• Tezziluringen

Bonusbarn

Anser du att bonusföräldern ska behöva ta lika mkt ansvar för bonusbarnen som bioföräldern, samt vara tvungen att ta hand om bonusbarnen när bioföräldern inte kan (t.ex. jobbar, ska bort osv.)??

Jag & min sambo är väldigt oense i denna frågan, då han tycker att jag ska ansvara för hans son lika mkt som honom (om inte mer) , medan jag anser att det inte alls är mitt ansvar att uppfostra och ta hand om hans son i vått i torrt, samt vara tvungen att ta hand om honom hela tiden min sambo jobbar. Då tycker jag att han kan gå på dagis, medan min sambo tycker det är självklart att jag ska passa honom. Har jag rätt eller fel?

• Svar på tråden Bonusbarn
  • ciccielv

Tezziluringen

sök hjälp innan du mår alldels för dåligt och inte klarar av din vardag.villket du antagligen inte gör nu heller.ring din bm o berätta om hur du behandlas och mår,det kan vara lättare för dig att ringa o berätta din situtation för din bm så hon vet vad hon ska hjälpa dig med.bm kan hjälpa dig med rådgivning osv

snälla sök hjälp,en dag kommer du och barnen må väldigt dåligt.förstår att du gör allt för att behaga din sambo och hans familj.

men vad säger dina vänner/släktingar?berätta för dem hur du har det.om du inte klarar av att berätta det öppet för dem så skriv ett brev/mail till någon vänn/släkting att du behöver HJÄLP.

snart har du ett till barn som behöver 100% uppmärksamhet,då måste du få sova även på förmiddag,eftermiddag,kväll o natt

har du funderat på att sätta ditt barn på dagis ?så du får avlastning med åtminstonde ett barn?

sök hjälp och rådgivning,vill att du och barnen ska må bra

• Tezziluringen
    SweetStarAngel skrev 2007-03-07 10:26:43 följande:
    Du vill inte ta fullt anvar för bonusen. Det är ju vad din TS handlade om.Jag menar då att i en familj tar man delat ansvar för ALLA barnen. Annars blir det särbehandling av barnen.  Om du tar fullt ansvar för biobarnen men bara ansvar till viss del för bonusbarnen, förstår du vad jag skriver Tezziluringen skrev 2007-03-07 09:50:48 följande: SweetStarAngel skrev 2007-03-07 09:47:22 följande: En fungerande familj där båda vuxna tar ansvar för alla barnen och hushållet i stort tror jag gynnar barnen mest.För mig finns inga mellanting i en familj. Att särbehandla barn är inte bra för barnen. Jag tror att pappan måste ta ett större ansvar för helheten i familjen. Jag tror att TS måste sluta se bonusen som ett problem. Problemet är pappans frånvaro för alla söner och henne.I förlängningen blir ju bonusen särbehandlad om TS inte tar lika stort ansvar och vilket barn vill få den behandlingen.  Och på vilket sätt kan det gynna familjen i stort!Min åsikt är att klarar man inte av att se varje barn som en fullvärdig familjemedlem så ska man inte bo ihop. Jag tror det är direkt skadligt för barn att växa upp isådana en sådan miljö. häxvrål skrev 2007-03-07 09:35:07 följande: SweetStarAngel: Men en närvarande bonusmamma kan ju aldrig ersätta en frånvarande biopappa. Det är klart att pojken helst vill vara med sin pappa. Att han mår bäst av det. Det är ju inte bonusmammans fel att pojken mår dåligt. Jag behöver inga tatueringar, mina barns och min mans namn är ristade i mitt hjärta för evigtMen nu vet jag inte om du läst alls vad jag skrivit... ? det är ju jag som tar ALLT ansvar här vad gäller båda barnen, jag får ju aldrig en lugn stund om dagarna trots att jag skulle behöva. Är ju därför jag vill att bonusen ska få gå på dagis längre de dagar min sambo jobbar, jag behöver ju faktiskt få vila jag med. Det är ju även jag som sköter HELA hushållet samt tar ALLA vakenpass om nätterna eftersom den minsta här fortfarande vaknar minst 3ggr/natt. förtjänar jag inte att få någon som helst paus eller? Jag behöver inga tatueringar, mina barns och min mans namn är ristade i mitt hjärta för evigt
    Jomen jag har ju även skrivit sen att det var inte så jag menade riktigt.. jag menar att jag behöver få vila från ansvaret emellanåt, att han kan vara på dagis ibland när pappa jobbar så jag får ta igen mig.. är det fel?
  • mamma37

