• jajjaB

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

Hej!
    Jag kom inte in här igår överhuvudtaget! Hela siten var nere, och så även jag
    Vi var ute väldigt mycket i det underbara väder som varit i sthlm och tydligen resten av sverige
    Jag började med min nya medicin i lördags! Arseniken verkar fungerar bra, hehe, det är ju positivt. Hoppas det håller i sig nu. Idag har vi fått besök från småland, min mamma, hennes sambo och min syster och hennes son, de ska stanna här till på torsdag.

Ha de bra alla så hörs vi senare!

Kram kram

• jajjaB

hej hej kära tarmvänner!
    hoppas ni mår bra alla!

själv har jag fuskat lite med maten och känner direkt av det och jag som har besök från småland och vill ta ett glas rött i kväll när vi ska grilla... vågar man det??? är ju visserligen hemma o nära toan... annars har det ju finkat bra med nya medicinen. Ingen annan som har erfarenhet av den???? den är tydligen gammal i gemet... Acetarsol heter den.

trevlig ledighet önskar jag er! Kram

(ps välkommen greeneye!)

• jajjaB

God morron!

Lone star state,
    vad trist att höra att du mår dåligt! Men ska du gå och dra med det onda eller söka hjälp? även att vi vet att vården är kass på många sätt och vis, så vet vi ju oxå att vi måste söka den... vad annars??? lägga sig ner och dö en smula? skulle inte tro det!! så ta nu och slå det där numret till VC och be om en akuttid, idag!! *puffar* Kram

Grådis,
    håller tummarna för dig idag! du avlägger rapport när du orkar

Lällas, välkommen hem!! Skönt att höra att ni hade det bra.
    Jag mår okej, tack. Min nya medicin verkar fungera lite bätte än kortison-supparna. Men jag har fått så mycket finnar i ansiktet så jag har aldrig tidigare varit med om likande!!!!!!!! ahhhggg, vågar knappt se mig i spegeln! Och till råga på allt så börjar jag nu blir så där kortison-pluffsig, yiiipiii
    Jag hade besök av mina släktingar från småland nu i dagarna och vi grillade och åt gott i flera dar, samt att jag drack tre (!) glas rött en kväll, och blev inte alls tokdålig i magen! Lite bubblig dagen efter, men det var de värt

Malvas mam,
    skönt med diagnos trots allt, eller hur? det kommer nu kanske ta ett tag innan Linnea får den medicinering som fungerar för just henne, men så är det för oss alla, man får prova sig fram, det är ett himla experimenterande med mediciner i början! ha tålamod så kommer det att bli bätte snart. håller tummarna för att kortisonet ska hjälpa henne!

Kram till alla!

• jajjaB

Grådis, vilka underbara nyheter! det lyser igenom av glädje i ditt mess

själv mår jag till och från okej, men inte helt bra. jag lyckas jobba, det funkar bra. men är helt slut när jag hämtar tova på dagis... orkar inte mycket, och nu har det ju varit så varmt att man är helt sänkt av värmen!! jag är inte mycket för 32 grader som det var i dag i sthlm på sina håll det visade iaf min utomhusmätare på bilen.... men 29-30 grader var det banne mig!! och jag vill bara lägga mig i skuggan nånstans och slumra in...

Trevlig kväll!

• jajjaB

hej där!

grådis, ja visst är det synd att klaga på värmen när den äntligen är här!!? men men, sitter just nu i skuggan på altanen med min laptop och en kopp kaffe tova sover sött. tack för stödet, ja det är trist att man inte har energi till ngt mer än alla måsten, sen när det är klart, är man utpumpad...
    min rhododendron blommar oxå just nu har väl gjort i en vecka! underbara blommor, ceriserosa sen är det inte så mycket mer som blommar mer än det jag har planterat i lådorna just nu: pense och petunia. sen har jag planterat solrosor som börjar komma upp, samt begonia, pelargon och vit bacopa. jag glömde bort en som blommar för fullt i mina krukor på tomten: lila-vit viol det är härligt med blommor!!

