• Bibob

Barn födda i nov 06 !!!

Här är en tråd för oss som fick barn i nov 06. MIn son är född den 4nov. Tanken är att man kan bolla med ideér och funderinga över våra guldklimpars utveckling , rutiner osv...=)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-22 13:25:51:
    Ps. Vad kul att det är så många som har barn födda i november och att så många hänger på tråden =)

• Svar på tråden Barn födda i nov 06 !!!
  • mexisis

så här står det iaf på fk:s hemsida:

När ditt barn fyller ett år kan din sjukpenninggrundande inkomst (SGI) sänkas. Då får du lägre ersättning när du till exempel är sjuk eller vårdar sjukt barn. Även om din SGI sänks har du rätt till föräldrapenning uträknad på samma inkomst som du hade innan barnets ettårsdag, till dess att barnet fyller två år. (särskild beräkningsgrund).
    Storleken på din föräldrapenning påverkas alltså inte. Blir du som mamma gravid på nytt innan barnet fyllt ett år och nio månader kan du och den andra föräldern få föräldrapenning efter den särskilda beräkningsgrunden. Detsamma gäller om du adopterar ett barn inom två år och sex månader efter ditt tidigare barn.

Det finns sätt att skydda SGI:n Du kan bland annat behålla din SGI när ditt barn fyller ett år om du:

inte alls arbetar och tar ut hel föräldrapenning minst fem dagar per vecka arbetar mindre än före barnets födelse och tar ut föräldrapenning som motsvarar minskningen i arbetstid studerar med studiestöd.

Du som är arbetslös måste vara anmäld som arbetssökande hos arbetsförmedlingen.

världens vigaste man kröp in i arslet och försvann
  • islandgirl

Tussetösen: tack för ditt svar. Kalle har inte varit så himla beroende av sina "sovtider" förut. det är mest senaste tiden han behöver följa dem. Kanske jag som är lite spattig också eftersom han sover så himla bra om nätterna att jag inte vågar rucka på dagssömnen. Men samtidigt, det får ju inte inkräkta på det vardagliga livet allt för mycket heller. Vi brukar ta med snutten o napp mm. Är nog bara att ut o öva och inte sitta i bunkern längre...*ryyyyyyyys*

Bibob: Åååååååh grattis. Jag blir tårögd bara av att läsa om att lillkillen sa Mamma. Jag längtar så. Det känn som det är på gång, har blurrar som attan.

• Bibob

Jaaaaa det är så underbart!!! Att tiden går så fort, nu ligger han o rullar på golvet och blir arg när han fastnar med armen under magen haha...

Snart är det sommar och bad!!

Är det någon som far utomlands i sommar med era små??? Och vart i sånnafall??Cool

• tjorvisen

Inte utomlands men väl utomsocknes

Bibob skrev 2007-04-13 11:57:35 följande:
    Är det någon som far utomlands i sommar med era små??? Och vart i sånnafall??
    ღ ♥ ღ Älskade dotter! ღ ♥ ღ
  • tjorvisen

Sant. Om det tidigare barnet inte fyllt 19 månader när man blir gravid så får man behålla sin nuvarande SGI.

Mill06 skrev 2007-04-13 07:45:10 följande:
    är det inte tvärt om, att man får sänkt sgi om man väntar för länge??
    ღ ♥ ღ Älskade dotter! ღ ♥ ღ
  • mexisis
    tjorvisen skrev 2007-04-13 12:06:42 följande:
    Sant. Om det tidigare barnet inte fyllt 19 månader när man blir gravid så får man behålla sin nuvarande SGI.
    ok, då vet jag. tack för era svar
    världens vigaste man kröp in i arslet och försvann
  • Tussetösen
    Jaaaaa det är så underbart!!! Att tiden går så fort, nu ligger han o rullar på golvet och blir arg när han fastnar med armen under magen haha... Snart är det sommar och bad!! Är det någon som far utomlands i sommar med era små??? Och vart i sånnafall??
    om 2 veckor åker vi till Frankrike-Paris...
    i sommar blir det massor i sverige..
    i vinter blir det Norge-Oslo och euro disney-Paris igen...
  • Tussetösen

måste berätta... för typ 30 sekunder sen upptäckte jag att Theodor har börjat förflytta sig... han puttar sig bakåt med händerna och åt sidorna...

boken har kommit idag me... har börjat läsa den nu...

• TheSunset
    Jaaaaa det är så underbart!!! Att tiden går så fort, nu ligger han o rullar på golvet och blir arg när han fastnar med armen under magen haha... Snart är det sommar och bad!! Är det någon som far utomlands i sommar med era små??? Och vart i sånnafall??
    Vi var på teneriffa förra veckan...
    ♥ Mamma till Hampus 990910 & Julia 061101 ♥
  • CarinaB

Åker till Haag med familjen på tisdag, dock mest jobbresa men de får följa med

Svar på tråden Barn födda i nov 06 !!!