Tjälknul?
Jag skall laga tjälknul till nästa helg, har aldrig gjort det innan. Tänk om jag misslyckas... Går det att misslyckas med? Har inge älgkött så jag köpte en 2 kg fransyska-stek. Vad brukar ni ha för marinad och lägga den i efteråt?
Jag skall laga tjälknul till nästa helg, har aldrig gjort det innan. Tänk om jag misslyckas... Går det att misslyckas med? Har inge älgkött så jag köpte en 2 kg fransyska-stek. Vad brukar ni ha för marinad och lägga den i efteråt?
Nu var det inte det TS var ute efter..
Eller vi säger väl egentligen "tjälaknul" på jämtska....
ja, det är nog dialekten som spökar
I Norrbotten och Västerbotten tror jag att det heter tjälknöl. Så har jag iaf fått lära mig att det heter! Så det finns nog skillnader mellan norra och södra Norrland där. Helt OT, men tjälknöl är gott iaf!
mmm vad gott. får nog ta och fixa till en i helgen var längesedan nu. TjärlknÖl
Lola- ja? Jag sa även att jag inte hade något bra recept..
snuttan2- Tjälknöl inte tjärlknöl
Hursomhelst så funkar fransyska utmärkt!
Det gjorde vi tjälknul av till vårat bröllop.
Dock vet jag inte hur den tillagades för det var svärfar som gjorde den.
Men internet är fyllt av recept på detta så det är bara att söka.
Jag har bara lagat nån gång, det är sällan vi är så många att vi inte hinner tröttna innan den blir dålig, men jag brukar lägga tjälkölen i porter! Så blir det lite av porterstek över det. Porter med några enbär i!
*Tjälknöl* förståss! - vad sjutton är en knul? Låter småsnuskigt
(Sörmlänning)
Jag har ett bra recept på tjälknöl. Lyder som följer.
TJÄLKNÖL
Ca 12 portioner
1 ¼ - 1½ kg djupfryst benfritt nöt- eller älgkött
Kryddad saltlag:
1 l vatten
1 dl salt
1 tsk socker
½ tsk krossad svartpeppar
1 smulat lagerblad
15 krossade torkade enbär
Lägg det frysta köttet otinat i en ugnssäker form eller stekpanna. Sätt in köttet i nedre delen av ugnen i 100 graders värme. Stick in en köttermometer när köttet tinat (2-3 timmar) Låt köttet stå i ugnen 10-12 timmar eller över natten.
När termometern visar 60 grader är köttet rött inuti, vid 70 grader rosa och vid 75 grader helt genomstekt.
Koka upp vattnet till lagen, lägg i salt och kryddor och koka 3-4 minuter. Lägg det varma köttet i en bunke eller kruka. Häll över den heta lagen, som ska täcka. Låt stå tills allt är fullkomligt kallt, ca 5 timmar. Ätes med andakt.
vad mycket bra tips ts har fått!
Jag brukar använda fransyska till min knÖl, och har faktiskt bara misslyckats en gång. Då brann spisen... Inte knölen fel, utan termostaten.
Jag brukar ha den inne i 60-65 grader över natten, och sedan lägga den i marinad med vatten salt och socker.
Eller vatten, soja och vitlök. Marinerar den oftast i ca tolv timmar.
Tilläggas bör att jag brukar göra väldigt stoora! Vi är oftast 25 st som äter då..
Tjälknul står det i kokboken..
Tänk att min sambo ville så gärna laga tjälknöl (eller vad det nu heter enligt alla ovannämnda former) men jag var så osäker så det blev inget! Jag hade aldrig hört talas om maträtten förut, och blev väl lite förskräckt av tillagnigstiden och det faktum att den serveras kall.. Så går det när en dalmas träffar en GöteborgsAda.. Får se till att det blir av snart, älgköttet ligger och väntar i frysen! :)
Vi brukar lägga tjälknölen i en saltlake som består av:
5 dl vatten
3/4 dl salt
1/2 krm salpeter
1 tsk socker
3 skivade vitlöksklyftor
en rejäl dos torkad timjan
Just vitlök och timjan gör att det blir en fantastisk smak! Vi har hittills gjort på fransyska.
Ok, skit samma, tjälknöl säger jag med. tjälknul står det i kokböckerna på min bokhylla, fast obs, bara med 1L... Bra med recept, men jag blir nervös, tänk om jag misslyckas och står här med 15 gäster. Får väl skära upp dagen innan o skicka gubben till affären efter rostbiff isf. Tänkte potatisgratäng, rödvinssås o sallad till. Eller vad för sås är gott till sånt?
Man behöver inte ens nån sås till, jag tycker det är godast med bara gratäng och sallad till. Köttet i sig bbrukar bli så smakrikt och saftigt...
Här säger vi tjälknöööl. Det äckligaste jag "hört" i matväg var en felstavning, nämligen "kärlknöl". Då knöt det sig i strupen.
Det här recptet har jag använt mig av (men till nötkött). Det blev jättegott!
www.ica.se/FrontServlet&state=recept&receptid=314426
Marsch: hahahaha jag förstår vad du menar! :)