• Nallemajatjejen

Varning för termometer för ändtarm

Tittar på themomshow där de pratar om sjuka barn just nu.
    De frågade läkaren som där vilken termometer han rekomenderade och han rekomenderade örontermometer och sa sedan "men använd INTE termometer för ändtarm". Han sa att det kan skada tarmen och gav ett exempel där föräldrern råkat sticka hål på tarmen med termometern.
    I sverige rekomenderar ju både sjukvård och apotek att man ska använda just "rumptermometer"

Att bli mamma är livets största gåva! Http://www.familjeliv.se/hem/nallemajatjejen/blogg.php
  • Svar på tråden Varning för termometer för ändtarm
  • Novus

Det var ingen fråga direkt....Eller, jag bara funderade över dit sätt att antyda att det ine spelar någon roll om den visar exakt. För mig är det viktigt att den visar rätt. Det är viktigt för mig att veta om den stiger eller sjunker. Och ja, då är det viktigt om tempen innan var 39.4 eller 39.9

• Nallemajatjejen
    Novus skrev 2006-11-22 09:41:58 följande:
    Det var ingen fråga direkt....Eller, jag bara funderade över dit sätt att antyda att det ine spelar någon roll om den visar exakt. För mig är det viktigt att den visar rätt. Det är viktigt för mig att veta om den stiger eller sjunker. Och ja, då är det viktigt om tempen innan var 39.4 eller 39.9
    Ja fast att den inte visar exakt behöver ju inte betyda att den inte visar om den sjunker.
    Att den inte visar exakt kan ju också vara att den tex oftast visar lite lägre temp än vad man har. Alltså visar den kanske 39.4 fast man har 39.9. Nästa gång v visar den 39.2  fast att den är 39.7.
    Det är dessutom inte JAG som har påstått detta utan LÄKAREN. Det framgår av tidigare inlägg.
    Att bli mamma är livets största gåva! Http://www.familjeliv.se/hem/nallemajatjejen/blogg.php
  • Bettiz

Angående det någon skrev om att man oftast känner med handen på pannan, för att kolla om barnet är varmt: Jag fick höra att det är bättre att känna på barnets rumpa (alltså på skinkan) och är den varm så har barnet feber men är den kall/sval så är barnet feberfritt.

• mirakelmamma

Jag håller med dig "Nallemajatjejen"!
    Vi skulle köpa en rumptermometer men på apoteket frågade de om vi inte skulle köpa en örontermometer istället. Enligt vårt apotek är de mycket bättre. Jag köpte en för flera år sen eftersom vår dotter också fick panik bara hon såg rumptempen.

Jag hörde en läkare som sa att den rätta tempen får du om du tar den i örat efter som det är tempen närmast hjärnan som är den viktiga. Jag håller med om att det inte är så viktigt och veta om barnet har 39,6 eller 39,9 i temp utan om den har feber eller ej. Sen beror det naturligtvis även på vilken normaltemp personen har. Jag själv ligger på en låg temp och blir skit dålig redan vid 37,5.

Enligt instruktionerna till vår örontemp så ska man ta tempen 3 gånger och sen ta det högsta värdet av de tre.

• Gravid Rystall

JAg jobbar som sjuksköterska som arbetar på en kirurgavdelöning, och de bästa och mest tillförlitliga termomertrarna är just rumptermometrarna. Jag har ALDRIG hört att dessa skall kunna skada tarmen. Dessutom användes den flitigt av barnmorskorna på förlossningen när vår ALbin föddes, (på honom alltså)

Dessutom skall du inte tro på allt som sägs där. Enligt en läkare där var det inte alls farligt om man knarkade i början av graviditeten. Det skulle inte skada barnet. Va f-n är det för inställning att sitta i TVn och berätta. klart som F-N att det är skadligt.

Ursäkta svordommarna men jag blir så förbenad på folk som inte vet vad dom snackar om ff när de sitter i tv och babblar.

• Gravid Rystall

P:S örontemparna visar helt galet om man har vaxproppar eller vatten i öronen.

• kidA

o jag har jobbat på barnkliniken här i linköping o där används INTE rumptermometrarna. fast det är av anledningen att det faktiskt är kränkande för barnen att anv dem o i ett läge där de redan är sjuka o ynkliga så ska man inte förvärra det hela.

är säkert olika var man är i landet eller vem man pratar med. att de skulle skada ändtarmen är förmodligen HEMSKT sällsynt. har aldrig hört om det. klart det skulle kunna gå att göra men hur oförsiktig är man inte då?

♥(Vilken färg har själen, älskling)♥
  • Snigel84

En liten fråga bara.. Är det nån som provat mapptermoteter o vet om den är bra? Det är omöjligt att ta tempen på vår son. Han vägrar ligga still, o örontermometern visar helt fel.

• Maggis
    Nallemajatjejen skrev 2006-11-22 09:34:19 följande:
    Oavsett så anser jag det vara barnmisshandel att fortsätta ta tempen i rumpan på min dotter. Hon visar klart och tydligt att det är något som hon inte tycker om och att hon mår dåligt över det.
    Men varför ta till sådan överord för något som du upplever att din dotter inte gillar? Det är väl bara att konstatera att du vill ha ett annat alternativ utan att behöva dänga till med "barnmisshandel"? Mer missbrukat ord finns förmodligen inte.