Hos oss har vio vuxna gjort upp gemensamma regler och sedan tar var och en av föräldrarna det yttersta ansvaret för uppfostran MEN jag finns också här!!!

Det är inte det att man inte säger till varandras barn men det här funkar för oss! Här behandlas all lika!!

Det har varit tufft att få det att bli en "familj" men vi har inte gett upp!

// Maria

• Lehena

Om du inte vill ta ansvaret för bonusbarnet så ska du inte göra d, d e pappan som ska göra d. Hur gammalt e barnet? E barnet tre eller äldre så behöver h*n faktiskt gå på dagis, dels för att träffa andra barn å dels för att se att d finns regler även utanför hemmet.
    Jag hade mitt bonusbarn hemma när jag fick min son, valde d själv, men nu i efterhand så ångrar jag d lite för jag fick inte den ensamtiden med min pojk som jag hade velat.

Tycker inte du ska acceptera d din sambo säger till dig.  D e inte ditt ansvar. Om du ska iväg å så måste du ta med dig bonusbarnet då? Nej , jag tycker inte d e ok!!!

• Tezziluringen
    ciccielv skrev 2007-03-07 10:27:54 följande:
    Tezziluringen sök hjälp innan du mår alldels för dåligt och inte klarar av din vardag.villket du antagligen inte gör nu heller.ring din bm o berätta om hur du behandlas och mår,det kan vara lättare för dig att ringa o berätta din situtation för din bm så hon vet vad hon ska hjälpa dig med.bm kan hjälpa dig med rådgivning osvsnälla sök hjälp,en dag kommer du och barnen må väldigt dåligt.förstår att du gör allt för att behaga din sambo och hans familj.men vad säger dina vänner/släktingar?berätta för dem hur du har det.om du inte klarar av att berätta det öppet för dem så skriv ett brev/mail till någon vänn/släkting att du behöver HJÄLP.snart har du ett till barn som behöver 100% uppmärksamhet,då måste du få sova även på förmiddag,eftermiddag,kväll o natthar du funderat på att sätta ditt barn på dagis ?så du får avlastning med åtminstonde ett barn?sök hjälp och rådgivning,vill att du och barnen ska må bra
    Problemet är ju att mitt biobarn inte får gå mer än 15 tim/vecka, och då blir det det där springet igen som jag inte klarar. Jag är arbetslös..
    Men min bonusson skulle kunna få gå längre eftersom han inte är min och hans pappa jobbar hela tiden..
  • SweetStarAngel

Det är ju en helt annan fråga.
    Om du har värderingen att det är ok att storasyskon kan gå 15 h/vecka dagis bonus eller bio när du är hemma med lillasyskonet så är det ju inte fel på eran familj.
    Omröstningen kanske skulle varit: Är det ok att ha storasyskon på dagis när småsyskon är hemma?
    Starta en sådan tråd så kan vi diskutera där
    Jag tror i vilket fall som helst att du behöver en man som ställer upp mer för dig och barnen! Ställ krav! Varför ska du dra hela lasset?

