• Tania

BF Juli-07 Nr3

Välkomna hit!

Hoppas alla kommer att trivas i nya tråden.

Våra undertrådar:
    BF-listan:
    www.familjeliv.se/Forum-11-230/m17772988.html
    Vilka är vi?:www.familjeliv.se/Forum-11-230/m17774543.html
    Fotoalbum:www.familjeliv.se/Forum-11-230/m17774649.html
    Länkar:www.familjeliv.se/Forum-11-230/m17774597.html
    Inköp frågor, tips & råd:www.familjeliv.se/Forum-11-230/m17774499.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-23 16:52:22:
    Länk till nya BF-listan:

www.familjeliv.se/Forum-11-230/m19908857.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-05 21:23:35:
    Länk till receptbanken:
    www.familjeliv.se/Forum-11-230/m20371462.html
  • Svar på tråden BF Juli-07 Nr3
  • Beckah82
    tbmh skrev 2007-03-19 18:46:47 följande:
    oki, man kan alltså ha blodsbrist på grund av att man har brist på en massa olika saker?!. Alltså kan man ha bra med järn men istället dåligt med b12 och ändå ha blodsbrist? Låter i alla fall trist och hoppas att det ordnar sig.
    Japp, man kan ha bra järn men ändå blodbrist men anemi under graviditet brukar man inte tänka på att det beror på andra prylar utan då brukar det handla om järnet och även när man inte är gravid och har anami så brukar järnet vara boven oftast.
    ♥ Beckah, mamma till Victor 980815 och Lilla Bus i magen -> 070705♥
  • mrsbygg

sambon har bra järnvärde! men lider av extrem b12 brist..

så han får käka folsyra tabletter sen ger ja han sprutor ca 1 gång i veckan. minns inte va den skiten heter..

hans mamma lider oxå av det, och det är ärftligt från mor till son...så även hans lillebror har det, men han äter bara folsyra tabletter...

• Medelålders
    mrsbygg skrev 2007-03-19 18:42:50 följande:
    anemi är blodbrist! och d kan man få av olika orsaker...sambon lider av b12 brist vilket oxå är blodbrist. han käkar både tabletter och får sprutor mot det.som jag får ge, hehe skoj å ge sprutor! läste juh till usk, och medicin var/är favorit ämnet...
    b12 brist innebär att man har brist på ett vitamin som heter just B12. Men den "vanliga" blodbristen man drabbas av vid graviditet är ju just järnbrist. Det är det de mäter med det vanliga sticket i fingret på MVC. Kvinnor bör ha ett värde på över 120.
    Mamma till fyra grabbar....& en liten tjej i juli!!!
  • mrsbygg
    Medelålders skrev 2007-03-19 18:51:21 följande:
    anemi är blodbrist! och d kan man få av olika orsaker...sambon lider av b12 brist vilket oxå är blodbrist. han käkar både tabletter och får sprutor mot det.som jag får ge, hehe skoj å ge sprutor! läste juh till usk, och medicin var/är favorit ämnet... b12 brist innebär att man har brist på ett vitamin som heter just B12. Men den "vanliga" blodbristen man drabbas av vid graviditet är ju just järnbrist. Det är det de mäter med det vanliga sticket i fingret på MVC. Kvinnor bör ha ett värde på över 120. Mamma till fyra grabbar....& en liten tjej i juli!!!
    jo jag vet vid grav brukar det vara järn som man saknar som leder till anemi..

men sambon har b12 brist som leder till anemi!
  • Tania

Grejen var väl bara den att få fram att anemi=blodbrist inte järnbrist.

Nu har vi kommit fram till det och jag har fått svar på min fråga.
    Fortfarande jättejobbigt för Vicke.
  • Medelålders
    mrsbygg skrev 2007-03-19 18:54:38 följande:
    mrsbygg skrev 2007-03-19 18:42:50 följande: anemi är blodbrist! och d kan man få av olika orsaker...sambon lider av b12 brist vilket oxå är blodbrist. han käkar både tabletter och får sprutor mot det.som jag får ge, hehe skoj å ge sprutor! läste juh till usk, och medicin var/är favorit ämnet... b12 brist innebär att man har brist på ett vitamin som heter just B12. Men den "vanliga" blodbristen man drabbas av vid graviditet är ju just järnbrist. Det är det de mäter med det vanliga sticket i fingret på MVC. Kvinnor bör ha ett värde på över 120. Mamma till fyra grabbar....& en liten tjej i juli!!!jo jag vet vid grav brukar det vara järn som man saknar som leder till anemi..men sambon har b12 brist som leder till anemi!
    Ja...och anemi är som sagt ett samlingsnamn på blodbrist. Blodbristen i sin tur kan vara många olika  slags "brister" eftersom blodet innehåller många olika ämnen. Den vanligaste bristen vid graviditet är järnbrist.
  • mrsbygg
    Medelålders skrev 2007-03-19 19:00:07 följande:
    Medelålders skrev 2007-03-19 18:51:21 följande: mrsbygg skrev 2007-03-19 18:42:50 följande: anemi är blodbrist! och d kan man få av olika orsaker...sambon lider av b12 brist vilket oxå är blodbrist. han käkar både tabletter och får sprutor mot det.som jag får ge, hehe skoj å ge sprutor! läste juh till usk, och medicin var/är favorit ämnet... b12 brist innebär att man har brist på ett vitamin som heter just B12. Men den "vanliga" blodbristen man drabbas av vid graviditet är ju just järnbrist. Det är det de mäter med det vanliga sticket i fingret på MVC. Kvinnor bör ha ett värde på över 120. Mamma till fyra grabbar....& en liten tjej i juli!!!jo jag vet vid grav brukar det vara järn som man saknar som leder till anemi..men sambon har b12 brist som leder till anemi! Ja...och anemi är som sagt ett samlingsnamn på blodbrist. Blodbristen i sin tur kan vara många olika  slags "brister" eftersom blodet innehåller många olika ämnen. Den vanligaste bristen vid graviditet är järnbrist. Mamma till fyra grabbar....& en liten tjej i juli!!!
    som jag skrev tidigare högre upp!
  • Beckah82
    tbmh skrev 2007-03-19 18:57:26 följande:
    Grejen var väl bara den att få fram att anemi=blodbrist inte järnbrist. Nu har vi kommit fram till det och jag har fått svar på min fråga.
    Fast så är det ju inte...

Graviditetsanemi = blodbrist på grund av järnbrist alltså = järnbrist punkt slut  så vi fick inte alls fram att det inte var det. Däremot fick vi fram att annan anemi mycket väl kan bero på andra saker också. Nu vet iallafall ALLA här vad anemi är och kan vara

Men som sagt, förhoppningsvis för Vicke så vänder det snabbt med medicin!
    ♥ Beckah, mamma till Victor 980815 och Lilla Bus i magen -> 070705♥
  • Medelålders

mammab:

Och det var precis just DETsom jag ville förklara och förtydliga för den stackaren som tog upp detta ämne först...så att hon inte skulle tro (och bli rädd) att hon måste ta sprutor och annat för detta...för troligtvis är det ju bara så enkelt som järnbrist. Och det kommer man vanligen tillrätta med genom att ta tabletter.

• Tania

Men Beckah... ingen har väl skrivit graviditetsanemi utan bara anemi.

Den här frågan har ju blivit någon slags kamp om vem som har rätt och fel.
    Jag slog upp ordet och fick ett svar.
Svar på tråden BF Juli-07 Nr3