• Tezziluringen

Bonusbarn

Anser du att bonusföräldern ska behöva ta lika mkt ansvar för bonusbarnen som bioföräldern, samt vara tvungen att ta hand om bonusbarnen när bioföräldern inte kan (t.ex. jobbar, ska bort osv.)??

Jag & min sambo är väldigt oense i denna frågan, då han tycker att jag ska ansvara för hans son lika mkt som honom (om inte mer) , medan jag anser att det inte alls är mitt ansvar att uppfostra och ta hand om hans son i vått i torrt, samt vara tvungen att ta hand om honom hela tiden min sambo jobbar. Då tycker jag att han kan gå på dagis, medan min sambo tycker det är självklart att jag ska passa honom. Har jag rätt eller fel?

• Svar på tråden Bonusbarn
  • jeannette

jag har ingen bonus barn vet ej hur det känns men om jag kan svara detta så skulle jag säga så här:

nej jag tycker att barnen har en mamma o en pappa
    när föräldrarna separerar å sedan träffar de nya så ska i eran fall

pappa ta till 100 procent hand om sitt barn, det är ju hans barn
    du som är ihop med honom kan hjälpa till men inte ta ansvaren, det är hans ansvar det är hans son.

han ska ge frukost till barnen och ta barnen till dagis
    hämta barnen från dagis
    hjälpa barnen med maten o sitta brevid o hjälpa o så.

men om pappa måste jobba kl 5 på morgonen då är det du som hjälper

förstår du? du hjälper till när det passar inte hans schemma

så tycker jag!

• Tezziluringen

Kanske ska tala om för alla oxå att jag flertalet gånger har föreslagit för min sambo att hans son kan bo hos oss på heltid, om det gör att pojken lugnar ner sig och mår bättre, att han får en fast punkt. Men trots detta händer inget! Största anledningen till att jag känner att jag inte längre orkar med att ta så här mkt ansvar som jag nu för göra, beror på att pojken är mer än vild än tam o inte lyssnar på vad någon säger. Men om det skulle vara bättre för honom att bo på ett ställe, så att vi får det lugnare med honom, så får han absolut bo här!

• ciccielv

vad bra ts att du har berättat för bm

jag blev själv sjukskriven med 2 av mellanbarnen pga svimattacker,att jag mådde väldigt psykiskt dåligt,och hade rejäla smärtor

och jag har turen som har en underbar make som ställer upp 100% på mig o barnen

förra året var ett helvete när jag var gravid,låg mer eller mindre medvetslös i sängen pga svåra illamåendeattacker,svimattacker o medecin mot illamående.var "borta" i ca 2 månader,under tiden ställde maken upp helt ,han skötte hela hushållet,barnen o jobbet helt själv.dock så förlorade vi barnet i ma i v 17

så jag vet hur dåligt man mår av stress,hur illa barnen mår av att ena föräldern inte mår bra osv

jag hoppas verkligen att du får hjälp innan du mår förjävligt dåligt o ev blir inlagd pga all stress du utsätts för

har du ingen vän/släkting som kan vara barnvakt några timmar per vecka så du får sitta ner en stund utan bråkiga barn,kunna få sova ett par timmar.så du får ta igen dig.för så här kan du inte leva.ush blir så jävla ledsen o förbannad att du har fått en så oansvarig sambo