LSS, vad jobbigt för dig, ska du verkligen inte ringa sjukvårdsupplysningen eller vc?! jag hade väldigt ont i bröstet för ett tag sedan, men det var i samband med att jag hade hostat så länge och till slut kallade läkaren det för bronkit och jag fick antibiotika, och sen blev jag bra. vad äter du för medicin för lungorna? vad är det för problem du har m dem? du har säkert sagt det innan, men du vet hur de är, man är lite smått senil...

kram

• jajjaB

hej alla!

hoppas ni mår bra i värmen jag får dock huvudvärk av denna tryckande värme, puh

Nio, trist att behöva vända sig till vc igen, men ge inte upp nu, nästa gång kommer du säkert till rätt person! tredje gången gillt

Lällas, jag mår som tidigare, det är bra ibland, men skovet håller i sig... som idag var det jättebra under dagen på jobbet, men imorse och nu i kväll var det jobbigt med många besök på toa VARFÖR ge det inte med sig... så himla trist att man inte vågar äta viss mat för att det ska bli sämre o panikrusning till toa!! hur mår du gumman??? låter härligt att gå på bröllop bästa kalaset man kan gå på!! hoppas du inte behövde oroa dig för läckage på festen.

malvas mam, ang biverkningar så är det första dagarna som kroppen utsätts för någon ny medicin, som biverkningarna kommer. huvudvärken kommer garanterat ge med sig, annrs är det något som hon är överkänslig för och då får ni tala med läkaren. men du behöver inte oroa dig!

angelica, vad bra att LSS åkte in! hoppas de går igenom henne grundligt. vad lycklig hon måste vara som har en vän som du

kram till alla!!
    nu ska jag kolla brittisk krim-serie, som jag äääälskar

• jajjaB

hej! oj oj vad ni skriver flitigt! tog ett tag att läsa...

Fru U,
    tack för stödet, det är tufft just nu och jag funderar på att sjukskriva mig, så pass är det, är så himla trött... tog blodprov i måndags, hoppas attt de är bra, så jag inte har brist av nåt.
    Medicinering med NSAID tros ju ligga bakom våra sjukdomar, så därför är det inte så bra att tugga i sig det fortsättningsvis... i mitt fall undviker jag dem helt nu när jag vet hur illa det kan va!
    ledvärken kommer och går, känner inte av den så mycket just nu, mer än att jag har ont i handleden och i svanskotan/ländryggen av nån konstig anledning...
    ftalater är ju en kemisk substans, och som övriga sådana stannar de gärna kvar i fettvävnaderna, men jag ska undersöka saken närmare, eftersom jag har pluggat lite sånt

Nio,
    strunta helst i all ledmedicin som tillhör gruppen NSAID! om du vill testa alternativa mediciner så rekommenderar jag MSM-pulver. Det fick jag jättebra resultat av när jag tog det innan jag blev gravid. All sån medicin är tyvärr dyr, men det kan vara värt det och eftersom det är ett pulver, så kan det vara mildare än tablettform för magen, eller vad tror du?

Lällas,
    tack för stödet jag tror att tabletterna ger värre biverkningar än klysman, pga att klysman är lokalverkande i tarmen, medan tabletterna påverkar hela kroppen! orolig att bli lite kortisontjock igen? jag är det nu och det är ju ingen höjdare när kläderna stramar och man ser gravid ut... önskar jag hade varit det istället... *mutter mutter*

Malvas mam,
    hoppas att Linnea får ta del av det fina du skrev här till henne kram

LSS,
    vad skönt att höra att du är på bättringsvägen! och att det gick bra på sjukan. krya på dig nu och tänk på lilla maggen

Kram till er alla

• jajjaB

"Ftalater är en av de mest spridda industrikemikalierna. Ftalater har hittats såväl i isen vid Antarktis som i bröstmjölk. Vi utsätts under hela vårt liv för ftalater som förutom i kosmetika används i plasten PVC som mjukgörare och i bekämpningsmedel. En ny japansk undersökning visar att ftalater hittades i 80 % av all mat som undersöktes.

Alla människor utsätts för ftalater från många olika källor utan att någon tar ett helhetsansvar för den totala exponeringen. Detta gör det ännu viktigare att försöka undvika ftalater."

Läs mer om ftalater och andra farliga kemikalier på www.snf.se

• jajjaB

hej!!!! och välkomna alla nya

pust och stånk vad ni skriver, har nog tagit mig en timme att läsa ikapp!!

