• MAMMSY

Förr oss som är fast i Scrapträsket

Scrapbooking är att arrangera fotoalbum med flera papper och dekorationer. Och inte minst berätta saker! (Journaling)
    Kika gärna in i våra gallerier för att se exempel.

Vi svarar gärna på frågor i denna tråd, men kolla först in första inlägget i tråden där massor med info finns. Och även scrappiz.se

En liten varning innan du ger dig in på denna hobby: Det är BEROENDEFRAMKALLANDE

I det allra första inlägget i denna tråd kan du få lite information om scrapbooking samt en länklista till flera internetbutiker.

• Svar på tråden Förr oss som är fast i Scrapträsket
  • scrapparlotta

Jag har alltid en sån beslutsångest, vad det än är som jag ska välja.

Nu tänkte jag att jag för första gången ska göra en LO efter en skiss, men HUR ska jag kunna välja en skiss av alllllllla dom som det finns att välja mellan?? Hur gör ni när ni väljer en skiss? Tar ni bara första bästa?

Jag tittar och så ser jag en som jag tycker är fin "japp den tar jag", sen råkar jag få syn på en annan "nä, jag tar den istället". Men då faller mina ögon på skissen nedanför "eller, jag kanske ska ta den istället".............å så håller jag på............urjobbigt! Kommer ju aldrig att kunna välja en.

• Blue Vapor

Tjej83 - nope, inte samma! Det röda jag använt är en "3D-färg" som jag köpt på Skapa Hobby! Soufflén blir bara liiiiite höjt, vad jag har provat mig fram till i alla fall.

Men leta efter märket Sakura hur som helst! Den vanliga vita tyckte jag var superbra. Hoppas jag inte minns fel nu... nej det gör jag nog inte.

• Cia o krabaten

Jag har ju oftast mina foton klara.
    Sen kollar jag runt efter en skiss som tex har en förstoring och ett litet om det nu är det jag har. och ser den passande ut tar jag den

Alt så faller jag för en skiss direkt och fixar till fotona efter den.

• claudia79

BV: Jag funderade över kuvertet häromdan...det var ju några småpåsar me flock Men sen var det en annan påse med vitt pulver i......och jag hoppas inte det är vad det _ser ut som_ Vet du vad jag menar?? Och skulle man kunna få en liten guide i hur man flockar till det ?**Kram**(när du orkar förstås!)

• Asrta1
    Tjej83: Panduro Dom har butil IRL på mitt favorit-shopping-center, passar mig utmärkt då jag älskar att köpa pennor
    Har två underbara barn, två killar, födda mars -03 och juli -06!
  • scrapparlotta

Tjej 83:

Ja, dom är lite knasiga ibland på Magnolia (om jag nu får säga så). Men som sagt, det var säkdert en 7 - 8 månader sen jag köpte min.

• Cia o krabaten

Vilka nattsuddare ni är!!

Nu ska jag gå och knyta mig efter att ha brottats med fk-online
    Jädra dumt system de har för att begära fp. Man hinner ju ledsna innan man börjat på allt onödigt krångel.
    För att inte tala om Tfp!! Så jag struntade i att ta det för den dagen jag vabbade... Förlorade lite scrappengar, men vad fan!

• Tessegosing

Någon som har en förklaring till hur man gör ett papperskassealbum???

• malin ulrika

Kikkan,

Jag vet vad du menar, så här kan min "skapande process" se ut:

Jag bestämmer mej gör att testa att använda en julgrans-girland med stjärnor på på en LO.

Tror det blir originellt och bra. Tar en mörk CS för att de guldiga stjärnorna ska "stå ut" mot bakgrunden.

Sen väljer jag bild.

Sen visar det sej att det ser rent förskräckligt ut med girlanden, maken tyckte det såg ut som om sonen var insnärjd i taggtråd.

Så jag klipper bort girlanden jag så omständigt sytt dit med små stygn.

I stället klipper jag bort stjärnorna och sätter dit dem "löst". Sen bättrar jag på med lite ljusblå "diamanter".

Då kommer jag på att ljusblå diamanter skulle passa jättebra på en LO om mej själv, en LO med min pres-bild!

Med blå glitterpenna också!

Och så helt plötsligt har man en HELT annan LO än vad man hade tänkt från början!

• Blue Vapor

Claudia - Nej det är inte knark nej Det är klister-EP! Använd precis som ett vanligt embossingpulver (EP), men det smälter mycket fortare, så var lätt på handen annars går klister-funktionen förlorad!

Stämpla (eller rita på frihand med embossingpenna) motivet - häll på klisterEP.
    Häll som vanligt av överflödet. Var lite noga med att borsta bort småkornen som är runtom - eftersom de faktiskt blir till klister sen
    Värm med värmepistol/embossfön/över brödrost eller spisplatta *ajje* tills det blir blankt - sluta direkt!
    Häll på flock (ja eller glitter). Sen brukar jag trycka till ordentligt över motivet innan jag försiktigt häller/borstar bort överflödet. Blåser lite in i detaljerna också . Sen värmer jag helt snabbt igen, lägger ett papper över motivet och trycker ordentligt över ytan. Sen borstar jag lite mer hårdhänt bort det lösa tills det ser bra ut! Man kan säkert hålla på att borsta i all evighet, men jag slutar då motivet ser bra ut och det fortfarande finns lurv kvar
    Klart!

Flocket går att använda med vanligt lim också, (kanske främst lite torrare lim tror jag) - typ limpenna eller stift. Också jättebra med dubbelhäftande tejp eller såna dubbelhäftande ark som man kan stansa ut i!

Svar på tråden Förr oss som är fast i Scrapträsket