Tezziluringen skrev 2007-03-07 10:29:25 följande:
    SweetStarAngel skrev 2007-03-07 10:26:43 följande: Du vill inte ta fullt anvar för bonusen. Det är ju vad din TS handlade om.Jag menar då att i en familj tar man delat ansvar för ALLA barnen. Annars blir det särbehandling av barnen.  Om du tar fullt ansvar för biobarnen men bara ansvar till viss del för bonusbarnen, förstår du vad jag skriver Tezziluringen skrev 2007-03-07 09:50:48 följande: SweetStarAngel skrev 2007-03-07 09:47:22 följande: En fungerande familj där båda vuxna tar ansvar för alla barnen och hushållet i stort tror jag gynnar barnen mest.För mig finns inga mellanting i en familj. Att särbehandla barn är inte bra för barnen. Jag tror att pappan måste ta ett större ansvar för helheten i familjen. Jag tror att TS måste sluta se bonusen som ett problem. Problemet är pappans frånvaro för alla söner och henne.I förlängningen blir ju bonusen särbehandlad om TS inte tar lika stort ansvar och vilket barn vill få den behandlingen.  Och på vilket sätt kan det gynna familjen i stort!Min åsikt är att klarar man inte av att se varje barn som en fullvärdig familjemedlem så ska man inte bo ihop. Jag tror det är direkt skadligt för barn att växa upp isådana en sådan miljö. häxvrål skrev 2007-03-07 09:35:07 följande: SweetStarAngel: Men en närvarande bonusmamma kan ju aldrig ersätta en frånvarande biopappa. Det är klart att pojken helst vill vara med sin pappa. Att han mår bäst av det. Det är ju inte bonusmammans fel att pojken mår dåligt. Jag behöver inga tatueringar, mina barns och min mans namn är ristade i mitt hjärta för evigtMen nu vet jag inte om du läst alls vad jag skrivit... ? det är ju jag som tar ALLT ansvar här vad gäller båda barnen, jag får ju aldrig en lugn stund om dagarna trots att jag skulle behöva. Är ju därför jag vill att bonusen ska få gå på dagis längre de dagar min sambo jobbar, jag behöver ju faktiskt få vila jag med. Det är ju även jag som sköter HELA hushållet samt tar ALLA vakenpass om nätterna eftersom den minsta här fortfarande vaknar minst 3ggr/natt. förtjänar jag inte att få någon som helst paus eller? Jag behöver inga tatueringar, mina barns och min mans namn är ristade i mitt hjärta för evigtJomen jag har ju även skrivit sen att det var inte så jag menade riktigt.. jag menar att jag behöver få vila från ansvaret emellanåt, att han kan vara på dagis ibland när pappa jobbar så jag får ta igen mig.. är det fel?
    Jag behöver inga tatueringar, mina barns och min mans namn är ristade i mitt hjärta för evigt
  • ciccielv

Tezziluringen

om du är sjukskriven så får du ha barnet flera timmar extra varje vecka.fråga din bm nästa gång om sjukskrivning.

om ni har sochjälp så kan ni få förtur till dagis

• häxvrål

Han får visst gå mer än 15h/vecka trots att du är hemma. Det är bara om vårdnadshavaren är hemma som han inte får gå på dagis.

• Tezziluringen

Tack för allas svar och intresse, en del har stjälpt mig ytterligare och en del har stärkt mig. Tror dock att jag skulle formulerat frågan annorlunda från början, för alltför många verkar ha missförstått det mesta. Hur som helst, orkar inte diskutera detta mer så lägger därför ner tråden nu.

• tamate

Tezziluringen

jag mins andra omröstningar du gjort och med hela den bilden som jag fått så tycker jag du ska söka hjälp, psykologisk eller vad som helst (inte att det är fel på dig men vad din man låter dig utstå). du skriver att du älskar din man men du kanske borde ta en funderare om det hjälper. kräv att ni ska gå på familjesamtal och säg till din man att om han inte gör det så vill han inte att det ska funka mellan er och det är inget att jobba på. självklart så är ni en familj och ni ska bestämm TILLSAMMANS vad som gäller för era barn, det är inte någon av er som ska ha hela ansvaret. men den situation din man tvingar in dig i utan att själv göra något är för j-t och gör att du stöterbort barnet omedvetet och får svårare att bygga upp en vi känsla.

ta tag i detta NU för när barnet kommit så kommer du inte orka och det kommer sluta med att du åker in på akuten för att du gått in i väggen.

så snälla ta hand om dig för både dig och barnsskull (karlen din kan jag komma och lyfta i örat om du vill, j-a attityd han har att du BARA e hemma , mummel)

- det som inte dödar härdar!
Svar på tråden Bonusbarn