• Lällas

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7!!!!

Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.
    Välkommen!

Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail.

CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo

ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (följdsjukd: primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (Följdsjukdom Ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma

IBS
    Nebulosa
    68:an

Väntar på diagnos?
    Hia
    Solrosen67
    Kexet79

IBS samt gallsaltsmalabsobtion:
    mysis nr1

ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit

Länk till förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html

Länk till gamla trådar: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m7649472.html
    crohns.se/
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-01 23:20:52:
    Fru U, Crohn (med hud,muskel och ledvärk) och stomi

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-10 21:09:58:
    UC:
    JajjaB

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-14 18:12:47:
    UC: Lilla Mimsan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-17 16:24:04:
    Crohns:
    Nio

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:50:59:
    IBS:
    Vem är jag

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:51:58:
    Anhörig:
    Malvas Mam, mamma till Linnea som väntar på diagnos.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 22:51:52:
    Crohns:
    Skytten64

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-15 13:28:02:
    MaddeK: Crohns (och stomi opererad)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-21 13:57:10:
    UC: MissDisa

• Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7
  • Nallatalla

Halloj alla underbara tarmisar!
    Som mumlin skriver så ska ju inte vikten behöva vara tabubelagd på något vis men jag slipper gärna vidare diskussion (iallafall om minegen vikt )
    Grådis det är inget att be om ursäkt för,klart att vi ska kunna diskutera allt mellan himmel och jord härinne,även vad det förbenade kortisonet gör med våra kroppar.

Kram på er / Nalla

• Disa79

slj: kan det ha varit Anna Gunnarsdottir som ni fick? Jag hade henne uppe på mag- och tarm men har nu en annan efter att Anna försvann men det kanske är till barn som hon har flyttat. Vet i alla fall att jag tyckte mycket om henne.
    Mumlin: hur går det för dig? Har du hört något och hur går det för dig i kön? Måste vara så oerhört frustrerande att det inte händer något?
    Malvas mam: Jag har haft turen att under mina 12 år som sjuk endast haft ett enda skov. Så det finns ju alltid hopp om att det inte behöver bli värre. Håller tummarna för er!!

• Nio

Jaha, har nu varit hos allmänläkaren på vårdcentralen i alla fall. Han verkar antingen inte lyssnat på mig (ovanligt), inte förstått mig, eller så ville han inte fundera längre än till det första möjliga han ansåg att det kunde vara. Han tror i varje fall att jag lider av depression. Eh, jaha? Och att jag varit trött i 12-18 års tid, att det ökat med åren, att jag NUMERA är nedstämd PÅ GRUND AV min utmattning, att jag rent fysiskt inte orkar röra mig, det kändes inte relevant för honom eller? :P Suck, jag blir så trött (haha).

Är sjukskriven i två veckor tills jag ska träffa gastroläkaren i alla fall, så får vi se vad han säger. Hoppas verkligen inte han också bara ser det senaste problemen utan väljer att fokusera på bakgrunden. Jag avskyr att läkare jämt bara ska stoppa i en piller och plåstra om, utan att kolla upp VARFÖR man mår som man gör. De behandlar symptomen, men inte problemen.

Mitt järnvärde får jag vet om nån vecka också, men allmänläkaren trodde inte att jag hade anemi i alla fall. Surprise, surprise. Är rätt långt ifrån nöjd just nu.

• Grannen

Disa: Det går ganska bra. Just nu överfalls jag av min dotter. Men jag sjunger gubben i lådan och då kan jag skriva ett svar! Ingen förändring i kön, men jag kan ju bli den osm får nästa lever som kommer om den bara passar min kroppstyp. hur går det för dig.

Viist är det frustrerande, jag vill ju snabbt bli frisk igen!
    Jag har oxå Anna när Einar varit bortrest, hon var väldigt trevlig.

Hur är det själv? ngt nytt?

• mallansprallan
    Nio skrev 2007-05-30 16:56:01 följande:
    Jaha, har nu varit hos allmänläkaren på vårdcentralen i alla fall. Han verkar antingen inte lyssnat på mig (ovanligt), inte förstått mig, eller så ville han inte fundera längre än till det första möjliga han ansåg att det kunde vara. Han tror i varje fall att jag lider av depression. Eh, jaha? Och att jag varit trött i 12-18 års tid, att det ökat med åren, att jag NUMERA är nedstämd PÅ GRUND AV min utmattning, att jag rent fysiskt inte orkar röra mig, det kändes inte relevant för honom eller? :P Suck, jag blir så trött (haha). Är sjukskriven i två veckor tills jag ska träffa gastroläkaren i alla fall, så får vi se vad han säger. Hoppas verkligen inte han också bara ser det senaste problemen utan väljer att fokusera på bakgrunden. Jag avskyr att läkare jämt bara ska stoppa i en piller och plåstra om, utan att kolla upp VARFÖR man mår som man gör. De behandlar symptomen, men inte problemen.Mitt järnvärde får jag vet om nån vecka också, men allmänläkaren trodde inte att jag hade anemi i alla fall. Surprise, surprise. Är rätt långt ifrån nöjd just nu.
    Känner igen det där! Något jag märker skillnad på är om man har medicinläkare eller kirurgläkare. Har en medicinläkare och han verkar mest vara intresserad av att stoppa i en piller. Tidigare hade jag en kirurg och där händer det lite mer. Nu när jag var inne senast fick jag träffa en kirurg också och jag önskar jag kunde få honom som läkare istället. Han verkade verkligen intresserad och var inte så mesig som jag upplever min läkare. Han sa till mig att sluta med en av mina mediciner jag äter för han såg ingen anledning för att jag skulle äta dem så det har jag gjort nu. Peppa peppa så har det funkat än så länge.
  • havsbris

