• Bibob

Barn födda i nov 06 !!!

Här är en tråd för oss som fick barn i nov 06. MIn son är född den 4nov. Tanken är att man kan bolla med ideér och funderinga över våra guldklimpars utveckling , rutiner osv...=)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-22 13:25:51:
    Ps. Vad kul att det är så många som har barn födda i november och att så många hänger på tråden =)

• Svar på tråden Barn födda i nov 06 !!!
  • jockemia

carro: hur luktar och ser bajset ut? Tycker nämligen att min sons baja luktar väldigt illa och ser konstigt ut...

• Angelseye

Ja måste fråga en sak. En smakportion gröt, hur mycke motsvarar de i ersättning, någon som vet? De står ingenting, tycker de ser så mycke ut o Signe äter halva portionen för sen har hon inte tålamod att sitta längre o ja vet inte om hon är mer hungrig.

• vildabebin

Criffegirl: Tack så mkt för den bra-iga listan. Har sparat den på skrivbordet =)

Jag lägger mig i diskussionen om mat å ammning =) Jag helammar och vill gärna amma så länge det funkar bra..Min BM föreslår att man kan börja med smakportionen vid 4mån, vilket min kille blir 15 mars. Samma dag har jag anmält mig till en kväll på en öppen förskola där vi ska "lära oss att laga barnmat". Fast med tanke på hans känsliga mage tror jag att vi tar det lugnt med maten i början.

Sen en fråga om känsliga magar..HUR vänjer man av barn från minifom...vad ska man ge istället? Har sett typ fänkålste,,,kan man ge och hur mkt till de små i så fall???

• LiaMilla

Hej hej, jag hoppar på denna tråd nu.
    Har en dotter som är född 5/11, hon heter Freja :)
    Bor i Stockholm och det är första barnet. Mycket händer nu, utvecklingsmässigt. Hon har börjat att jollra och testa sin röst nu i helgen. Väldigt roligt att lyssna på, hihi.

• Mill06

LiaMilla-  Välkommen hit! Hihi visst är det kul! Maja har hittat ett nytt vokabulär, en massa gälla skrik o rop! Glad  Ibland måste man skratta åt dem!

• tjorvisen

Vi har trappat ner successivt. Nu får Jonna bara på eftermiddagen och kvällen och sen blir det bara kvällen så småningom. Vi har inte ersatt Minifom med något utan bara trappat ner.

vildabebin skrev 2007-02-28 13:18:04 följande:
    HUR vänjer man av barn från minifom...vad ska man ge istället? Har sett typ fänkålste,,,kan man ge och hur mkt till de små i så fall???
    ღ ♥ ღ Älskade dotter! ღ ♥ ღ
  • SannaStina
    Carro och Tussetösen - om ni vet vad Gerdahallen i Lund är så har de mamma-babygympa måndagar och onsdagar kl 10-10.55 för barn upp till 1 år. Sedan kan man gå på familjegympa på lördagar med barn mellan 2-5 och 5-7 år (var man går med barn som är mellan 1-2 vet jag inte )

Jag har av och till haft träningskort hos Gerdahallen så jag har tidigare sett deras terminsscheman med väntabarn-gympa, mammababygympa och familjegympa. Vi är nu 3 mammor som gått föräldrarkursen ihop som nu gympar ihop om vi inte går på babycafeet istället som tyvärr råkar vara på onsdagar kl 10-12 det med här på Östra Torn.
    Vad gäller gympan kan ni ju testa ett pass - kostar 50 kr men är verkligen skönt. Man är ju så spänd i axlar och rygg efter allt kånkande på ens bebis.
    Kolla vårterminens schema här:www.gerdahallen.lu.se/schema.asp
    Mamma till Max 061104
  • SannaStina

Måste bara visa vad jag och Max gjorde häromveckan - han satt i sjalen och hjälpte mig baka en kaka. Visst är han gullig med sleven i högsta hugg!?

Mamma till Max 061104
  • am76

SannaStina > Oj va gulligt när Max bakar kaka !!!

Vildabebin > Då har vi två fått samma rekommendation o börja med smakportioner på 4 månaders dagen (redan). Men som du säger Olamanola >, man kan nog ta det lugnt med maten då amningen fungerar, är tösen inte intresserad så väntar vi... Hade dock väldigt gärna velat kunna lämna bebin till sin pappa ibland utan att behöva rusa hem. Nu vägrar hon nappflaskan så vet inte hur det ska gå till. Övar varje dag (med utmpumpad mjölk) men jisses vad arg hon blir när flaskan närmar sig. Hon har helt glömt av hur man gör när man suger på den (gjort det 2 ggr i början). Nappvägrare & nappflasvägrare är hon redan, vill inte ha en matvägrare oxå .

Minifom trappade vi ner succesivt, ersatte inte med nåt.

• Tussetösen
    SannaStina skrev 2007-02-28 21:07:37 följande:
    Måste bara visa vad jag och Max gjorde häromveckan - han satt i sjalen och hjälpte mig baka en kaka. Visst är han gullig med sleven i högsta hugg!? Mamma till Max 061104
    så kär han e... och så duktig..!! den bindningen har jag faktiskt inte provat..!
    ska ta å kolla upp det där med mamma/baby-gympan.. tack så mycket för infon..!!!

Idag har Theo hittat sina fossingar..! han har tittat på dom jättemycket nu ett par dagar men idag så började han gripa tag i dom och tycka att dom va högst intressanta..
    och idag för ett år sen va det jag fick vi plusset på stickan... tiden går så jättefort ju...
    nä nu måste jag snart lägga mig... imorgon åker vi till lund och gå en mys-runda i parken och matar fåglarna...
    ha det underbart vänner..
Svar på tråden Barn födda i nov 06 !!!