• jagosa43

Täbytråden för bebisar som.... part 2

Då fortsätter vi härSkrattande
    snicke snackar vidare om allt kring barnet oss själva för man får vara ego som förälder med!
    allt vad vi kan komma på

VÄLKOMMNA!!!!

Chris-99 Cornelius-06
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-19 15:09:09:

Måndag 29 januari
    Tisdag 13 februari
    Onsdag 28 februari
    Måndag 12 mars
    Tisdag 27 mars
    Onsdag 11 april

förslags vis kl 13:00 på Fifino

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-22 10:11:49:
    Camera Barnvagnsbio
    24-jan 11:00
    07-feb 11:00
    21-feb 11:00
    07-mar 11:00
    21-mar 11:00
    18-apr 11:00
    02-maj 11:00
    12-sep 11:00
    26-sep 11:00
    10-okt 11:00
    24-okt 11:00
    07-nov 11:00
    21-nov 11:00
    05-dec 11:00
  • Svar på tråden Täbytråden för bebisar som.... part 2
  • Lundelus

Emilia: När han kommer upp så är han vaken nästan hela tiden sen fram till 18.00, sover bara små korta stunder på 10-20 minuter i tex babysittern eller i bärselen.
    Han kan också somna längre i vagnen om jag är ute och går länge stunder.

• Trixietrina

Bettiz Angel: Här är lite information om Alkohol och amning.

Alkohol och amning
    En kvinna kan dricka alkohol under amningsperioden men hon bör vänta ett antal timmar med att amma efter att hon druckit. Bröstmjölken innehåller nämligen lika mycket alkohol som det är i mammans blod. 30-90 minuter efter att mamman druckit finns alkoholen i mjölken. Men alkoholen försvinner från mjölken i samma takt som den försvinner från mammans blod. Då ett glas vin i genomsnitt tar runt tre timmar att förbränna för en kvinna finns det också alkohol i mjölken under den tiden om man druckit ett glas vin. Under den tiden bör man naturligtvis inte amma. Men då olika kvinnor förbränner alkohol olika fort bör man ta till en ordentlig säkerhetsmarginal innan man ammar efter att man har druckit. Tidigare har man trott att man bör mjölka ur brösten om man druckit alkohol före amning men ingenting tyder på att det skulle spela någon roll. Vad som är viktigt är istället att man låter tillräcklig tid passera från alkoholintag till amning. 
    Källa: Net-doktorn

Jag tar ibland ett glas vin på kvällarna efter att jag har lagt Mikaela. Även om man skulle amma en liten stund efter att man har druckit 1 glas ser jag ingen fara i det. Mjölken har ju samma promillehalt som moderns blod, så har man en promille i blodet så är en tusendel av den mjölk barnet får i sig alkohol. Det är oerhört lite, det är mer alkohol i fil.

• annso84

smurfan: det kan nog stämma. om man orkar så kan man ju försöka pumpa ut resten av mjölken som är kvar i det bröstet som dom precis ammat ifrån, för då hålls ju mängden kvar, så att det inte minskar igen. Gjorde det ett par gånger när jag hade tid.. även om det kanske inte kommer ut så mycket då så har man ju i alla fall tömt det.

om jag skulle dricka mycket när jag ammade, alltså några glas, så skulle jag nog vänta med att amma tills dagen efter i alla fall.

• annso84

Miranda har blivit jätte röd och nästan flagnar på "fram sjärten" Ledsen hon verkar inte ha ont men jag har smort och smort och låtit henne sova middag utan blöja men det blir nästan bara värre.. verkar inte bli bättre. Hon har haft det nu i tre dagar.. ser inte ut som vanligt blöjeksem. ser riktigt otäkt ut! som en fyrkant precis under magen nästan..
    vad kan det vara? kan det vara svamp lr nått!?

• glennglenn

Nej, jag tror egentligen inte att brösten är helt tomma, men hon får kämpa så hårt för det som kommer ut. Hon är i alla fall arg och frustrerad och släpper bröstet. Hon lugnar verkligen ner sig då hon får ersättning. Igår gav vi henne ersättning på kvällen och hon somnade fridfullt. Inte tidigare och inte heller sover hon längre, men hon somnar fridfullt i sin egen säng utan problem. Jag tror att vi har allt att vinna på att hon känner sig trygg i egen säng. När jag ammar henne till söms så somnar hon hos mig och då sover vi inte lika bra. Idag är jag utvilad. Vad gäller antikroppar så har jag hört att de räcker med ca 1 dl bröstmjölk för att de ska få det skydd de behöver. Om jag då ammar natt, morgon, dag och eftermiddag men ger ersätter 1 eller 2 kvällsmål så borde ju hon få det skydd hon behöver i alla fall.

Vad gäller vin så har jag tagit lite vin då och då. Då har jag hoppat över två kvällsamningar och gett ersättning i stället. Jag har hört så himla många olika bud om det där att jag känner mig snurrig. Senaste forskningen visar ju att alkohol över huvud taget inte går ut i bröstmjölken, men fortfarande vill varken BVC eller BM uppmana till att dricka eftersom ingen vet säkert. Personligen tror jag att största risken ligger i hanteringen av ett spädbarn då man är alkoholpåverkad och i så fall ska ju inte pappan dricka heller. Det som gör att jag ändå är restriktiv och inte vill amma då jag druckigt är att spädbarn har så liten lever och jag vill inte riskera att den tar skada om det nu skulle vara så att det går ut i bröstmjölken.

• glennglenn

EmiliaG: Det var ett långt inlägg för någon som tröttnat på bebissnack ;)

Nejdå, så kul att du vill vara med oss nyblivna morsor som fortfarande har behov av att älta och älta och älta. Tyckte att du gjorde ett skönt inlägg i förra tråden och jag förstår dig verkligen.

• Bettiz Angel
    Annso:låter nästan som det Freja hade.. smörjde med alla dessa "vanlig" salvor men blev inte bättre.. så sköterskan på BVC sa att jag skulle prova en svampsalva för fötterna (kan även användas på andra områden) och det försvann efter några dagar... DAKTAR heter den och finns på apoteket.

hoppas det går över

tack Trixietrina för infon
    Mamma till prinsessan Freja 060924
  • glennglenn

Inte konstigt om bebisar får svamp när man stänger in paketet i hemska täta blöjor. Själv lider jag ju av att jag måste använda trosor på nätterna pga avslaget. Stackars små som måste gå med blöjor i flera år.

• annso84

ok! tack så mycket! får åka till apoteket och köpa det. men det är inte farligt att smörja om man inte är säker eller ska jag låta bvc titta först? dom har ju aldrig tider nu och jag vill ju inte att hon ska behöva gå med det hela helgen! stackarn Ledsen

• EmiliaG
    glennglenn - Ja, men ni är ju mycket mer än bara ältande småbarnsmammor! Ni är ju faktiskt rätt så trevliga att prata med ändå! *hihi* Och delar självfallet gärna med mig av den info och ev. kunskap jag smalat på mig....

Nu ska vi iväg till BVC och väg aoch mäta "lille" Mikael. Inte gjort det sedan den 18/10 så han borde nästan gått upp till 8kg och så får vi se om han växt något på längden också! Kanske 64cm lång nu?!? vi får se... *spännande*
Svar på tråden Täbytråden för bebisar som.... part 2