• Tezziluringen

Bonusbarn

Anser du att bonusföräldern ska behöva ta lika mkt ansvar för bonusbarnen som bioföräldern, samt vara tvungen att ta hand om bonusbarnen när bioföräldern inte kan (t.ex. jobbar, ska bort osv.)??

Jag & min sambo är väldigt oense i denna frågan, då han tycker att jag ska ansvara för hans son lika mkt som honom (om inte mer) , medan jag anser att det inte alls är mitt ansvar att uppfostra och ta hand om hans son i vått i torrt, samt vara tvungen att ta hand om honom hela tiden min sambo jobbar. Då tycker jag att han kan gå på dagis, medan min sambo tycker det är självklart att jag ska passa honom. Har jag rätt eller fel?

• Svar på tråden Bonusbarn
  • SweetStarAngel

Frågar igen TS, har inte fått något svar
    Vänd på steken, tänk om dina biologiska barn hamnade i samma situation som din bonus. Nog skulle du tycka att det var fel att de blev särbehandlade. För det är ju det som blir följden om du inte tar samma ansvar. Och hur mår barnen då???

Jag behöver inga tatueringar, mina barns och min mans namn är ristade i mitt hjärta för evigt
  • 1malle
    Tezziluringen skrev 2007-03-07 10:11:41 följande:
    1malle skrev 2007-03-07 10:07:19 följande: Jag e bonusmamma till 2 tjejer... för mig är det självkalrt att ta fullt ansvar.De är VÅRA barn o VÅRT ansvar när de är hos oss....Skulle bli skogstokig om mitt ex nya inte tog ansvar för min son.... Ola är en liten prins, han är det finaste som finnsLäs tråden är du snäll... du missförstår mig.. det är INTE så att jag vägrar/inte vill ta något som helst ansvar över honom.
    Skrev heller inte till dig TS, utan allmänt...
    Finns allt för många barn som inte får tryggheten från de vuxna de har i sin omgivning....
    Har inte sagt eller påstått att det handlar om just dig TS
    Ola är en liten prins, han är det finaste som finns
  • Tezziluringen
    ciccielv skrev 2007-03-07 10:12:42 följande:
    Tezziluringen finner inga ord,din vardag lär vara ett helvete,förstår inte hur du kan stå på benen ens.förstår att du antagligen gråter en hel del pga hur illa du behandlas av sambo o sambos släktingar.du måste sätta stopp för detta snarast,du ska inte leva så här o må så som du gör nu.ring någon stödgrupp,ex rådgivning för familjer.dit du o sambon får gå på stödsamtal där ni får berätta om hur era liv ser ut,där ni får stöd mmvi hade "hemhjälp"med tredje barnet pga hur jag mådde psykiskt och den svåra smärtan/värken jag hade i kroppen.de hjälpte oss enormt mycket med stöd.när maken jobbade(halvtid)så hjälpte de mig med städning,matköp osvfast de var lite lusitiga,den ena iallafall som sa till maken att han skulle göra allt själv*arg*vill att du o barnen ska få må bra,kunna sitta ner en stund,sova ut ordentligt,kunna få äta i lugn o romånga styrkekramar till dig
    att gråta hör numera till min vardag, kan inte ens räkna på en hand alla gråtattacker jag har varje dag.. Och ständig huvudvärk.. Vet varken ut eller in snart.. Och drar mig för att berätta för någon hur jag mår, känns som ingen skulle bry sig ändå. Aldrig någon som frågar hur jag mår eller har det ändå. När min sambos föräldrar är hit t.ex. så är det enda hans mamma frågar om hur han (min sambo mår), om han får tillräckligt med sömn, och daltar med honom för han ser trött ut! Han som aldrig missar någon sömn och alltid är utvilad. Själv går jag runt och ser ut som ett lik, helt blek och trött och slut, men det verkar förbigå alla.
  • Tezziluringen
    SweetStarAngel skrev 2007-03-07 10:14:00 följande:
    Frågar igen TS, har inte fått något svarVänd på steken, tänk om dina biologiska barn hamnade i samma situation som din bonus. Nog skulle du tycka att det var fel att de blev särbehandlade. För det är ju det som blir följden om du inte tar samma ansvar. Och hur mår barnen då??? Jag behöver inga tatueringar, mina barns och min mans namn är ristade i mitt hjärta för evigt
    Förlåt, missade det bland alla inlägg.. Jag särbehandlar inte min bonusson det minsta, hur skulle jag kunna det när det är jag som har honom jämt? Om jag särbehandlade honom så skulle jag väl säga ifrån att ha honom då? det enda jag vill är att få vila ut ibland, är det så fel av mig att känna att jag inte alltid orkar ta ansvaret för bonusen, och att det skulle vara skönt om han gick på dagis iaf 5 tim ibland när pappan jobbar? Jag får som sagt aldrig sova om nätterna ordentligt, aldrig vila på dagarna..
  • ciccielv