Nio, MSM tog jag fram tills jag blev gravid, sen tog jag det inte alls, eftersom man inte ska ta naturläkemedel när man är det och inte när man ammar. Det finns inga undersökningar på hur barnet kan påverkas osv. Kul att du träffade en bra läkare, var det inte tredje gången gillt??? håller tummarna för dig nu och vill jättegärna höra hur det går. berättade ju att jag själv är trött som få just nu och tog ju blodprov i början på veckan, men har inte fått veta några resultat ännu.
    kanske du inte ska äta artrox om du är veggo? en tanke jag fick bara... var ju själv veggo innan så jag vet "tänket". men om du gör det, räkna med att magen sätter igång, det är ju som att börja äta skaldjur igen. Lycka till nu tjejen!

Fru U, ledvärk har jag lidit av i många år...det började långt innan jag visste att jag ens hade UC. men det kan ju ha haft en koppling iaf utan att jag vetat om det. jag är bättre i lederna under skoven, men det är bara för att jag äter kortison då

Lällas, jag har inte klysma, jag har en ny supp: Acetarsol, en gammal medicin, som inte så många verkar använda längre... inte här inne iaf, ingen som har reagerat när jag frågat. sen äter jag 10 mg predn-tabletter, dem har vi inte vågat trappa ner ännu. är lite bättre men långt ifrån bra har haft ont i skallen nu alla dar denna vecka *suck*. hoppas du mår bättre och att du får bukt med dina påsar vet du, jag har haft ont i mina hälar en gång i tiden och fattade inte varför... men har inte ont längre. en naturläkare jag gick till sa att gifter kunde samlas där, i hälen alltså och att det var det som gjorde ont... dvs ftalater och annat smått och gott som samlas i kroppen och ställer till det för oss!!
    Som Grådis undrar över, så är det ju så att alla tungmetaller och gifter vi får i oss genom maten, luften m.m. de samlas i kroppen, i våra fettvävnader. och de gör oss till slut sjuka... jag läste någonstans att ledvärk kan vara just tungmetaller som samlats i leden och skapar värken. det får man tro på vad man vill om

Nalla, GRATTIS till VG, bra jobbat!

68an, vill bara att du ska veta att jag har gråtit här jag med, när jag först hittade er här var det en sån lättnad som släppte från mitt bröst att jag grät varje gång någon skrev något som jag kände igen mig i då är man känslig... men jag har alltid haft lätt till gråt, och jag är nog tvärtemot dig, jag MÅSTE lätta på trycket annars mår jag ännu sämre, jag tycker att man ska våga visa sina känslor! ut med dem bara! kan inte din man och hans familj ta det, så verkar det väl konstigt? det känns inte som om du kan vara dig själv riktigt, är det så tror du? (eller blir jag för personlig nu?) jag hejjar på dig iallafall! heja heja

kramar till alla tarm-goingar här

• jajjaB

go kväll alla

tröttmor, om man vill ha snabba svar så kan man googla
    www.google.se , inte alltid "proffsen" är online

Lällas, kortinonet hjälper mig tills jag trappar ner och nu är jag "fast" på 10 mg... har bara tlf-tid inbokad m läkaren än så länge. då får jag även mina provsvar.
    håller tummarna för dig gumman, att dina nya stomipåsar ska fungera bättre!!

Nio, inget svar ännu om proverna, men jag har tlf-tid som jag väntar på. jag har länge varit trött, orkeslös för "det där lilla extra" du vet... men på sistone har jag varit ovanligt trött, redan på morgonen/fm! och när jag hämtar tova på dagis vid tre är jag så trött att jag skulle kunna somna direkt, samt att mitt närminne har blivit sämre, ibland blir jag bara sittande och får blackout, kommer inte ihåg vad jag nyss gjorde, om jag tex blev avbruten med ngt på jobbet... hemsk läskigt! hur mår du idag??

68an, ang finnar så har jag fått det nu i MASSOR, tror det är nya medicinen... innan har jag stundvis lidigt av finnar, men har haft rätt bra hy på sistone, även när tarmen varit kass... men nu, ni ska se mig, eller vänta... det ska ni inte! jag passar i en scary movie eller nåt

Hope, välkommen hit lilla crohntarm

Disa79, Grattis och lycka till på bröllopsdagen! Hoppas ni får fint väder

Madde, kul att du har provat acetarsol!!! jag har supparna de fungerar väl okej, men har fortfarande blod och slem i avföringen, har haft det nu sen början på mars... "suck"
    fick du finnar av medicinen? jag har fått det i massor, plus utslag på övriga kroppen, små små kvisslor liksom, helskumt
    hur mår du annars??

kramar/Jajja

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7