Sonen har aldrig signalerat att han tycker att det är obehagligt. Han verkar inte tycka något särskilt alls om det hela utan håller sig still och lugn. Den dagen han börjar protestera så slutar vi rumptempa honom. Skulle vi fortsätta då så kunde man säga att vi kränker honom och ev. kalla det en felhandling. På din dotter är det utan tvivel fel att använda rumptemp men hon är ju knappast en måttstock för alla barn, eller?

Jag har fortfarande svårt att köpa att man så stenhårt ska utgå ifrån att en amerikansk TV-doktor har sanningsmonopol. Säger du däremot att du inte vill använda rumptemp för att din dotter inte gillar det så accepterar jag det utan vidare. Du vet ju själv vad som funkar för er. Mer behöver inte sägas.
    //Maggis
  • malla7

Måste bara säga att det TV-programmet är det värsta jag sett på länga. Trångsynta amerikaner som bara känns vulgära fast de låtsas vara pryda. Förstår inte varför det ens visas i sverige....spär ju bara på fördomar och ojämställdhet

• Springsteen
    Gravid Rystall skrev 2006-11-22 18:54:18 följande:
    JAg jobbar som sjuksköterska som arbetar på en kirurgavdelöning, och de bästa och mest tillförlitliga termomertrarna är just rumptermometrarna. Jag har ALDRIG hört att dessa skall kunna skada tarmen. Dessutom användes den flitigt av barnmorskorna på förlossningen när vår ALbin föddes, (på honom alltså)Dessutom skall du inte tro på allt som sägs där. Enligt en läkare där var det inte alls farligt om man knarkade i början av graviditeten. Det skulle inte skada barnet. Va f-n är det för inställning att sitta i TVn och berätta. klart som F-N att det är skadligt. Ursäkta svordommarna men jag blir så förbenad på folk som inte vet vad dom snackar om ff när de sitter i tv och babblar.
    Är oxå sjuksköterska och har varit med om många fler felvärden med örontemp än med rumptemp... Här använder vi rumptemp om vi måste veta ett exakt värde.. De gjorde vi även när jag jobbade på neonatalavd och under min praktik på barnavd... (så de skiljer sig från olika ställen) Så jag håller fulltständigt med!!!

sen är de faxtist inte så att de spelar så stor roll om de är 36.5 eller 36,8 det som är viktigt att se är om de stiger eller sjunker.. så använder man en temp så är de ju bäst att fortsätta använda den... Den tempen på sjukhuset kanske inte stämmer överens med din hemma exakt.. Självklart spelar det roll om den visar 36 eller 39 !!!!!! O såna felvärden har jag fått med örontemp...
  • MrsC

Jag tycker örontermometern är fantastisk! Dottern var mer eller mindre konstant sjuk under 1 1/2 månad och det hade INTE varit roligt att använda enbart rektaltermometer alla de gånger jag tog tempen på henne.... Apropå hur exakt resultatet är så lär, som någon skrev ovan, trumhinnans temperatur vara den mest exakta, så ev problem med örontermometrar handlar om felaktig mätning, dvs det är inte trumhinnans temperatur man mäter utan något annat (annan del av örat, öron vax...). Jag har fö testat att ta tempen både rektalt och i örat för att jämföra. Skillnaden har legat på ca 0,2 grader, vilket jag anser vara fullt tillräckligt. Om jag däremot är osäker, pga av svårigheten att mäta rätt, använder jag dock rektaltermometern.

• Elis är min kärlek

Jobbar också inom sjukvården och på dom ställena som jag har jobbat på så har örontemparna åkt i sopptunnan ganska snart. Dom går inte att lita på på samma sätt som rektaltemparna!!

• Krikiz

Hmm, antar att det finns för och nackdelar med allting.

Fördelen med en rektaltermometer är ju att den inte är beroende av om man har smal eller normalvid hörselgång, vatten i örat, vaxpropp osv. Dessutom finns det ju rektala termometrar som har en böjlig och mjuk tipp, vilket minskar risken för att det skall göra ont på barnet.

Tror att mycket av den användning av örontempar som kommit på senare tid, beror på att de är mkt snabbare än rektaltemparna och dessutom känns mera hygieniska och mindre "kränkande" för patienterna.

Mäter man på rätt sätt är de förmodligen lika pålitliga också, alltså finns det nog inte så mycket rätt och fel, utan det handlar nog i slutändan om vad man själv tycker fungerar bäst.

Nosce te ipsum.
  • Mallan76

Jag jobbar som sjuksköterska på en magtarm/endokrinavdelning, och där använder vi bara örontempar. Går snabbt och smidigt, skonsamt för patienterna. Men visst, resultatet är kanske inte helt tillförlitligt alla gånger. Det gäller att man inte tar tempen på det öra som legat mot kudden. Har patienten öronvax kan det också påverka resultatet.

Men ändå, resultatet är ändå så pass tillförlitligt för att kunna användas på en medicinavdelning.
    På Barnkliniken i Linköping använder man numera tempar som placeras i armhålan.
    Här hemma har vi Brauns örontemp. Det var den dyraste, men jag tror den vann bäst i test i Vi föräldrars temp-test. Den fungerar alldeles utmärkt och jag tycker nog att temperaturen verkar stämma de allra flesta gånger.
    Rektaltemp skulle aldrig funka på mina barn som inte ligger stilla en sekund, som snurrar femtielva ggr bara man byter en liten böja...
    Dessutom, ett barn som har feber och ont, skulle jag aldrig vilja plåga mer än vad de redan är.
    Men grattis alla ni som har lugna och stillsamma barn, på era barn kanske rektaltemp funkar!
Svar på tråden Varning för termometer för ändtarm