• don daniel

Pappor för jämställdhet?

Hej alla ni (andra) pappor som tycker att män har mer inflytande, makt och förtjänster i vårt samhälle. Hur tycker ni vi ska agera för att göra samhället jämnlikt?

• Svar på tråden Pappor för jämställdhet?
  • Liveit1971

För att mannen i dagisexemplet redan är diskriminerad eftersom all statistik talar för att kvinnan i det fallet hade valt en annan kvinna om inte kvoteringsregler funnes.

• Dofilus

Liveit1971: Okej, så vi löser könsdiskriminering med mer könsdiskriminering? Jag tycker inte det verkar vara ett bra sätt.

• Tyrell

Om man lagt ner år av studier på gymnasium och universitet får man väl anta att det är det man vill syssla med i karriären också.

Vad jag vill säga är att det finns inte lika många män att tillgå som har "kvinnoyrken" som karriärval som det finns kvinnor och vice versa. Alltså måste man rikta utbildningen så att flickor blir mer intresserade av "mansjobb". Tillgång och efterfråga....

Eller så anser man att kunskapen är underordnad könet.

• don daniel

Är ett yrke låglöneyrke för att det är kvinnodominerat, eller blir det kvinnodominerat för att det är låg lön?

På tal om kvotering faktiskt: Min tjej jobbar stundtals på äldreboende och där vill "de" ha in fler män som anställda. Nu har det kommit ganska så inkompetenta män in som har fått anställning, även fast kompetenta kvinnor som vikarier vill ha fast tjänst. Jag har hört av andra killar som går olika KY-vård utbildningar att de i princip blir lovade jobb efteråt

Samtidigt gick en kvinnlig bekant Lernia svetsutbildning. Hon har inte fått jobb på ett år trots att hon hade toppbetyg på proven. Detsamma gäller än ännu närmare kompis som gick elektronikutbildning. Hon får inte jobb som elektriker (är förvisso vaktmästare just nu).

ALLTSÅ: I yrken där det är kvinnodominerat är samhället mån om att få in män. Dock finns inte samma brådska när det är tvärtom.
    Kvotering samt diskriminering förekommer såtillvida i hög grad.

• Tyrell

don daniel.

Kvinnodominerade yrken finns oftast på offentligsidan.
    Mansdominerade yrken finns oftast på den privata sidan.

Dessa sektorer har olika mål de mäter mot.

Intressant i sammanhanget vore också att veta hur många av deras kurskamrater som fått jobb. Jag har ingen aning om hur den arbetsmarknaden ser ut, men rent generellt brukar det vara så att finns det inga öppna arbetstillfällen så spelar utbildningen mindre roll...

• Liveit1971

Precis så jag menar. Men jag menar också att värderingarna om kunskap och kompetens och vilken sådan som är önskvärda är könsbundna. Givetvis inte biologiskt utan som vårt samhälle fostrar oss att tycka. En manlig chef som ska anställa en chef väljer en chef med "manligt" sätt att leda de underställda oavsett om ett "kvinnligt" sätt fungerar lika bra.

• Dofilus

don daniel: "Kvotering samt diskriminering förekommer såtillvida i hög grad."
    Ja visst förekommer det i hög grad. Men frågan är då om det verkligen är rätt sätt att lagstifta om att införa mer istället för att försöka få bort det. Jag anser inte det.

• Dofilus

Liveit1971: "En manlig chef som ska anställa en chef väljer en chef med "manligt" sätt att leda de underställda oavsett om ett "kvinnligt" sätt fungerar lika bra."
    Det vet jag inte om jag håller med om. Mina närmaste chefer har alltid varit kvinnor (jag jobbar inom IT). Deras respektive chefer har varit både män och kvinnor. Och jag kan inte hålla med om att mina chefer har agerat "manligt" trots att de har varit kvinnor. De har agerat som bra chefer helt enkelt.

• Liveit1971

Dofilus: Bra enligt din definition av bra som är formad av att du är uppväxt som man?

Svar på tråden Pappor för jämställdhet?