• don daniel

Pappor för jämställdhet?

Hej alla ni (andra) pappor som tycker att män har mer inflytande, makt och förtjänster i vårt samhälle. Hur tycker ni vi ska agera för att göra samhället jämnlikt?

• Svar på tråden Pappor för jämställdhet?
  • Liveit1971

Så då anser du att man inte får förväntningar på sig av omgivningen som säger hur man ska vara? Och att könsrollerna är en produkt av dessa förväntningar?

• Dofilus

Liveit1971: Om du menar att jag förväntar mig att en chef ska gå att prata med, ska bry sig om sina anställda mm mm för att jag är uppväxt som man så tja, möjligt. Men jag tror nog att kvinnor vill att deras chefer ska ha samma egenskaper.

• Dofilus

Liveit1971: Eller menar du att samtliga mina chefer egentligen har varit förtryckta av samhället?

• Liveit1971

Exempel igen: Vi gör ett antagande om typiska representanter för sina könsroller. En kvinnlig chef som är lyhörd för trivseln på företaget. En manlig chef som pushar hårt för produktionsmaximering, med optioner som morot. Båda sätten att arbeta kan leda till ökad produktion, men män föredrar oftast mannen och kvinnor kvinnan.

Detta var ett fiktivt fall men nog rätt nära sanningen. Agerar den manlige och den kvinnlige chefen olika för att de råkat gå chefsutbildning vid olika tillfällen eller för att de följer sina könsrollsmönster?

• Dofilus

Liveit1971: Som jag skrev tidigare. Mina chefer har varit så som jag anser chefer ska vara. Observera! Inte som jag anser att manliga respektive kvinnliga chefer ska vara. Dessutom, mina kvinnliga chefer har agerat olika. Varför? Därför att de är olika personer inte för att de har olika kön (vilket de inte har).

För om de följt könsrollsmönstret (om det nu finns mer än bara för att ha nåt att skylla på) så borde det ju enligt ditt exempel ha agerat lika.

Jag föredrar den chef som mest motsvarar vad jag "kräver" av en chef. Könet bryr jag mig inte om för fem öre.

• Liveit1971

Man agerar inte alltid utifrån könsrollsmönstret. Men generellt gör man det. Om man inte följer sitt könsrollsmönster är det oftast för att man har något att vinna/slippa förlora på det.

• Dofilus

Liveit1971: Exakt hur vet jag inte. Men däremot tror jag att det är fel sätt att lagstadga för något man vill motverka. Om man lagstadgar om att kvotera in individer ur en viss grupp så lagstadgar man i samma stund om att kvotera bort individer ur andra grupper.

För varje enskild man/kvinna ska väl inte bestraffas för att hans/hennes kön är överrepresenterat inom något område? Det är ju kollektiv bestraffning och det har varit förbjudet länge. Däremot ska det till hårdare tag mot de som könsdiskriminerar.

• Dofilus

Liveit1971: Hur kopplar du den frågan till det jag skrev?

Ja, människan som "varelse" är jämnlik. Däremot finns det allt för många som sätter sitt kön, sin egen hudfärg, sin egen religion mm före andra. Och det ska, som jag skrev bestraffas.

Men att göra viss diskriminering laglig via lag för att på så sätt visa att diskriminering är olagligt anser är ungefär lika logiskt som att ha dödstraff för att visa att det är fel att döda.

Svar på tråden Pappor för jämställdhet?