• Tezziluringen

Bonusbarn

Anser du att bonusföräldern ska behöva ta lika mkt ansvar för bonusbarnen som bioföräldern, samt vara tvungen att ta hand om bonusbarnen när bioföräldern inte kan (t.ex. jobbar, ska bort osv.)??

Jag & min sambo är väldigt oense i denna frågan, då han tycker att jag ska ansvara för hans son lika mkt som honom (om inte mer) , medan jag anser att det inte alls är mitt ansvar att uppfostra och ta hand om hans son i vått i torrt, samt vara tvungen att ta hand om honom hela tiden min sambo jobbar. Då tycker jag att han kan gå på dagis, medan min sambo tycker det är självklart att jag ska passa honom. Har jag rätt eller fel?

• Svar på tråden Bonusbarn
  • Dazzle

Jag tycker oxå bonusföräldern själv får välja till vilken mån man är med. Men är man seriös och man ser det som en livslång relation bör man kanske redan nu sätta de ansvar som ska gälla för all framtid lixom. Bio har huvudansvar och bonus hjälper till, det är min åsikt.

Å sedan bör din kille inte be/tvinga dig vara hemma med barnet vare sig det är hans lr ert! Jag tycker förskolan med sin pedagogiska läroplan och sociala träning är mycket bra vad än media skriver!

• Yohanna85

det där är bäst att komma överens sinsemellan. och är man oense, så gäller det att kompromissa! men min sambo är den underbaraste och han har aldrig begärt någonting av mig, hur mkt jag ska ta hand om hans son! kanske tack vare det så har det växt fram av sig självt. Att jag tar det ansvaret jag vill ta. Inte vad någon annan säger, och detta passar oss perfekt. Så jag kan säga att jag har haft väldigt tur att jag träffa denna mannen, hade han tvingat på mej ansvar, då kanske det aldrig hade växt fram från mitt inre, vad jag vill! jag känner mig absolut inte påtvingad de saker som jag ställer upp på.

Jag tycker att det ska växa fram av sig självt!

• R Mutt

Jag tycker att man har ett gemensamt ansvar för barnen inkl bonusbarn och att man ska se familjen som en helhet. Men biologiske föräldern har alltid det yttersta ansvaret för sitt barn. Och man måste ändå inse att det är en speciell situation att ha bonusbarn.

Det är bara DU ts som kan avgöra vad du orkar med. Använd dig av dagis om du vill det. Det är din lagliga rätt och det är ju inte till skada för barnet.

Själv har jag mitt bonusbarn på dagis mer än 15 timmar/v men mindre än pappans arbetstid. Någon slags mellanting alltså.

• R Mutt

star1978: Man har alltid rätt att ha förskoleplats baserat på den biologiske förälderns arbetstid (oavsett vad bonusföräldern har för sysselsättning). Det gäller både dagis och fritids i hela landet.

• Plättis

Hej!
    Jag förstår hur du tänker, det är självklart att ni ska dela på ansvaret för alla barnen. Det innebär förstås att pappan ska ta sitt ansvar och inte lassa över allt på dig!
    Varför kan inte pappan försöka jobba lite mindre när ni har bonusen hemma och arbeta mera när han är hos mamman.
    Sen anser jag att barnen behöver vara på förskolan, de behöver få komma och leka med sina kompisar för att må bra!
    Jag skulle inte orka vara lektant åt en sprallig femåring och dessutom ha en 1 åring och vara gravid!
    Självklart ska man behandla alla barn lika bonusar som biologiska eftersom ni är en familj!
    Men du måste få avlastning och hjälp! Men du har lika stort ansvar för bonusen som dina barn!!
    Hoppas att allt löser sig!!
    Kram Anette.

• jeannette

det jag undrar i detta är vill pappa inte betala dagis för att spara kronor eller vad?

• Coursell

Bor man varannan vecka eller mer så tar naturligtvis de två vuxna i hemmet tillsammans hand om alla barn. Inkl bonusbarn.

• jeannette

precis!
    men fullansvar ska pappa ta o mamma hjälper till

• Coursell

Nej, jag tycker inte man ska göra nån skillnad på barnen.
    Det som pappan ska göra "extra" för sitt bonusbarn är att ta stora beslut ang skola osv tillsammans med biomamman. Annars ska det väl vara lika rakt över.

Jag har inte läst hela tråden, men några inlägg skvallrar om att det kanske inte går till hemma hos ts som det sig bör. Utan allt hem, barn och hushåll ligger på ts. Det är ju inte rätt.

Svar på tråden Bonusbarn