• Lällas

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7!!!!

Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.
    Välkommen!

Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail.

CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo

ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (följdsjukd: primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (Följdsjukdom Ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma

IBS
    Nebulosa
    68:an

Väntar på diagnos?
    Hia
    Solrosen67
    Kexet79

IBS samt gallsaltsmalabsobtion:
    mysis nr1

ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit

Länk till förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html

Länk till gamla trådar: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m7649472.html
    crohns.se/
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-01 23:20:52:
    Fru U, Crohn (med hud,muskel och ledvärk) och stomi

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-10 21:09:58:
    UC:
    JajjaB

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-14 18:12:47:
    UC: Lilla Mimsan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-17 16:24:04:
    Crohns:
    Nio

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:50:59:
    IBS:
    Vem är jag

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:51:58:
    Anhörig:
    Malvas Mam, mamma till Linnea som väntar på diagnos.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 22:51:52:
    Crohns:
    Skytten64

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-15 13:28:02:
    MaddeK: Crohns (och stomi opererad)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-21 13:57:10:
    UC: MissDisa

• Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7
  • jajjaB

Hej!
    är inne en snabbis
    mår så där... jobbar, men idag fick jag säga nej till vissa delar av mina arbetsuppgifter...orkar helt enkelt inte! jag har ett jobb där man både är inne på kontoret och ute på fältet. vilket försvårar det när man är dålig... samt att det är turbulens på mitt jobb just nu, det ska till en omorganisation, och jag hamnar mitt i den!! mår piss just nu pga det... vet inte ens om jag kommer att bli kvar i företaget samt att jag har varit med om diskriminering idag pga min sjukdom... är så lessen och arg över det! orkar inte dra det här och nu, men tar upp det sen när jag har mer ork och lust... vill gärna "lufta" det med er

68an, jag har nästan alltid en släng migrän under mensen, oftast när den ska komma samma dag eller en-två dar efter den kommit. kanske är det som du tror med järnet? man kanske kan ladda med lite järn innan varje mens???
    ang "kvicksilverregn" framför ögonen som nån nämnde, så får jag det innan migränanfallet!!

Nio, din stackare, vilken usel läkare! såna har jag träffat på massor i mina dar (låter som att jag är hundra år...inte riktigt, men nästan). skönt att du blev sjukskriven iaf... men det måste ju till en utredning på dig!! jag känner mig själv väldigt trött och orkeslös, men det har väl med skovet att göra... jag ska tala med min läkare imorgon, har ju inte fått tag på honom och inte han i mig! hoppas han vill köra lite blodprover på mig.
    Skriv ut det som står i länken om B12-bristen och ta med till läkaren! det är mitt tips till dig kram

Nalla, vilken lättnad att hostan inte är allergi... men vad är det då? Hoppas du känner dig bättre

Lällas, vad trist att du skulle få neg besked om tarmen... hoppas nu att det blir bättre så att du kan göra din op i höst som önskat. håller tummarna för dig!!

Kramar till ALLA

• jajjaB

Förresten, ngn som känner till ett pulver som heter typ
    Isosourse? hörde talas om det idag. Kan det vara ngt bulkmedel av nåt slag???

• Lällas

Hej igen.. Kan inte slita mig från er.

JajjaB: Vilken jobbig situation. Vad hemskt att bli diskriminerad. Får dom göra så? Vi hade kunnat vara arbetskamrater.. Vi har också omorganisation men jag har varit längst ansälld så jag sitter ganska säkert men mina kollegor kanske får gå. Snyft. Finns här iallafall när du orkar och vill prata om det. Stor kram till dig vännen.

Nio: Vad skönt ändå att du blev sjukskriven så du slipper jobba när du är så trött. Att din doktor inte ens kollade din kropp innan han säger att du har depression. ??? Men bra inställning där, att hellre prata med psykolog om det är så, än att börja proppa i sig massa piller. Gå hellre till botten med det, om det är det. Kram och lycka till.

Lone Star State: I februari?? ha ha.. han måste ha skämtat.. men bra att du fick en tidigare tid iallafall.

Mallan: Så har jag alltid kännt också tidigare, att min kirurg varit mycket bätte än min medicin doktor. Och det är sant, min tidigare doktor, ville bara proppa i mig en massa medicin men inte ett dugg intresserad av min bild av sjukdomen och hur jag mådde. Men nu har jag vunnit högsta vinsten med min nya doktor. Han är super.

Disa: Berätta om homeopaten sen, är nyfiken på vad du tycker. Jag vill också såå gärna sätta igång verkstan till hösten. Först ska jag få fason på ändtarmen och opereras, sen ska här sättas igång med bebis verkstad.

Nalla: Astma, men fy! Dinns bra medicin för det eller är det kortison som gäller? Jag hoppas också på IRA men just nu ser det mörkt ut.. Attans! Men som sagt, nu ska vi kämpa på. Kram vännen. Det känns på nåt sätt skönt att ha dig i exakt samma sits. Tänker på dig!

Mumlin: Håller jämt en tumme för dig och hoppas det kommer en bra lever till dig snart.

Malvas mam; Tack för värmande ord i min GB.

• Nallatalla

jajjaB,isosource eller hur det nu stavas är en näringsdryck.
    Jag drack nästan bara det när jag låg inne och de var faktiskt helt ok.
    De kändes nästan som lite milkshakeaktiga på något vis.
    Personalen på avd brukade blanda dem i drinkglas,sugrör och en massa is det var gulligt av dem.
    Jag levde praktiskt taget på sådana ett tag men tydligen ska de vara dyrt?

Kram / Nalla

• Nallatalla

Lällas,det är klart att vi ska fixa så att vi får IRA eller hur?
    Vi har ju ändå flera månader på oss och vi får verkligen hoppas att våra ändtarmar skärper sig ordentligt till dess!
    När det gäller min sk astma så är det en väldigt lindrig sort som ska försvinna med hjälp av kortison.
    Attans det där kortisonet förföljer mig......
    Trodde att jag skulle slippa men ack så fel man kan ha.
    Visst känns det skönt att ha fler i samma situation att byta tankar och lufta sin oro med?
    Jag vete 17 hur jag skulle klara mig utan er alla!

Kram / Nalla

• Fru U

Intressant att ni gillat era kirurger bäst. Själv föredrar jag min medicinläkare för han tror på mig och försöker faktiskt lösa mina problem medans kirurgerna mer eller mindre bara skakar på huvudet då det inte finns nåt de kan göra (dvs inget de kan operera)

Live and let live
  • Little Me

kul att jag hittade den här tråden. Lider av UC. Fick diagnosen i februari, men hade då haft ett hemskt skov sen maj året innan... tog ett bra tag innan jag fick veta vad det var. Nu har jag fått medicin och mår mycket bättre, fast det kunde ju vara ännu bättre =) ska bli kul att läsa här inne hur ni andra har det.

• Fru U

Hej och Välkommen hit Little Me

Live and let live
  • Little Me

tack fru U. verkar som många äter olika mediciner här. Hur ska man veta om det man har är optimalt? Sen är det så att jag är gravid och är rädd att det ska skada fostret. Jag äter pentasa retard 500 mg. 2 morgon och 2 kväll. Har mindre diarrér och mindre smärtor men det kommer och går. Är bättre vissa dagar. Hade kortison-klysma i början men fick bara för 12 dagar. de mådde jag riktigt bra av.

• Fru U

Vet att ett antal av tjejerna här varit gravida så de kan säkert svara på dina frågor. Själv äter jag inga mediciner alls för min crohn (är i prinicp inflammationsfri och medicinerna gav mig ont i magen)

Live and let live
Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7