• Lällas

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7!!!!

Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.
    Välkommen!

Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail.

CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo

ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (följdsjukd: primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (Följdsjukdom Ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma

IBS
    Nebulosa
    68:an

Väntar på diagnos?
    Hia
    Solrosen67
    Kexet79

IBS samt gallsaltsmalabsobtion:
    mysis nr1

ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit

Länk till förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html

Länk till gamla trådar: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m7649472.html
    crohns.se/
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-01 23:20:52:
    Fru U, Crohn (med hud,muskel och ledvärk) och stomi

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-10 21:09:58:
    UC:
    JajjaB

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-14 18:12:47:
    UC: Lilla Mimsan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-17 16:24:04:
    Crohns:
    Nio

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:50:59:
    IBS:
    Vem är jag

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:51:58:
    Anhörig:
    Malvas Mam, mamma till Linnea som väntar på diagnos.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 22:51:52:
    Crohns:
    Skytten64

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-15 13:28:02:
    MaddeK: Crohns (och stomi opererad)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-21 13:57:10:
    UC: MissDisa

• Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7
  • Grannen

slj: vad skönt! var ni i göteborg?

• 68an

Funderar öve rni som har jobb hur det går? Vilken typ av arbeta ni har?
    Själv har jag ju det riktigt jobbigt då jag får ett skov då jag får 500% mer gaser i magen osv men tack o lov sitte rjag på kontor, har ett eget men inte är det ju kul ändå och spribga på toa stup i ett går ju inte heller. Nu nrä det går mot sommar är jag dutkig på att ha fönstret öppet *L*

Denna vecka har varit en riktig öppnafönstervecka...magen håller på att brejka och jag blir flitigare o flitigare på toan. Hoppas att detta är ett kort och lindrigt skov!

Pryd som jag inte är måste jag fråga en till sak!
    Då det är skov på väg så är jag ju extra gasig och tillslut blir det läckage med blod och slem vilket slutar med att jag får sår mellan skinkorna lägst ner (låt kul i mina öron så nu sitter jag och skrattar åt min beskrivning), ja i vilket fall som helst, är det nåt som ni också blir drabbade av?

• Grannen

68:an: inte kul med sår, hade inte läckage när jag var i skov men blev ofta söndertorkad och uppfrätt av alla toabesök. Använde silonsalva när det blev så och duschande med badolja så att det itne skulle göra så ont.

Däremot har jag fortfarande problem med huden i underlivet så fort jag har mens, den sköra huden klarar inte av bindor el den fukten det automatiskt blir med binda. Är som att alla år av trokande helt har förstört tåligheten i huden där.

• Lällas

Hej underbara!
    Idag känns det lite lättare. Tack snälla ni för varma ord. Jag behövde det verkligen. Är fortfarande lite arg på min sjukdom men sen pratade jag med min mamma som berättade att hennes sambo börjar strålning idag mot sin cancer i skelettet så det ger mig lite perspektiv. Vad är väl en arg tarm? Jag bestämmer ju över mitt liv och nu ska ändtarmhelvetet bli bra. Det har jag gett mig fan på. Jag mår ju ändå kanon som det är nu så jag är ändå glad över det. Prisa min kirurg som tog bort tjocktarmen så jag mår så bra idag. I löve him.

Sitter på jobbet och skriver nu.. Kom ju på att jag kan smita in här på lunchen och umgås med er..

Angående vad folk jobbar med så är jag som ni kanske känner till Reseproducent på en researrangör och skräddarsyr resor till grupper och föreningar samt gör i ordning resor till vår katalog. Väldigt roligt jobb för mig som älskar att resa och har förmånen att få resa mycket inom jobbet också. Det är ju ett kontorsjobb med toa precis utanför mitt kontor så det är ju passande. Men nu behöver jag ju inte springa så dant längre.. Alla på mitt kontor vet om min sjukdom och är stöttande.

Nä ni, nu är det snart dags att återgå till arbetet. Just nu gör jag en julresa till Berlin, så nu ska jag förflytta mig dig en stund (mentalt)... Kramis

• Fru U

Tror jag ska visa en bild sen som vi alla kan relatera till Flört

Det finns en salva till stomivård som heter nåt med stomahesive..... som är jättebra mot alla irriterade områden (som rumpan). Har den inte längre men när jag hade den så var den toppen på vintern för att förebygga den röda, nariga näsan man brukar få när man är snuvig

Hurra för Lukas! Så skönt att få ett så roligt besked :)

Live and let live
  • Nallatalla

Lällas,visst är det förjäv... att det ska behöva vara problem med ändtarmen? Enligt min kirurg var det lite verksamhet i tarmen men inte alls mycket.
    Pentasa funkar bra för mig om jag bara slutar slarva så.
    Jag ska verkligen ta mig i kragen och ta dessa varje kväll.
    Jag har gett mig 17 på att det ska bli IRA och inget annat!
    Vi kommer att klara detta,det är jag övertygad om.
    Vad skönt att du har fått byta till en läkare som du känner förtroende för,det är så himla viktigt att man har en bra dialog.

