• Tania

BF Juli-07 Nr3

Så här stod det:

Anemi, Blodbrist, används som namn på tillstånd där blodets förmåga att ta upp syre är nedsatt på grund av brist på röda blodkroppar. Det kan också vara brist på eller finnas defekt hemoglobin. Detta leder till att kroppens celler inte får tillräckligt med syre. Utan syre kan inte cellerna producera tillräckligt med energi. Vanligen känner man sig då svag och trött. Man är ofta blek vid anemi.

Det finns olika typer av anemi orsakade av olika skäl. Anemi klassificeras ofta efter de röda blodkropparnas storlek och järninnehåll.

• Tania
    Vicke skrev 2007-03-19 18:32:47 följande:
    Ja precis anemi är blodbrist. Det är ju inte så konstigt jag är trött och orkeslös. Får se vad läkaren säger i morgon då!
    Usch, kan man ta någon medicin så det blir bättre?
  • Tania

oki, man kan alltså ha blodsbrist på grund av att man har brist på en massa olika saker?!. Alltså kan man ha bra med järn men istället dåligt med b12 och ändå ha blodsbrist?

Låter i alla fall trist och hoppas att det ordnar sig.
  • Tania

Grejen var väl bara den att få fram att anemi=blodbrist inte järnbrist.

Nu har vi kommit fram till det och jag har fått svar på min fråga.
    Fortfarande jättejobbigt för Vicke.
  • Tania

Men Beckah... ingen har väl skrivit graviditetsanemi utan bara anemi.

Den här frågan har ju blivit någon slags kamp om vem som har rätt och fel.
    Jag slog upp ordet och fick ett svar.
  • Tania

För att prata om något helt annat.

I förrgår fick vi lamm ute hos mamma och pappa
    Det blev en flicka och en pojke båda svarta men flickan har lite vita strån i pannan. 
    Så himla söta.
  • Tania

På onsdag ska vi till banken och fixa lite pengar till nya bilen. Fast med min tur så har bilen försvunnit innan vi kommer till skott.

Men det är lite spännande ändå att vi kanske har en ny bil nästa vecka.
    Synd att ingen hört av sig om vår bil. I morgon ska den in i tidningen så jag hoppas att någon är intresserad.
  • Tania
    Vallmar skrev 2007-03-19 19:17:03 följande:
    Tbmh: Har ni herrgård eller har ni bara stor tomt? Va kul med lamm!!
    Mina föräldrar bor på en liten gård strax utanför stan.
    De har ett litet stall med fyra boxar varav två är bebodda syrrans gamla ponny och mammas avdankade westernhäst står där. Sen har de två katter, en jakthund, ett tjugotal höns och sen tre tackor, en bagge och två små lamm.
    Snart blir det väl ännu fler eftersom de andra tackorna troligtvis också är lyckligt havande
    Det är sååå himla skönt där ute. 
  • Tania

Det skönaste med att vara där ute är att jag inte behöver oroa mig för att Melle ska göra sig illa eller att djuren ska skada honom. Baggen är så snäll så man nästan har lust att ta med honom hem och ha honom som gosedjur i sängen

Det enda som kan hända är väl att han snubblar på sig själv och slår sig på gräset hehe...
    Traktorn och alla andra "farliga" sakerna är i traktorgaraget och det ligger lite längre bort där vi aldrig är.
Svar på tråden BF Juli-07 Nr3