• Lällas

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7!!!!

Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.
    Välkommen!

Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail.

CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo

ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (följdsjukd: primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (Följdsjukdom Ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma

IBS
    Nebulosa
    68:an

Väntar på diagnos?
    Hia
    Solrosen67
    Kexet79

IBS samt gallsaltsmalabsobtion:
    mysis nr1

ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit

Länk till förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html

Länk till gamla trådar: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m7649472.html
    crohns.se/
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-01 23:20:52:
    Fru U, Crohn (med hud,muskel och ledvärk) och stomi

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-10 21:09:58:
    UC:
    JajjaB

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-14 18:12:47:
    UC: Lilla Mimsan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-17 16:24:04:
    Crohns:
    Nio

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:50:59:
    IBS:
    Vem är jag

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:51:58:
    Anhörig:
    Malvas Mam, mamma till Linnea som väntar på diagnos.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 22:51:52:
    Crohns:
    Skytten64

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-15 13:28:02:
    MaddeK: Crohns (och stomi opererad)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-21 13:57:10:
    UC: MissDisa

• Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7
  • Fru U

Sövningen ser inte jag heller som ett problem, jag behöver pre-medicinering för att jag blir nipprig av alla typer av ingrepp/operationer oavsett om jag gjort dem innan och det går inte att sticka mig då (alla mina kärl drar ihop sig och gömmer sig långt långt ner)

Bra att det känns lite bättre. Det är ett standardingrepp även om jag aldrig träffat nån innan som gjort det

Live and let live
  • Nallatalla

Hej på Er alla! Har pluggat hela dagen och inte hunnit kika in förrän nu.
    Jag börjar med att välkomna Little me hit till vårt lilla gäng
    (lilla och lilla hm,antalet tarmisar har ökat stadigt sedan jag började hänga här för ca 1 år sedan)
    Hoppas att du ska ha lika stor nytta av denna tråd som jag har.

Grådis,fy 17 vad jobbigt med alla dessa våningar när man känner att det trycker på....
    Jag skulle nog lätt drabbas av panik i det läget.
    När det gäller pluggandet så är jag strax klar med mina kurset vilket är jätteskönt.
    Jag förstår din oro inför besöket hos kirurgen...
    Du ska se attdet kommer att gå fint.

JajjaB,vilken s...stövel till chef!Han måste ju ha problem!
    Vi tarmisar ska inte behöva ta sådant,vi är ju inte sämre än någon annan.
    Hoppas att det löser sig på jobbet.
    Läste att ditt skov inte ger med sig och det är inte alls kul.
    Jag vet hur det känns med tanke på att jag bara hade ett enda långt skov och fick knapra kortison hela tiden.
    Folk som inte själva är drabbade kan inte sätta sig in hur dåligt man mår över detta.
    Jag kände mig hela tiden som en belastning och extra börda för min man under min sjukdomstid.
    Ska du öka kortisonet nu?
    Det kanske blir aktuellt att prova andra mediciner?
    Jag önskar verkligen att ditt skov ska ge sig.

När det gäller min hosta så rör det sig antagligen om en lindrig astma som kan medicineras bort.
    Tack och lov att det inte var allergi!
    Det känns som om jag fått mitt så att det räcker.

Lill trulsa,kul att se dig här!
    Antar att du har mkt med pluggandet eller?
    Hur är det annars?

Fru U,vad jobbigt att du känner dig deppig men ack så förståligt.
    Det är sannerligen inte alltid lätt att visa en glad och positiv sida utåt.
    Alla i min omgivning tror alltid att jag är så himla glad jämt men inombords kan det kännas svart...
    Därför är det så skönt att ha Er att prata med,Ni förstår hur man mår.
    Visst har du stomi? Har du Ileostomi?
    Den där känslan av att det trycker på kan jag också känna igen då och då.Jag är säker på att det beror på mitt slarv med pentasasupparna.
    Hoppas verkligen att du ska känna dig bättre efter nästa ingrepp.

Dalkulla,hur går det för dig?

