• Tezziluringen

Bonusbarn

Anser du att bonusföräldern ska behöva ta lika mkt ansvar för bonusbarnen som bioföräldern, samt vara tvungen att ta hand om bonusbarnen när bioföräldern inte kan (t.ex. jobbar, ska bort osv.)??

Jag & min sambo är väldigt oense i denna frågan, då han tycker att jag ska ansvara för hans son lika mkt som honom (om inte mer) , medan jag anser att det inte alls är mitt ansvar att uppfostra och ta hand om hans son i vått i torrt, samt vara tvungen att ta hand om honom hela tiden min sambo jobbar. Då tycker jag att han kan gå på dagis, medan min sambo tycker det är självklart att jag ska passa honom. Har jag rätt eller fel?

• Svar på tråden Bonusbarn
  • jeannette

tamate

"tycker jag du ska söka hjälp, psykologisk eller vad som helst"

shit ful att skriva så!!!
    är du Psykolog?
    vet du vad respekt är?

hur många tråder du än följer där hon beskriver sin problem så ger dig inte rätt att säga så

• tamate

jeannette
    hur skelle det vara om du läste HELA  inlägget innan du dömmer någon. en psykolog kan lättare få något gjort och hjälpa och förstå att hon har aldeles för mycket just nu. han vet även hur hon ska göra med sin karl, INNAN det går så långt att dom skiljer sig.

psykologer har inte bara hand om psykfall om du trodde det.

- det som inte dödar härdar!
  • jeannette

jag tycker att det finns olika sätt att säga saker å ting och utan att låta hård!

• Miafia33

Jag tycker inte att man ska lägga över hela ansvaret på bonusförälderna. Om man lägger över en del av det och det känns ok för personen i fråga tycker jag det är ok men inte annars. Ts: har bara läst trådstarten: jag tycker din åsikt är sund och tycker det ligger mkt vettigt i det du skriver.

• Miafia33

ts: Jag har läst en annan tråd som du har skrivit och du har mitt fulla stöd. Jag förstår dig, du tar för mkt ansvar. Det märkliga är att så många tycker att du ska ta lika mkt ansvar för ditt bonusbarn som mannen gör. vilket han nu inte gör. I många andra fall får man ofta som bonusförälder höra att huvudansvaret ska ligga hos föräldern och att man som bonussmamma ska ta ett steg tillbaka. Hur ska ni ha det egentligen?

ts: som jag skrev i en annan tråd, låt pappan och mamman sätta sig ner med pojken och prata, sätta upp regler och sen följer ni dom allihopa. Pojken mår inte bra, jag ser det inte som att du ser honom som ett problem. Jag förstår dock att du tycker pojkens beteende är jobbigt. Men sånt får man knappt skriva här men det gör jag ändå

• Rompe

Jag tycker att bonusföräldern själv ska få välja hur mycket ansvar man vill ta för sina bonusbarn.

• star1978

Ja jag tycker bonus ska ta lika mycket ansvar när man flyttat ihop. Under den veckan som han e hos er. Ja då är det din och pappans uppgift att ta hand om honom.

Du ska självklart inte ta allt.

Men om han är 5år går han ej på dagis då? 15 timmar i veckan??

Mer än så har han ju inte rätt att gå.

• chillie

Får känslan av att 5-åringen är en liten pojke med spring i benen. Kanske har han behov att få vara på dagis. Hade kanske fungerat om det gick att ha honom där 3 dagar i veckan istället om det nu bara går med 15 h/v. Annars hade din man kunnat lämna på väg till jobbet och sen du bara hämtat.
    Märker själv på min 5-åring att hon klättrar på väggarna när hon är hemma från dagis. De blir ju så lätt uttråkade också.
    Hoppas allt går bra för dig.

• star1978

VA?? Har man rätt att gå mer än 15 timmar om man har en bonusförälder hemma? Det visste jag inte..

• Coppola

Jag tycker inte alls att du tänker fel.
    Jag tror inte (som de snra verkar tro) att du inte tycker om din bonusson..MEN han är inte din son...varför ska DU då ha ansvaret? Ansvaret ska ligga på pappan. Tycker det är fel av han att lassa över allt på dig faktiskt.
    och ni andra...ALLA lever inte som en liten gullig kärnfamilj, bara för att det finns barn. Det betyder inte heller att man har ett dåligt förhållande till sina bonusbarn elelr att man är en elak bonusmamma...man lever bara inte som ER....

Jag och min sambo skulle tex ALDRIG kräva av varandra att ta ansvar om våra respektive barn....visst kan man fråga...men min sambo skulle ALDRIG kräva att jag tex skulle vaba för hans barn och tvärtom.

Tycker absolut du ska ta ett snack med din sambo om detta...
    och du...hur jäkla kul tror du det 5 åriga barnet tycker att det är att vara hemma med dig hela dagarna? han vill ju såklart vara på dagis med polarna., eller hur? barn KAN faktiskt ha deet bra på dagis...

Svar på tråden Bonusbarn