejen/blogg.php
  • Maggis

Men man ska ju inte köra in termometern hur långt som helst?! Och kan man hålla barnet stilla så ska det väl mycket till innan man sticker hål på tarmen, tycker jag. Men det är klart; sprattlar och skruvar barnet väldigt mycket på sig så kan man ju förmoda att man borde hitta något annat sätt att ta temp på.

Är väldigt skeptisk till örontempar då de kan visa rejält fel om man inte placerar dem rätt. Vi har nämligen sådana på jobbet men de kräver en viss medverkan, tycker jag. Och in i örat på sonen kommer vi inte. Och armhåletemp eller muntemp är inte att tänka på. Rektaltempen accepterar han och håller sig still under tiden.

Brukar också ta TV-doktorer med en nypa salt... Ofta känns det som att de överdriver i mycket och vem vet om de inte är sponsrade av olika läkemedels -och materialföretag.

//Maggis
  • Elis är min kärlek

På alla dom ställena jag har jobbat på så har vi slängt örontemparna eftersom dom är missvisande och inte går att lita på. Vi använder alltid oral och rektaltemp. Tycker det låter lite hysteriskt att påstå att rumptemparna skulle vara farliga. Om man har kunnat punktera barnets tarm så har man varit alldeles för hårdhänt! Om man använder den så som man ska och kanske smörjer med lite vaselin innan så kan inget hända!

• annei

Vi har en termometer som man anvander i pannan, den ar nog ganska ny. Men den funkar jattebra och man behover inte sticka in den nagonstans, som Annione sager ar det nog viktigast att man vet vad barnet har for normaltemp.
    Vi var ocksa pa neo, bade i Umea och Ostersund och dar anvandes rektal temp. (salva anvandes pa bada avdelningarna vi lag pa)

• ung83

jag änvänder örontermometern för båda barnen inte är stilla..men jag ha testat både rumpa o öron inom 10 min o det visar samma temp..

• Smurfen06

Hur kan vi vara säker på att han verkligen var läkare???

• ciccielv

föräldern måste ha tryckt in termometern med våld!man kan inte sätta in tempen i rumpan om barnet spänner sig,vi brukar använda vaselin så den åker in bättre,vi kör bara in tempen ca 1- 1 1/2 cm max.låter otroligt att de har stuckigt hål*chockad*barnet måste ha skrikigt av den smärtan!

• MuminMy

Jag brukar hålla fingrarna långt ut på termometern och så för jag in den tills fingrarna ligger mot sonens skinkor - då vet jag hur långt in den är

OM det hade varit en verklig fara för barnet hade de knappast sålts och kvällstidningarna hade skrivit spaltmeter om "dödstermometrarna" och "föräldrar rasar mot de farliga termometrarna"

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
Svar på tråden Varning för termometer för ändtarm