• Tezziluringen
    jeannette skrev 2007-03-07 09:59:44 följande:
    jag har ingen bonus barn vet ej hur det känns men om jag kan svara detta så skulle jag säga så här:nej jag tycker att barnen har en mamma o en pappa när föräldrarna separerar å sedan träffar de nya så ska i eran fallpappa ta till 100 procent hand om sitt barn, det är ju hans barndu som är ihop med honom kan hjälpa till men inte ta ansvaren, det är hans ansvar det är hans son.han ska ge frukost till barnen och ta barnen till dagis hämta barnen från dagis hjälpa barnen med maten o sitta brevid o hjälpa o så.men om pappa måste jobba kl 5 på morgonen då är det du som hjälperförstår du? du hjälper till när det passar inte hans schemmaså tycker jag!
    Precis så tycker jag med! Förutsatt att jag emellanåt kan få några timmars vila, t.ex. att pojken är på dagis 5 timmar en dag så jag får chans att pusta ut!
  • Tezziluringen
    ciccielv skrev 2007-03-07 10:00:03 följande:
    vad bra ts att du har berättat för bmjag blev själv sjukskriven med 2 av mellanbarnen pga svimattacker,att jag mådde väldigt psykiskt dåligt,och hade rejäla smärtoroch jag har turen som har en underbar make som ställer upp 100% på mig o barnenförra året var ett helvete när jag var gravid,låg mer eller mindre medvetslös i sängen pga svåra illamåendeattacker,svimattacker o medecin mot illamående.var "borta" i ca 2 månader,under tiden ställde maken upp helt ,han skötte hela hushållet,barnen o jobbet helt själv.dock så förlorade vi barnet i ma i v 17så jag vet hur dåligt man mår av stress,hur illa barnen mår av att ena föräldern inte mår bra osvjag hoppas verkligen att du får hjälp innan du mår förjävligt dåligt o ev blir inlagd pga all stress du utsätts förhar du ingen vän/släkting som kan vara barnvakt några timmar per vecka så du får sitta ner en stund utan bråkiga barn,kunna få sova ett par timmar.så du får ta igen dig.för så här kan du inte leva.ush blir så jävla ledsen o förbannad att du har fått en så oansvarig sambo
    Där kom vi fram till ännu en punkt jag inte berättat om... Finns så mkt som ligger bakom allt det här så jag skulle kunna sitta här hela dagen o skriva. Min sambos familj är dom enda som bor i närheten, och dom är nästan alltid helt ovilliga till att ställa upp. och dom tycker mer eller mindre att jag är en värdelös människa som inte orkar allt själv, har fått höra både det ena o det andra bakvägen. och ändå så vet dom inte ett dugg hur jag har det, för jag har aldrig berättat för dom hur deras kära son och bror behandlar mig. Så där har man hur som helst inte mkt till hjälp att hämta...
  • 1malle

Jag e bonusmamma till 2 tjejer... för mig är det självkalrt att ta fullt ansvar.
    De är VÅRA barn o VÅRT ansvar när de är hos oss....
    Skulle bli skogstokig om mitt ex nya inte tog ansvar för min son....

Ola är en liten prins, han är det finaste som finns
  • Tezziluringen
    1malle skrev 2007-03-07 10:07:19 följande:
    Jag e bonusmamma till 2 tjejer... för mig är det självkalrt att ta fullt ansvar.De är VÅRA barn o VÅRT ansvar när de är hos oss....Skulle bli skogstokig om mitt ex nya inte tog ansvar för min son.... Ola är en liten prins, han är det finaste som finns
    Läs tråden är du snäll... du missförstår mig.. det är INTE så att jag vägrar/inte vill ta något som helst ansvar över honom.
  • jeannette

1malle
    va snäll du är tycker att det är jätte bra

men du skrev nått som inte stämmer det är inte dina barn de är din sambos o sin föredetta barn

sedan att du tar full ansvar så tycker jag är jätte bra!

ta det inte som påhopp utan jag fastnade lite för det du sa skriver till dig med allt respekt

• ciccielv

Tezziluringen

finner inga ord,din vardag lär vara ett helvete,förstår inte hur du kan stå på benen ens.förstår att du antagligen gråter en hel del pga hur illa du behandlas av sambo o sambos släktingar.

du måste sätta stopp för detta snarast,du ska inte leva så här o må så som du gör nu.

ring någon stödgrupp,ex rådgivning för familjer.dit du o sambon får gå på stödsamtal där ni får berätta om hur era liv ser ut,där ni får stöd mm

vi hade "hemhjälp"med tredje barnet pga hur jag mådde psykiskt och den svåra smärtan/värken jag hade i kroppen.de hjälpte oss enormt mycket med stöd.när maken jobbade(halvtid)så hjälpte de mig med städning,matköp osv

fast de var lite lusitiga,den ena iallafall som sa till maken att han skulle göra allt själv*arg*

vill att du o barnen ska få må bra,kunna sitta ner en stund,sova ut ordentligt,kunna få äta i lugn o ro

många styrkekramar till dig

Svar på tråden Bonusbarn