Kram på er alla för nu måste jag kila och hämta sonen

/ Nalla

• Fru U

Japp jag har ileostomi och 10cm ändtarm+några cm fistel och sen en abcesshåla ovanför fisteln

Om jag ska operera bort den sista biten ändtarm så måste slutmuskeln bort och det är en komplicerad opereration och det är mycket som kan gå snett så därför låter jag dem inte rota mer än nödvändigt (inte efter förra felbehandlingen)

Live and let live
  • grådis

Fru U, skönt att höra att man inte är ensam om att vara lite "nipprig" som du skriver Jag var det inte förr, men det är precis som en bägare man fyller på, det går bra hundra gånger men sen så rinner det över och det behövs inte så mycket för att man ska bli lessen/orolig/känslosam/rädd. Tack för lite tips och stöd. Känns bättre bara att få ventilera det lite

Gott Nalla att pluggandet snart är slut. Ska du ha sommarlov och gotta dig, eller måste du jobba? Tack för stödet.

• grådis

Fru U, märkligt det där med att du inte fick komma in bara för att de inte kunde låta dig stanna över natten?
    Är din ändtarm frisk? För det är fistelgången de ska vidga eller, så du får in katetern?
    Jobbigt att de inte kan få bort abcessen Stackare vad du har fått genomgå mycket.
    Och här gnäller jag om ett litet vidgande...vafan...en analsexare hade ju bett om att få göra det utan narkos

• Fru U

Det är fistelgången de vidgar (tror jag - vet faktiskt inte *s*). Anals*x hihi, har absolut inga fördomar men har svårt för att tänka mig att nån tarmis skulle vilja ha det

Fick en röntgenbild av min första läkare på hur det ser ut. Han sa att jag skulle ta den med mig om jag behövde åka in akut nån gång för det är det enklaste sättet att förklara problemet (sist glömde jag den och sköterskan trodde då att jag hade en abcess rumpan istället för i rumpan = vänta 2-6 timmar istället för 1-2timmar)

Live and let live
  • grådis

Nä,, man är ju lite rädd om sin slutmuskel...skillnaden mellan ett liv hemma nära toa eller fritt ute bland folk och arbetandes

Vad praktiskt med en bild. Det är ju ofta så att man vet bäst själv ibland och får säga åt dem vad de ska göra*fniss* vi ska kanske öppna konsultverksamhet? AB Prutt o bajs

• Fru U

Jag har ju ingen större nytta av min slutmuskel, kommer aldrig att koppla dit tunntarmen (ändtarmsstumpen är ofta inflammerad)

Faktum är att det inte är en dåligt idé för alltför många läkare och annan vårdpersonal saknar kunskap om hur det faktiskt är, hur vi verkligen upplever vår sjukdom och vården vi får. De är jätteduktiga på det rent medicinska men är dåliga på det själsliga

Hoppas du får jättekul i helgen!

grådis skrev 2007-05-31 15:51:51 följande:
    Nä,, man är ju lite rädd om sin slutmuskel...skillnaden mellan ett liv hemma nära toa eller fritt ute bland folk och arbetandesVad praktiskt med en bild. Det är ju ofta så att man vet bäst själv ibland och får säga åt dem vad de ska göra*fniss* vi ska kanske öppna konsultverksamhet? AB Prutt o bajs
    Live and let live
  • Lill Trulsa

Fru U: jag dilatreras pga att jag har en bäckenreservoar och där den är i hopkopplad med slutmuskeln så drar den ihop sig. Vilket gör att det blir svårt att bajsa. och det blir ett fasligt spring på toa. Det är lite olika om det brukar göra ont, denna gång har det inte gjort något ont och jag springer på toa mindre än jag brukar.

Nalla. Jag mår bra, väntar på min gallstensoperation den ska ske i höst. I morgon har jag en stor kemi och biologi tenta, förutsättningarna är inte de bästa spydde som en kalv efter narkosen i går men då kan man ju alltid skylla på det om man inte klarar den. Börjar snart sommarjobba. Hur går det själv i skolan? Ska du fortsätta plugga till hösten? Har du bestömt dig för vilken operation som det blir?

grådis det verkar som du ska göra det som läkarena bruakr göra med mig.

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7