• MAMMSY

Förr oss som är fast i Scrapträsket

Scrapbooking är att arrangera fotoalbum med flera papper och dekorationer. Och inte minst berätta saker! (Journaling)
    Kika gärna in i våra gallerier för att se exempel.

Vi svarar gärna på frågor i denna tråd, men kolla först in första inlägget i tråden där massor med info finns. Och även scrappiz.se

En liten varning innan du ger dig in på denna hobby: Det är BEROENDEFRAMKALLANDE

I det allra första inlägget i denna tråd kan du få lite information om scrapbooking samt en länklista till flera internetbutiker.

• Svar på tråden Förr oss som är fast i Scrapträsket
  • Tjej 83

coursell haha ja bråka med den ett tag men de gick till slut, men synd att din hamna där den hamna
    men aldrig mer, men de va skoj o scrappa sen..

• Örnen76
    roha skrev 2007-04-12 12:06:47 följande:
    hittade det på annasscrapbooking.e-butiken.se
    Vad det länge sedan du beställde? Det gick ut i februari och fanns inte kvar på sidan du hävisade till
    Mamma till Lillprins Gustav (060628)
  • Matriark

Jag vet att jag har missat en del när jag inte var aktiv i träsket, men tänkte ändå göra en liten frågeställning. Kan hända vissa frågor ställts tidigare..

Hur många scrapalbum har du gjort/håller på att göra?
    5 st 12x12 står i min bokhylla, 2 för äldsta dotern, ett för yngsta, en Bom och ett familjealbum. Ett 8x8 om äldsta dottern till mig själv (de andra är till henne)Sedan några minialbum också. Fler 12x12 måste inhandlas inom kort.

Planerar du sitt scrappande?
    Jag brukar göra avbockningslistor med vad jag har för LO´s att göra. Ibland väljer jag ut kort, papper och dekorationer och lägger i en "page planner" tills jag har kommit på hur jag vill gå vidare med layouten.

Brukar du anteckna på baksidan av dina LO´s?
    Jag skriver all information om vad jag använt för material på baksidan (så jag inte tappar bort det) samt det datum jag färdigställt den och om jag gjort den till någon speciell utmaning.

Har du en scrapbudget?
    Jag borde ha det, men oftast när jag handlar köper jag vad jag vill ha. jag brukar försöka komma över 700 för fraktens skull, men inte för långt över.

Hur förvarar du spillpapper?
    Cropper hoppers för min del, mönstrat i två, cardstock i en. Tidigare i en stövelkartong, men det blev så bökigt att hitta.

Hur förvarar du stickers och rubons?
    i en pärm med plastfickor just nu, men jag är lite orolig över syrahalten i plastfickorna.

Hur förvarar du dina dekos?
    zippåsar på en anslagstavla, för bra överblick. Sådan som är större ligger i en skokartong.
  • Örnen76
    Helenaj skrev 2007-04-12 12:41:08 följande:
    Örnen: Scraproom har Eliza!
    ÅH TACK!!!!!!!!!!!!!!!!
  • roha
    Örnen76 skrev 2007-04-12 12:13:46 följande:
    Vad det länge sedan du beställde? Det gick ut i februari och fanns inte kvar på sidan du hävisade till
    jag beställde det  förra veckan...kanske fick det sista då....
    men hittade du det på scraproom????
    Mamma älskar sin Savannah!
  • Örnen76
    roha skrev 2007-04-12 12:59:03 följande:
    jag beställde det  förra veckan...kanske fick det sista då....men hittade du det på scraproom????
    Japp
  • Lingonflickan

Mamma är lik sin mamma
    Mamma är mitt livs hjältinna
    Mamma är nödvändig
    Mamma är också pappa ( Förvånad )
    Mamma är alltid mamma

Ha en fortsatt trevlig dag!
  • malin ulrika
    Hur många scrapalbum har du gjort/håller på att göra?
    Jag scrappar liksom bara ungefär som man sätter foton i album, vart efter, har inga särskilda tema. Försöker dock sortera in dem lite vartefter i olika album, typ en "bok om mej", ett bebis album var till pojkarna och sedan "allmänna" album. Har ca 10 album tror jag...

Planerar du sitt scrappande?
    Så fort jag kommer på en ide, det kan vara ett typsnitt, nått som sonen sagt, nått som jag kommer ihåg om min barndom, en snygg layout (typ "svart vitt med sånt-och-sånt") så skriver jag ner det på en lista. Jag gör inte alltid enligt listan, men då har jag det där så jag inte glömmer bort. Sen scrappar jag mest "nutid" nuförtiden, det är kul att göra om sånt som ngarna just sagt. Victor sade t.ex. "I love you a hundred brazilians!" (han trodde det var typ ett stort tal...) så det blev naturligtvis genast en LO...

Brukar du anteckna på baksidan av dina LO´s?
    Tanken har slagit mej, men nej jag orkar inte...

Har du en scrapbudget?
    Nej... Köper inte så ofta men när jag gör det går det sällan på under tusenlappen.

Hur förvarar du spillpapper?
    Har alla pappaer i plastboxar, i en hylla liksom. Spillbitar har en egen box.

Hur förvarar du stickers och rubons?
    I en pärm, samt i en påse. Har för mycket sånt. Köper gärna, men använder sällan... Föredrar egentligen "hemgjorda" dekos, samt blommor.

Hur förvarar du dina dekos?
    I bokhyllan. Så ser man bra. För små saker har jag ett kryddställ med 16 burkar i glas.
Svar på tråden Förr oss som är fast i Scrapträsket