• tilda den vilda

vad tycker du/ ni om lidl?

Jag tillhör kategorin som älskar att handla där(lidl) mycket bra basartiklar (ok allt finns ju inte där men mycke ) vill veta vad ni tycker.

• Svar på tråden vad tycker du/ ni om lidl?
  • Chetti

Bara för att vissa blivit dåligt behandlade när de jobbat på Lidl så betyder det väl inte att alla Lidl affärer är skit?

Tyvärr så behndlas folk illa och är underbetalda på många platser i Sverige. Sjuksköterskor, McDonaldspersonal m.m. men nog går ni väl till sjukhuset när ni är sjuka och visst äter ni på snabbmantsställen någon gång ibland?

• Grenadjären

Lidl har en väldigt ohuman personalpolitik. Det ligger alltså inte på lokal nivå, vilket framgick av det jag skrev tidigare, då även butikscheferna på flera ställen tom blivit hotade om uppsägning om de inte svansar för ledningen. I vissa fall här folk tom fått sparken. Det handlar ju inte om att ngn är underbetald.
    Att sjuksyrror behandlas illa vet jag med. Och det är väl oftast av patienterna själva som inte förstår att det är politikernas fel att det ser ut på sjukhusen som det gör.
    Äter ej på McDonald´s

• Kakan83

Har bara varit i en enda Lidl affär å den ligger i Höör, å den är skunk. Gillar inte alls deras grejer. Har handlat där en gång och aldrig mer. Går hellre in på Ica Kvantum här i stan.

• Chetti

OK men så är det på många företag att hela företaget är genomruttet!

Vi skyller allt på politikerna för det är de som lät Lidl komma in i vårt land och förstöra för en massa arbetstagare.
    Det är de som tillåter att det finns skumma företag här i vårt land.

Men vad ska vi göra? Lidl där jag bor är stor och fin, personalen verkar trevlig och gillar sin arbetsplats. Jag kommer absolut inte sluta handla där!

• Alexiaa

Har bara vart där ungefär 2-3 gånger men gillade inte det alls.
    Gillade inte inredninge, gillar inte stilen på affären och gillade inte så många av deras produkter.

• mina71

Nej, jag gillar inte Lidl, eftersom butikerna här mest säljer skräpmat, läsk och godis. Dåligt urval av mat.

Vidare vill jag gärna veta i möjligaste mån vad det är jag faktiskt betalar för och bär med mig hem. Jag vill gärna ha svensk kyckling som ätit antibiotikafritt foder som tex Torsåsens. Jag är en såndär extrajobbig kund som läser innehållsförteckningen och skyr vissa, helt onödiga kemikalier i maten.

Jag vill veta helt enkelt vad det är som jag spenderar mina surt förvärvade slantar på. Skyr butikernas egna varor!

• Grenadjären

Chetti
    Det handlar om att en del företag lyckas slingra sig, hitta kryphål och gråzoner för att i största möjligaste mån kunna utnyttja sin personal. I många fall går detta över styr. Lidl tex vägrade först att teckna kollektivavtal när de öppnade sina första butiker i Sverige. Och Lidl har varit kontroversiellt och svenska kommuner och Handels har varit väldigt skeptiska mot företaget. Men eftersom i det här fallet Lidl, lovat att hålla sig efter svenska regler så har de fått tillstånd av kommuner för att driva livsmedelsförsäljning på kommunal mark.
    Lidl har ändå fortsatt med att smygpressa personal. Tex har man dikterat att anställda inte får prata med varann på jobbet, personal ska plugga in hundratals "PLU-koder" för att kunna dem utantill och sedan förhöras av högre chef. Personalen får otillräckliga arbetspauser/raster. Och man förväntas arbeta över schemalagda tider utan att få betalt, för att man i företagsledningen anser det vara rimligt om man vill visa sig lojal och intresserad. Man lockar med att sådant lönar sig i längden.
    Jag vet att folk som sökt jobb på Lidl inte fått jobbet för att de varit fackligt aktiva. Och personal som engagerat sig fackligt senare har blivit utfrysta. Om ngn tagit upp större frågor rörande Lidl fackligt så har en del blivit hotade med uppsägning.
    Det här är sådant jag vet eftersom jag känner flera stycken som både jobbar och har jobbat på Lidl, och efter att ha läst i tidningar, däribland Handelsnytt som intervjuat personal på Lidl.
    Med denna vetskap, kommer jag aldrig att sätta min fot på Lidl

• Fidelis ad urnam

Grenadjären:
    Att ens orka lägga så mycket energi på att avsky en AFFÄR! *skrattar*

• Grenadjären

Fidelis ad urnam

hehe.. ska starta en hatförening! "vi som hellre spyr än handlar på Lidl" Och vi ska ha ett eget hatmanifest!

Nävars, så illa är det inte. Men jag kände mig manad att förklara vad som döljer sig bakom Lidl.

• Fidelis ad urnam

Grenadjärven:
    Och det du känner dig manad till att berätta, är det fakta eller hörsägen?
    För min svåger är etableringschef på Lidl och min halvbror arbetar på en av Lild butikerna i Sthlm och de trivs väldigt bra båda två.

Svar på tråden vad tycker du/ ni om lidl?