• Headrush

det stavas också inte ochså!

jajaja, jag vet att det kan va svårt med stavningen ibland och alla kan skriva fel, så bespara er sånt skrivande tack...

Tänkte starta en tråd (om det inte redan finns... har inte kollat efter) för alla härliga ordpoliser! Här inne kan vi spy galla över felstavade ord och särskrivningar...
    Hrrm.. jag menar sär skrivningar och ord poliser

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-10 00:19:45:
    Ps: På "Familjen Snuffsis" begäran...

Det stavas också, inte ochså!

jajaja, jag vet att det kan vara svårt med stavningen ibland och alla kan skriva fel, så bespara er sånt skrivande tack...

Hoppas att dina ögon mår bättre av detta Snuffsan lilla
  • Svar på tråden det stavas också inte ochså!
  • Butterscotch

Tyckte att jag läste i någon annan tråd nyligen att man ska använda "dem" i de fall när ordet kan bytas ut till "dig", alltså t ex:

"De tyckte att vi skulle ringa till dem" kan göras om till "De tyckte att vi skulle ringa till dig" men kan INTE göras om till "Dig tyckte att vi skulle ringa...".

• MammanMarie

O jag ska köpa ett ungsskydd till min ugn..suck

• Enkiteng

Stör mig också på alla stav- och skrivfel, men har oftast ingen aning om reglerna bakom, det är så tydligt vad som ser rätt eller fel ut. Kanske därför jag har klarat mig med bra betyg i svenska och engelska utan att lära in grammatikreglerna.

Stör mig jättemycket på alla som skriver ! efter varenda mening! Och De som Skriver diverse Ord med stor Bokstav! Så Här!

Men svenskalärare stör mig inte det minsta (om det inte står svenska lärare då). Funkar ju rent logiskt enligt principen lärare i slöjd - slöjdlärare, lärare i matte - mattelärare, lärare i svenska - svenskalärare. Korrekt men vardagligt enligt Språkrådet.

• MartinStenskog

Tjena Steffo!

Sopa framför egen dörr! Vad är det här för mening?

'Jag stör mig något fruktansvärt på folk som inte kan skilja på "de" och "dem", människor som inte använder punkter och kommatecken samt de som skriver och säger "svenskalärare".'

Det heter svenskalärare i talsrpåk eftersom det är för tungvrickande att säga svensklärare. Men vad ska du annars ha att klaga på.

• Enkiteng

Förresten: De och dem är kanske lättare att skilja på om man tänker att de = they och dem = them. Det är ju lite större skillnad på de engelska orden och att "them went out" blir fel syns väl tydligt? Antar att många läser "dem" som "dom", men vet att "dom" är talspråk, vill skriva ordentligt och ersätter alla "dom" med "dem". "Dom" funkar om man är osäker!

Och något som är OERHÖRT irriterande är när man skriver i sådana här trådar och trots snabb korrekurläsning missar fel man själv gjort! Gräsligt va?

• hobnob
    Kagi skrev 2007-03-07 09:02:36 följande:
    diskutionandledningdra över en kantetc, etc...Göra fel på de och dem är också något jag stör mig på något fruktansvärt, men tyvärr blir det ju vanligare och vanligare... Använd hellre "dom" om du är osäker!
    Hehe! Jag påpekade för någon här på FL (för längesedan) att det inte heter "dra över en kant" utan "dra över en kam".
    Fick till svar att alla hon kände "minsann sa kant INTE kam" och därför var det precis lika rätt.

Jag retar mig annars på särskrivningar. Fattar faktiskt inte att folk har så svårt att skriva ihop ord som de ska. Låter det som ett ord när man säger det, så skrivs det ju som ett ord också. Lätt som en plätt! Skrattande
  • whitetiger

djävlaordfascisterskaffaerettliv :D :D:D

• Kagi

whitetiger: "djävlaordfascisterskaffaerettliv"

Jamen, vi har ju inget!

Svar på tråden det stavas också inte ochså!