SweetStarAngel

nu särbehandlar inte ts sin sambos son.hon tar själv 100% ansvar för både sambos son,gemensamma barn ,hushållet.medans sambo vägrar hjälpa till,han ser inte ens hur illa han behandlar sin sambo och barn.han ser inte ens hur dåligt de mår,för att väljer att knappt vara hemma o hjälpa till att sköta om barn och hushåll!*arg*

ts gör allt hon har inget emot sambos son,hon vill ha HJÄLP av sin sambo med hemmet o barnet
    och jag ser inget negativt som ts har skrivit om sin bonusson

• 1malle
    TS
    Det jag spontant kan tycka genom att läsa det du skriver är att din man/sambo inte respekterar dig...
    Om du vill taansvar för hans arn är en sak, men ingen kan tvinga dig...
    Som sagt det är hans barn..

jeannette
    I vår familj så har ju både jag o min man barn sedan innan o för att stärka VÅR familj ( med våra gemensamma barn) så ser vi ALLA barnen som VÅRA när de är här....
    De är syskon, om än kanske bara styvsyskon men ändå...
    Ola är en liten prins, han är det finaste som finns
  • SweetStarAngel

Ja det är därför jag i alla inlägg har skrivit att pappan måste ta större ansvar för hela hemmet.
    Särbehandling av barn blir den naturliga följden om inte båda vuxna tar gemensamt ansvar. Om TS bara tar fullt ansvar för biobarnen och inte fullt anvar för bonusen så blir det särbehandling

ciccielv skrev 2007-03-07 10:19:24 följande:
    SweetStarAngel nu särbehandlar inte ts sin sambos son.hon tar själv 100% ansvar för både sambos son,gemensamma barn ,hushållet.medans sambo vägrar hjälpa till,han ser inte ens hur illa han behandlar sin sambo och barn.han ser inte ens hur dåligt de mår,för att väljer att knappt vara hemma o hjälpa till att sköta om barn och hushåll!*arg*ts gör allt hon har inget emot sambos son,hon vill ha HJÄLP av sin sambo med hemmet o barnetoch jag ser inget negativt som ts har skrivit om sin bonusson
    Jag behöver inga tatueringar, mina barns och min mans namn är ristade i mitt hjärta för evigt
  • SweetStarAngel

Du vill inte ta fullt anvar för bonusen. Det är ju vad din TS handlade om.
    Jag menar då att i en familj tar man delat ansvar för ALLA barnen. Annars blir det särbehandling av barnen.  Om du tar fullt ansvar för biobarnen men bara ansvar till viss del för bonusbarnen, förstår du vad jag skriver

Tezziluringen skrev 2007-03-07 09:50:48 följande:
    SweetStarAngel skrev 2007-03-07 09:47:22 följande: En fungerande familj där båda vuxna tar ansvar för alla barnen och hushållet i stort tror jag gynnar barnen mest.För mig finns inga mellanting i en familj. Att särbehandla barn är inte bra för barnen. Jag tror att pappan måste ta ett större ansvar för helheten i familjen. Jag tror att TS måste sluta se bonusen som ett problem. Problemet är pappans frånvaro för alla söner och henne.I förlängningen blir ju bonusen särbehandlad om TS inte tar lika stort ansvar och vilket barn vill få den behandlingen.  Och på vilket sätt kan det gynna familjen i stort!Min åsikt är att klarar man inte av att se varje barn som en fullvärdig familjemedlem så ska man inte bo ihop. Jag tror det är direkt skadligt för barn att växa upp isådana en sådan miljö. häxvrål skrev 2007-03-07 09:35:07 följande: SweetStarAngel: Men en närvarande bonusmamma kan ju aldrig ersätta en frånvarande biopappa. Det är klart att pojken helst vill vara med sin pappa. Att han mår bäst av det. Det är ju inte bonusmammans fel att pojken mår dåligt. Jag behöver inga tatueringar, mina barns och min mans namn är ristade i mitt hjärta för evigtMen nu vet jag inte om du läst alls vad jag skrivit... ? det är ju jag som tar ALLT ansvar här vad gäller båda barnen, jag får ju aldrig en lugn stund om dagarna trots att jag skulle behöva. Är ju därför jag vill att bonusen ska få gå på dagis längre de dagar min sambo jobbar, jag behöver ju faktiskt få vila jag med. Det är ju även jag som sköter HELA hushållet samt tar ALLA vakenpass om nätterna eftersom den minsta här fortfarande vaknar minst 3ggr/natt. förtjänar jag inte att få någon som helst paus eller?
  • Tezziluringen

ciccielv

precis så är det.. jag vill bara ha lite hjälp.. that´s it. Jag vill inte ha väck hans son från våran familj, eller avsäga mig allt som har med honom att göra. Jag vill bara må bra, ha ork över till mina egna barn och mig själv... Bonussonens beteende suger musten ur mig, och jag vill att vi ska få hjälp att ordna upp det så han slipper vara så här, så vi alla kan må bättre.. Och sen förstår jag inte varför vissa tycks tycka att det är så hemskt utav mig att vilja att bonusen går på dagis när sambon jobbar, så jag får chans att vila?! Har ni inte era egna barn på dagis när ni jobbar, vad är det som är så hemskt med det?

Svar på tråden Bonusbarn