68an,jag håller med helt angående att sluta prata vikt etc.
    Alla härinne duger precis som de är!

dalkulla,jotack med mig är det bara bra.
    Har precis pratat med min läkare angående hostan och jag ska fortsätta inhalera kortison ett par veckor.
    Allergiproverna var negativa,skönt!
    Det rör sig förmodligen av någon lindrig form av stress astma.
    Vad tråkigt att du känner dig sämre i magen igen!
    Dumma,dumma tarm som inte skärper sig!
    Du om någon borde få ha en bra period nu efter allt elände!

slj,vad skönt att det gick bra med Lukas!
    Jag visste att Ni skulle fixa det.

Jag har inte hunnit läsa bakåt får se om jag hinner med det lite senare.

Kram på er alla / Nalla

• grådis

Hej alla!
    Här är massor att läsa ikapp, hinner inte allt just nu...

Har varit på konferens med skiftlaget i två dagar. Konferens på dagen och studiebesök med ölprovning på Carlsberg på kvällen.
    Idag ska jag iväg till kuratorn och sen ikväll ska jag ut med tre gamla jobbarkompisar och äta. Till helgen blir det mc-träff i Danmark. Lite mycket nu...

Men, vill bara be om ursäkt för att jag drog igång viktdebatten, det var inte meningen, precis som Nalla skriver så är det ju SJÄLVKLART att vi alla duger som vi är. Och vi är ju alla medvetna om vad det underbara kortisonet har för inverkan på oss. Sen är det ju bra att ha o ta av om man blir sjuk Faktum är att när jag var tunnare så mådde man ju alltid skit och kunde inte "njuta" av sin smalhet ändå. Nu efter 30 så ok, då stannar kilona, men i gengäld så blir inte allmäntillståndet sådär katastrofpåverkat vid ett skov.
    End of discussion

Har idag fått kopia på min journal...kul läsning...not
    Lider med doktorerna som haft mig...har lärt mig ett nytt ord...compliance...en lång historia av uteblivna provtagningar vid Imurelmedicinering, uteblivna besök vid coloskopi, egna beslut om att avsluta medicinering osv osv osv Dålig compliance=typ tar ej sina mediciner
    Sen en närmare förklaring hur tarmarna ser ut...fast mycket kryptiska ord...får googla upp ett läkarlexikon eller nåt så mycket kan jag ju uttyda att de har pratat om op sen -96, pga kraftiga, utbredda förändringar i tarmslemhinna/vägg i stora delar av colon samt slutet på ileum, samt förträngningar osv...och nu de sista åren har även rectum börjat bli engagerat, och nu har jag ju fått en stenos som ska in och vidgas(?) nästa vecka på kirurgen...huvva huvva... Känns som om verkligheten börjar komma ikapp...

Lällas, kram kram, visst är det trist ibland med en usel tarm? Men bra att du fick en bra doktor. Jag läste i journalen att jag just sagt det när jag hade första träffen med min nuv läkare, att jag var trött på alla läkarbyten osv just eftersom jag var så krånglig o känslig samt hade svårt med medicinering, men då stod det att han lovat att han skulle vara kvar och ha hand om mitt fall. Och det har han ju haft, nu i ca 8 år. Han ringer ju t o m hem ibland

Har förstått att jajjaB fixat en "resetråd", jag anmäler mig också....fast ska kolla arbetsschemat lite närmare, vet att jag kan tidigast i mitten på oktober ungefär.Kollar in på tråden imorgon

Nalla, skönt att det inte var allergi.

nä tjejer och skytten, har lite att göra så jag hinner inte riktigt svara på allt...blev lite egoinlägg men men
    Återkommer med mer tjöt imorgon inte för det...ni klarar ju av att producera mängder av inlägg på egen hand Kram, tänker på er och är så glad att jag hittade denna tråd

• grådis

ooops, sorry, det var ju Tessi som fixat tråden Bra gjort

• Grannen

Men jag tycker inte att vikten ska behöva vara ett tabu! För många av oss är det ngn som är oerhört jobbigt när det är en biverkan från mediciner. Det är det jag nästan funderar MEST på när jag tänker på min transplantation!

Likväl som man behöver ventilera blodpruttar, toabesök är detta ett ämne som man behöver prata om när man är sjuk.

Att vi accepterar alla här inne precis som de är hör ju inte ihop med ens egen sorg över att man förändras av mediciner. För det tror jag att vi alla gör, accepterar varandra men inte alltid bilden av oss själva i spegeln.

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7