• jajjaB

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

Nallatalla,
    Jag äter just nu 10 mg, har varit nere på den nivån några veckor, för vi skulle avvakta rektoskopin först, och nu ska jag igentligen trappa ner ytterligare... du har nog rätt, jag kanske ska försöka få tag på mottagn. om inte annat så skulle min läkare höra av sig under dagen idag ang blodproverna, så jag kanske ska avvakta och se om han ringer... ja så gör jag

vill se liiiite mer av kålmården än toalett-väggarna, japp!

Kram

• jajjaB

god morgon tarmisar!
    här är en som börjar dagen tidigt... ser att ni var igång sent
    GRÅDIS,
    jag höjde faktiskt predn idag med 5 mg, sjäääälv!! min läkare ringde nämligen inte igår... ska försöka få tag på mottagn idag. hoppas nu att höjningen av kortisonet kan göra mig lite bättre, kanske det var så att tarmen inte var helt okej för bara 10 mg. ofta brukar man ju säga att under 10 mg, då kan man få känningar och problem igen... men jag var ju inte ens under nu! jaja, huvudsaken är att jag känner mig bättre imorgon bitti, då vi mot kålmården styr!

LINDIS41, hoppas du mår okej! och hoppas du har åkt in akut, jag skulle ha gjort det! varför sitta hemma och må dåligt?? iväg med dig nu, om du inte redan är där du behöver inte säga ngt om tidigare ul, berätta bara hur du mår, så får de köra alla tester på dig!!

LILLA MIMSAN, jag tycker du gott kan ringa apotekets kundsvar, de kan svara på dina frågor om atrox. det är därför de finns till min mamma jobbar nämligen där... jag kan iofs höra med henne när jag pratar med henne, hon är farmaceut!!

LÄLLAS, trist besked om din mammas sambo. skönt att du ska åka dit i helgen, då kan du ju finnas där som ett stöd, även din mamma behöver väl få vara liten nu... stor kram!

68an, varför ekg? kanske har missat sen tidigare du skrivit om det... hur ofta har du känningar i hjärttrakten? hoppas det inte är nån fara! hade nog kunnat bidra med att göra dig lite pissed of igår kväll, men nu är det ju en ny dag, och du är säkert på strålande humör!?

Kram till alla!

• jajjaB

itmorsan, det låter som att sugrör skulle bara vara värre! då får man väl små klunkar i sig???

jag mår illa nu bara jag tänker på saltvattnet.... aldrig igen säger jag bara!
    precis som 68an skriver, har inte jag heller druckit allt som ordinerats, men det har gått bra ändå!
    nu vet jag ju att det finns ett alternativ, tack vare er och denna underbara tråd!

• jajjaB

willow 82,
    RMT=riksförbundet för mag och tarmsjuka.
    gå in på www.magotarm.se/ och läs, och bli sen medlem om du vill de, jag gjorde min anmälan och det gjorde oxå Nio

malvas mam, jag har ingen aning, visste inte tidigare att det fanns ett alternativ! kan det vara så att saltvattnet är mer effktivt och skonsammare mot tarmen? en liten fundering... det andra är ju i mer koncentrerad form, eftersom amn inte behöver drick mer än två glas va djag förstår.

• jajjaB

oj vad jag sluddrar... ser ni viad jag har skrivit?! hihi

• jajjaB

Lilla mimsan,
    jag kollade med min mor, ang ARTROX, det klassas numera som ett läkemedel, men det har inte gjorts studier på hur det påverkar barnet i samband med amning, det är däför det inte rekommenderas då.
    studier har visat att det går över till barnet via bröstmjölken, men inte HUR barnet påverkas helt enkelt...

Någon som vet vad det andra medlet heter som man dricker innan coloskopi och bara 2 glas???? inte laxabon alltså

Jag är såååååååååå himla lessen, bara lipar och lipar just nu..... det blir inget kålmården för mig imorgon... fan fan.... tarmen är irriterad och även om jag ökade dosen själv idag hinner jag inte bli bättre... samt oron över tillgång till toaletter osv gör att jag beslutar mig för att stanna hemma imorgon. sambon är inte överlycklig, men jag pushar honom att åka själv med tova, vi ska ju även åka med ett par kompisar, så han är ju inte ensam.
    plus att hotellrum är bokat...
    jag behöver bara slappa nu och kanske är jag inget bra sällis just nu ändå?!! men jag tycker det suger att aldrig få vara med på något roligt!! varför blir jag dålig när det är ngt kul på gång??? någon annan som känner igen sig?! eller har jag bara otur?!

känslorna svallar nästan över idag... *suck*

• jajjaB

Tack tessi81!
    Jag har oxå funderat på om det kan vara en psykisk oro, och så påverkas man av den helt enkelt... finns väl ingen annan förklaring?! :-/

Jag blir bara så less på allt som har med sjukdomen at göra just nu... kom att tänka på att jag har varit nästan konstant dålig sen i juli, med undantag för två månader!! tycker det är lite läskigt... borde åka iväg och handla snart, men vet inte om jag vågar... arghhh, vill oxå kunna njuta av livet som du therese!

kram

• jajjaB

TACK alla goa tarmisar, för allt stöd, jag har nu precis vinkat av min sambo och min dotter, de åker med några kompisar till kålmården idag! Vi bokade om hotellrummet så det blir inte så farligt dyrt.

Det var jobbigast igår, då var jag sååå ledsen och frågade mig själv om det skulle vara så här varje gång något kul händer... men idag känns det bättre! jag tog beslutet att stanna hemma för jag orkar inte med oron just nu som det ju faktiskt är hela tiden då man spanar efter toaletter, eller är rädd för att bajsa ner sig så fort man släpper sig typ Så nu ska jag ta till vara på dessa dagar och bara slappa och rå om mig själv! Det är ju precis vad jag behöver! (Arbetande småbarnsmamma, det säger väl allt)

Pratade med min läkare och han har skrivit ut ett recept på predn - stolpiller som jag ska ta nu i kombination med tablettrna. Eftersom min ändtarm var den som var inflammerad nu vid rektoskopin (resten såg bra ut) vill han inte att jag ska börja med Imurel, vi avvaktar med det. Jag tycker att det låter okej. OM jag skulle få ett skov snart igen, då sätter vi in Imurelen.

68:an vilken häftig farmor du verkar ha! en riktig krutgumma!

Lär nog hänga här en del nu när jag är ensam hemma kram

• jajjaB

hehe! grådis, du är inte ensam, tro mig! Maten får väl oss helt enkelt att glömma sjukdomen för ett tag, för att i senare stund påminna oss med symptom som gaser och andra trevligheter jag är likadan... förespråkar hälsomat och inget salt och socker, men va faen jag äter ju det i överflöd i perioder!! varför kan jag inte riktigt svara på... jag är kluven, VILL verkligen leva så där bra som du beskriver, men det är svårt, vi människor är ju lata av naturen, apropå det, så låter ju en spahelg inte helt fel

kram

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7