Pappor för jämställdhet?
Hej alla ni (andra) pappor som tycker att män har mer inflytande, makt och förtjänster i vårt samhälle. Hur tycker ni vi ska agera för att göra samhället jämnlikt?
Hej alla ni (andra) pappor som tycker att män har mer inflytande, makt och förtjänster i vårt samhälle. Hur tycker ni vi ska agera för att göra samhället jämnlikt?
Riskerar att trampa lite tår här, men kan inte segregerat=uppdelat vara bra ibland? Jag har funderat om kvinnor tillsammans i grupp cementerar sina egna könsroller eller om det är så att genom viss uppdelning ges de möjlighet att bygga sin egen identitet oberoende av mannens (som är normen) inverkan?
Har inget svar, men en intressant undran.
Live it!
Jag tror att svaret på den frågan väl blir avsikten med uppdelningen;
Tjejgrupp på gymnasiet för att stärka tjejers självförtroende = bra,
Enbart män i en bolagsstyrelse = dåligt
Diskussionsgrupp om livsfrågor för män = bra
Tjejvasa (att kvinnor inte fick åka det "riktiga" vasaloppet = dåligt
...o.s.v.
Jag finns själv med i en del sammanhang med bara män och tycker att det är helt ok ¨så länge syftet inte är att utestänga kvinnor...
Såklart är det så! Men vad jag lite var ute efter var det här att kvinnor som lever i en värld som styrs av män fostras till att vara och tycka utifrån det. Att det kan ge sociala konsekvenser för kvinnor som kliver utanför könsrollen likväl som det kan så för män.
Jag menar att det kanske är så att män som inte är feminister är rädd att tappa makt, medan kvinnor som inte är feminister är rädd att förlora det de fått genom att "spela manssamhället rätt"?
Då har jag givetvis tänkt bort de av båda kön som helt enkelt tycker att det är naturligt med ojämlikheter och bara är så.
Undrar om man blir en sån trevlig förälder av att bjuda alla på mat att man kallar oliktänkande för allt möjligt.
argh, fel tråd!
Hehe jo
Dofilus: JAA!!! det blir man! haha skämta ba...
åkte för övrigt spårvagn 45 min nyss bara för att komma fram till ett inställt babysim, en unge i gruppen innan hade bajsat i bassängen...
anyway, mkt klokt sagt på sistone.
Angående Mor/Farföräldrar-Ihopklumpning-skillnader Etc:
Fan va tråkigt tråkigt fantasilöst det är med dessa rosa och blå kläder. Är det SÅ farligt att inte se vad en bebis har för kön. Känns som att det viktigaste man ska lära sitt barn är vilket kön de har så att de gud förbjude inte blir "fel" som människor.
Hm, jag klagar mest märker jag...
Hej
Jag föll för trådens titel och tog mig in för att kika vad som sagts. Kan säga att jag inte tagit mig tid att läsa allt som står, så ha viss förståelse om jag uttrycker mig klumpigt.
Varför är det så viktigt med millimeter rättvisa?
Vi delade inte lika på föräldraledigheten och kommer förmodligen inte göra det med nästa barn heller. Dock kommer jag förmodligen ta ut mer än vad jag gjort med första barnet. Gör det mig till en sämre förälder?
Som någon sa, så är jämlikhet för mig, samma möjligheter, samma rättigheter och skyldigheter. Jag tycker också att man ska göra det man är bra på, vilket i detta fall innebär att min fru som är bättre med barn får ta en större bit av det ansvaret, vilket hon gjort exemplariskt. Men det innebär inte att jag tvingar henne till det, eller att jag inte gör annat som hon kanske inte klarar lika bra.
Sitter just nu hemma och tar hand om min dotter som är sjuk, sover bredvid, vilket jag ser som en självklarhet att vi som föräldrar anpassar efter rådande situation på våra jobb.
/ Kärleksfull pappa
Swesse: Millimeter rättvisa har nog ingen påstått att de är ute efter. Nu är detta inget angrepp på dig, men jag surfade in på Fkassan och kollade hur vi tar ut föräldrapeng. Se inklippet här under. Dock vill jag bara påpeka att lika viktigt som jag tycker det är att pappor ökar sin andel av hemmadagar med barn under 2 år (jobbigare period än senare), lika viktigt är det att kvinnor i sin tur får lika betalt samt lika chanser på arbetsmarknaden. Annars har bara männen vunnit på en sådan "jämställdhetsaktion" anser jag.
ok, från Försäkringskassans analys av sin statistik:
www.forsakringskassan.se/omfk/analys/barnfamilj/foraldrap/
"Skillnaderna i uttagsmönstret har under de 30 år som föräldrapenningen funnits minskat men fortfarande är det barnens mödrar som tar ut merparten av alla föräldrapenningdagar.
Den andel av föräldrapenningdagarna som tagits ut av män har nästan fördubblats de 10 senaste åren, från 10,6% år 1996 till 20,6% år 2006 samtidigt som en femtedel av dagarna uttagna av män är långt ifrån ett samlat jämställt uttag av föräldrapenning. Om användningen av föräldrapenning fortsätter att förändras i samma takt som den gjort de senaste 10 åren kommer fördelningen år 2023 vara en 60/40 fördelning d.v.s. 60 % av föräldrapenningdagarna tas då ut av kvinnor och ca 40 % av föräldrapenningdagarna tas ut av män (se diagram 2) och först då kan man börja tala om att det samlade uttaget av föräldrapnningdagarna är jämställt.
Målet om ett samlat jämställt uttag av föräldrapenningdagarna kan dock sägas vara uppnått för barn över två års ålder. När barnen är mellan 2 - 8 år gamla så delar föräldrarna på dagarna jämställt enligt en s.k. 40 - 60 princip. I detta fallet så tar männen ut ca 40% av dagarna och kvinnorna ca 60% av dagarna. Det är bara det att ca 85% av alla dagar med föräldrapenning som betalades ut under år 2005 var för barn yngre än 2 år. Diagram 3 visar hur stora andelar av de utbetalade föräldrapenningdagarna under år 2005 som betalades ut till kvinnor resp. män för barn i olika åldrar.