vad tycker du/ ni om lidl?
Jag tillhör kategorin som älskar att handla där(lidl) mycket bra basartiklar (ok allt finns ju inte där men mycke ) vill veta vad ni tycker.
Jag tillhör kategorin som älskar att handla där(lidl) mycket bra basartiklar (ok allt finns ju inte där men mycke ) vill veta vad ni tycker.
Köpte billig hushållsost på Lidl idag. Min dotter förbjuder mig att handla där för vi ska "gynna svenska affärer".
Åker dock dit ibland när jag vill känna mig som jag kände mig när jag var på semester i Spanien, affären är väldigt europeisk med mycket utländska varor.
Jag gillar deras frukt&önt-avdelning. Annars har jag aldrig hittat något riktigt bra där..
Jag gillar deras frukt&önt-avdelning. Annars har jag aldrig hittat något riktigt bra där..
Alla ni som påpekar detta med IMPORTEN att den e MILJÖfarlig..
ett bra exempel. Är SPANSKA tomater bättre än SVENSKA. då det kostar mer i energi att göra svenska tomater på fejk vis, än att transportera det från Spanien.. Bara så att ni vet..
Sen dessutom den dumme svensken som köper "svensk öl" i TYSKLAND (??).. Dessutom skickar nästan varje idiotföretag en kartong till norge bara för att den ska gå över gränsen o få en stämpel så att de får EU bidrag..
Så snacka inte..
Rokka jill: jag kommenterade mjölken
Fid4elis, jag har en kompissom jobbade som BC han vittnar om det som grenadjären pratar om.
Att köpa in svenskt kött för en Handlare kostar 6-10 kronor mer än att köpa in en sydamerikansk köttbit!
Jag skulle hela tiden köpa svenskt kött om skillnaden är så stor ute i butiken.
Är det så när du handlar? Nej!!!!
Påslagen är enorma för att vi inte bryr oss om att gynna konkurrensen...
"Gunder Eriksson, tidigare vd för Siljans Chark, har kommit över uppgifterna.
-Skillnaden i inköp mellan svensk rostbiff och sydamerikansk är bara 6 kronor per kilo. Men efter butikernas påslag blir skillnanden 40-50 kronor, säger Gunder Eriksson."
www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,735132,00.html
"-Handeln vet att vi har ett genuint intresse att köpa svenskt kött och utnyttjar kundernas vilja att köpa svenskt till varje pris.
I flera konsumentundersökningar har svenskarna sagt sig vara villiga att betala för mervärdena i svenskt kött: att djuren har det bra, att vi inte har salmonella, att vi inte använder antibiotika för att djuren ska växa snabbare eller utfodrar djuren med genmodifierade grödor.
Men det är knappast handeln som står för de mervärdena - utan bönderna.
-Svenska grisbönder får ut lika mycket som en dansk grisbonde under en femårsperiod, säger Eva Stenberg, köttexpert på Lantbrukarnas riksförbund.
"Butiker sätter egna priser"
-De får alltså inte ut något för den extra omsorg de lägger på djuren.
På Ica har man svårt att kommentera uppgifterna:
-Varje butik sätter sina egna priser, säger presschefen Björn Olsson."
De är de "Svenska Butikerna" som gör att produktionen/bearbetningen hamnar utomlands: distributörerna typ scan vill hålla uppe vinsterna. Eftersom de svenska butikerna inte kan tänka sig att sänka sina marginaler...
Hittar jag (och det gör man i dagsläget) svenska varor hos lidl så kan jag tänka mig köpa dom då priset ligger närmare produktionskostnaden.
För många är just 6-10:- avgörande.
O ärligt talat.. De som blir illa behandlade av sina chefer.. asså.. Då kan jag meddela att ni aldrig ska sätta er fot på First hotell planetstaden i Lund.
Cheferna bor på hotellet.
De anställer bara yngre personal, inte de med erfarenhet.
Kör slut på dom helt. arbetspassen e 9,5 timmar långa.
man får ta rast när man "kan ta" så ingen garanterad rast på de timmarna.
Stackars kocken (bara en kock)
fick jobba till halvtolv på natten. Sen sa chefen "du måste hoppa in imorgon.. Vi har kris.." så han fick börja 05.05 morgonen efter.
Detta fick han göra 3 ggr inom kort tid.
Jag fick ha hand om frukostbuffén. HELT SJÄLV. med 38 gäster. inte nog med det. Jag fick ha hand om receptionen samtidigt. Så jag skulle kolla att allt fanns, plocka disk o samtidigt checka ut hur mycket folk som helst. Jag lyckades. men efter mitt pass var jag så utmattad o slut att jag grät.
Jobbade man över så fick man inte extra betalt. "du får gå när du slutar.." men med tanke på att vi var HELT underbemannade så ville man inte "lämna över" jätte mycket jobb åt den som kom. så typ alla jobbade över ca en halvtimme varje gång, men ingen fick extra betalt.
Facket brydde sig inte, Fast vi alla kontaktade dom.
Så helt jävla ärligt talat.. jag SKITER I om en chef tvingar på en röd scarfs jävel på en kvinna..
på "vår" lidl har jag aldrig sett en scarfs jävel.
o all personal e jätte trevlig!
o på köpet kan man handla billig mat.. ja jo det överväger mycket.
jag kan hålla rokka jill i den lidl butik jag handlar har jag ej heller sett röda scarfs på någon o personalen verkar trivas där inget konstigt folk hänger där
Och jag har nu pratat med min halvbror som jobbar på golvet i en Lidl butik och han har heller aldrig vare sig sett eller hört talas om röda scarfs.
Han älskar sitt jobb.
Ja tycker de e en rätt rolig affär. Åker gärna dit o kollar in deras icke mat prylar. Massor med roliga grejr. Visst där e mycket skit oxå. Köpte för ett tag sen 2 paket lådor med tavlor man kunde måla själv, jättefint o kul =)
Sen handlar ja alltid blöjor o våtservetter där.
Dock gillar ja verkligen inte deras kassa system... Tycker de e totalt värdelöst! Antar att de e därför ja ite handlar där då ja ska ha mycket mat osv