• don daniel

Pappor för jämställdhet?

Hej alla ni (andra) pappor som tycker att män har mer inflytande, makt och förtjänster i vårt samhälle. Hur tycker ni vi ska agera för att göra samhället jämnlikt?

• Svar på tråden Pappor för jämställdhet?
  • don daniel

Jag gjorde ett ungefärligt snabbt överslag och kom fram till att av dagar uttagna fram till att barnet är 1,5 år så tog män ut ca 14% (2005).

• Kalle74

SKönt att veta av dom 14 % så är jag en av dom ;)

• swesse

don daniel: Jag förstår dig och tycker att du verkar beläst. Först vill jag därför understryka att statistik inte skall tas för sanning...vilket du säkerligen vet. Utan att för den skull förneka att fördelningen faktiskt kan se ut så.

Jag tycker dock att delad föräldrapenningen har båda sidor att vinna på. Samma villkor vid anställning och lönesättning, men också att ingen av parterna enkelt kan "kräva" att få vara hemma vilket får anses som ett privilegium.

Jag är dock helt i mot lagstadgad, delning, liksom jag är mot kvotering till styrelser etc. Kompetens skall gå före allt, inkl. kön.

Det bästa förslaget jag sett hittills om föräldra penningen är att om föräldern med högst inkomst är hemma får familjen en ersättning för det, men vilka andra konsekvenser får det?

• swesse

don daniel:
    Vad menar du med "Jo, jag menar av egen erfarenhet att både våld i hemmet och på gatan så står män för det." ?

Av nyfikenhet, hur ser din familjesituation ut, inte så mycket info i din pres.?

• don daniel

Swesse:
    Jag och min tjej har en dotter på nu 7 månader. Jag har varit hemma med henne sedan två veckor tillbaka. Vi har varit ett par i fyra år bott ihop i tre.

Jag vill INTE alls påstå att vi är jämställda, och det har stundtals varit jobbigt för min tjej att få mig att inse vissa beteendemönster etc. Det går i perioder i hur pass jämställda vi är, men det går mkt framåt (tycker jag själv, ähum)

Med våld i hemmet syftar jag till bekanta och släkt. En del av mitt "feministiska" uppvaknande har varit smärtsamt, personer jag har tyckt om (+ avlägset bekanta) har visat sig vara både kvinnomisshandlare, våldtäktsmän och pedofiler.

Tack vare starka tjejer i min umgängeskrets som stått på sig och tagit sig tid att berätta om erfarenheter/ inte gett upp om att banka lite vett i min tröga skalle, har jag lärt mig en massa jag inte visste förut.

• Dexter Van Der Killen

blemet med att kompetens ska gå före allt är att de som bestämmer vad denna kompetens ska bestå av är män, därav blir det lätt att just en man råkar besitta "rätt" kompetens.

Jag är för kvotering, men man ska självklart se till kompetens också, men anstränga sig och våga bryta mönster.

• Tyrell

Jag är emot kvotering!
    Jag vill hellre ha den som är mest lämpad på platsen och inte den som bäst uppfyller andra irellevanta krav.

• Mikkel räv

Tyrell - men om två stycken är lika kompetenta tycker jag den kategori som är underrepresenterad skall få gå före, och det gäller inte bara kvinnor utan invandrare, ungdomar, män, norrlänningar osv beroende på sammanhang...

• Tyrell

Mikkel räv:

Om två stycken verkligen är lika kompetenta så kanske den som är underrepresenterad är den som kan tillföra mest och därmed är den som är mest lämpad. Att däremot först välja ut den grupp som är underrepresenterad och utifrån den gruppen välja den mest kompetenta tycker jag är fel.

Mest lämpad är mer än bara kompetens och kunskap!

• Liveit1971

Jag tror nog att kvotering kan vara en väg, men dock finns svårigheten kvar med hur könsbunden ens syn på kompetens är. Om den formella kompetensen (utbildningar ex.vis) är likadan, men övriga meriter skiljer mellan en man och en kvinna väljer nog mannen att värdera dessa meriter utifrån det könsdelade samhälle vi lever i. Om exempelvis mannen har att välja mellan en med övrig merit fotbollstränare (man) och en ordförande i en lajv-förening (kvinna) så värderar han fotbollstränaren högre eftersom många män har en referensram till vad denna merit kan tillföra för yrkesrollen.

Är inte pessimist, men vill visa på olika hinder som faktiskt är en realitet när det gäller metoder att få bort ojämställdhet.

Svar på tråden Pappor för jämställdhet?