• jajjaB

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

Lällas, vad du/ni hjälper till att flytta, kanske ni ska öppna flyttfirma?
    lyxa till det i natt och sov på sidan du, jag hade en tid då jag var nyopererad i mina käkleder och inte kunde ligga annat än på rygg, det var hemskt!! är en sido-sovare kram

• jajjaB

hihi, vad många olika sätt man gillar att sova på! har aldrig gillat att sova på mage, får ingen luft...

lällas, jag får svaren när min läkare ringer, han ringde idag men jag kunde inte prata då så han lovade att återkomma senare, men det har han inte gjort... jag hade bra hb senast, för några veckor sedan: 127 gooood

• jajjaB

jag har ofta torr hud, benen är värst, ansiktet var riktigt illa tidigare, men blev bättre med en mirakel-kräm
    har länge haft torrheten och är helt övertygad att det har med magen att göra, eller som jag tror ALLT har ett samband i kroppen. tarmen är sjuk, och där sitter den största delen av vårat immunförsvar, vilket så klart gör oss dåliga över lag...
    psoriasis kan ju vara kopplat till tarmsjukdomen, så även andra hudproblem tror jag.
    mina problem lite kortfattat:
    -UC
    -ledvärk, RA?
    -torr hy och finnar emellanåt
    -röda kinder som kan "blossa upp" av tex stark mat och alkohol
    -"krypningar" i vaderna
    -huvudvärk, migrän

ngn som känner igen sig?

• jajjaB

kanske ska lägga till 2 saker till på listan:
    -trötthet, orkeslöshet
    -depressioner, nedstämdhet

Nio,
    ja vi har liknande symptom... yrsel har jag bara kännt av vid något enstaka tillfälle. du är nog mer illa däran. jag tänker direkt på "panikångerst" när jag läser att du har hjärtklappning oxå. jag hade problem med det vid ett tillfälle för ca 5-6 år sedan, det var läskigt. om jag får vara lite hobby-läkare så tror jag nog mer att du kan lida av någon sorts utmattningssyndrom, helt enkelt så har du gått in i väggen! kan det vara så????vad tror du själv? du berättade att du skulle få remiss till psykolog, hoppas det blir så oxå... jag har en hel del neg erfarenhet av att inte få den hjälpen via landstinget... kram

• jajjaB

Hej igen! jag har sjukskrivit mig idag, är kass i magen och så behöver jag vila gick och la mig i sängen när sambon och tova åkt, men icke sa nicke, kunde inte somna, även att jag är så trött, men det är väl som du säger Madde, att det troligen är en psykisk trötthet. och det kan ju stämma in på mig, jag har haft en tuff tid och har fortfarande och det känns som ett ekorrhjul som bara snurrar och snurrar och jag kan inte ta mig ur det...

lällas, läkaren ringde för en stund sedan! alla prover såg bra ut, utom ett, B12 låg i "gråzonen" och därför bör vi ta ett nytt prov! sen hade han glömt att lägga in om prov på sköldkörteln, så det ska vi ta med. nu är det ju så att min ändtarm fortfarande är så illa däran att han vill nu att jag börjar med pred-supparna igen, + acetarsolsupparna och pred-tabl! My god! men okej, fine, vi testar det... läkaren ska gå på sem nu i fyra veckor och eftersom han vill göra en ny undersökning på mig så blir det inte förrän i slutet på juli! så nu är det bara att fortsätta med medicin som gäller, och hoppas att jag hinner bli bra så att jag slipper undersökningen sen

hur mår ni andra idag?

• jajjaB

Nio, jamenvisst, se där! då är det säkert så, oftast vet man innerst inne vad som är felet, bara att det inte når fram till hjärnan men vem känner vår kropp bäst om inte oss själva?

jag har oxå konstant rödflammig hud, men det blossar upp mer av värme, ansträngning och starkt kryddad mat och alkohol.
    min hy tål knappt solen längre, jag blir mer röd än brun. när jag var yngre så blev jag jättebrun! samt att jag inte tål solen på andra sätt: får huvudvärk, blir suddig i synen och dåsig. trivs bäst i skuggan därför är jag glad att det inte är stekhett just nu!

• jajjaB

hej madde!
    jag är en riktig vatten-slukare! så att få i mig vätska är inte problemet, jag tål inte solen helt enkelt. måttligt så klart, men ligger inte och pressar flera timmar längre!

tack för tipset om attarax, jag ska kolla det! fast på kvällarna har jag inga problem att somna, somnar som ett litet barn skulle kunna lägga mig redan när dottern lägger sig vid sju, men kämpar att vara vaken till nio-tio bara för det är så härligt med egen tid knäppt va?

jag hade 200 i b12 skalan, det låg i gråzonen, så det var igentligen ingen brist som läkaren sa, men vi ska göra ett test till. hur lågt låg du när du var dålig? är det pga sjukdomen du får dina injektioner?

• jajjaB

Nio, du frågade förut om att bli dålig i magen i samband med kräftor och skaldjur. jag tänkte mest på om man är helveggo och börjar äta det så ska man räkna med att bli kass i kistan ett tag, det blev jag men även för vanliga människor (hehe) så kan man ju bli dålig i magen av skaldjur.

kommer du ihåg vad du låg på nu när de kollade ditt b12?

• jajjaB

madde, ja visst har det med sjukdomen alla ggr att göra, de brukar ju säga att vi med tarmsjukdomar inte tar upp vitaminer o mineraler på lika bra sätt som friska tarmar.
    så man får alltså injektioner redan i gråzonen? jag trodde det var vid svår brist! intressant att veta...
    hur mår du annars? jobbar du inte alls nu? är du utbildad mentalskötare?

• jajjaB

Nio, just det ja du tar tillskott, bra! det gör inte jag för tillfället, för att skona magen... men nu blir det väl dags igen då. hur mår du idag?

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7