Hej alla.
    Vad ni är duktiga på att skriva. Känner det var länge sedan jag var här inne. Läste som hastigast några inlägg men jag får nog sitta flera dagar om jag ska uppdatera mig.

Vad glad jag blev när jag läste att Lukas mår så pass bra.
    Det var en grej jag läste.

Sen var det någon som pratade jobb.
    Jag kan säga som så att det måste vara en klar fördel att ha ett stilla sittande jobb om man har en tarm sjukdom.
    Jag arbetar som sjuksköterska på en rehabiliterings klinik i Härnösand, jag jobbar med hjärnskadade, traumatiska eller stroke.
    Ett hektiskt arbete som kräver att vi är igång konstant hela dagarna. Jag gillar mitt jobb, så himla roligt att få människor tillbaks till arbetslivet i bästa fall, men åtminstonde till ett drägligt liv.
    Nu när jag hade mitt skov i våras så satt det så långt ner att jag klarade mig bra, några besök på toa men inte ohållbart. Det värsta är ändå gaser, smärtorna och tröttheten.

• Billy och Jag

hej på er.. Inte läst i tråden.. så mycket.

Tänkte bara ge er ett gott skratt eller nått.. :P Min nya läkare ringde i dag.. Han sa att det vore bra om vi undersökte varför jag måste springa på toa så ofta som 10-15 ggr per dag.. Och jag höll ju med.. Han erbjöd mig en tid i FEBRUARI!!! Öhh.. hur kan man vara så lågt prioriterad!?!?! På honom lät det inte heller som att det var långt dit.. han skulle vara pappaledig.

Suck!! Men jag fick till slut träffa en annan läkare i slutet av sommaren.. jippie! Min favorit fick jag iaf.. Lars Strandberg.

Han sa också att det inte är säkert att min tarm är inflamerad.. utan att en del klarar helt enkelt inte av att vara utan tjocktarm... Och jag var nog en av dem.. det rinner igenom fort så att säga.. Vilken tur man har

alis volat propriis - Hon flyger med egna vingar.
  • Nio
    mallansprallan skrev 2007-05-30 17:30:11 följande:
    Känner igen det där! Något jag märker skillnad på är om man har medicinläkare eller kirurgläkare. Har en medicinläkare och han verkar mest vara intresserad av att stoppa i en piller. Tidigare hade jag en kirurg och där händer det lite mer. Nu när jag var inne senast fick jag träffa en kirurg också och jag önskar jag kunde få honom som läkare istället. Han verkade verkligen intresserad och var inte så mesig som jag upplever min läkare. Han sa till mig att sluta med en av mina mediciner jag äter för han såg ingen anledning för att jag skulle äta dem så det har jag gjort nu. Peppa peppa så har det funkat än så länge.
    Usch vad frustrerande det är! Det känns ju nästan som att jag vet bättre än läkaren i det här fallet, men å andra sidan är jag inte helt hundra på vad som felas mig heller. Men nån depression tror jag faktiskt inte på. Att jag är deprimerad må vara hänt (jag har en del skäl att vara nedstämd, men jag sitter inte och grinar och tänker på döden precis), men en depression tycker jag låter konstigt.
    Synd att du inte kan få kirurgen som din läkare, sånt är så orättvist. Jag hoppas på att magläkaren jag ska träffa är en hygglig prick i alla fall, men säger han också att det är en depression tänker jag be att få remiss till psykolog i så fall. Här ska inte ätas några antidepressiva om jag inte har det BOMBSÄKERT svart på vitt vad som är fel!

Vilken medicin fick du sluta med och hur länge sen var det?
  • Disa79

Mumlin:
    Jodå det går väl framåt, är i alla fall inte gul längre men tröttheten sitter i, som tur är har jag jobbat in en hel del timmar så jag kan gå tidigare från jobbet på dagarna, har inte riktigt kraft att sitta åtta timmar om dagen där. Träffade på en kvinna idag som väntade på tid för gallstensoperation, efter lunchen började hon känna sig dålig och bad oss andra hålla uppsikt på om hon blev gul. Skulle det hända skulle hon direkt till sjukhuset... kom att tänka på att ingen ens sagt till mig vilka biverkningar man kan få och vad man ska göra.
    Jag har fått Ingalill Friis-Liby men bara träffat henne två gånger varav den ena var i 30 sekunder när hon berättade att jag hade fått en tid för ultraljud. Har inte hört något om provsvar eller liknande och orkar bara inte ringa och kolla hur det såg ut. Jag fick påminna sist jag pratade med dem att det borde vara dags för mig att göra en koloskopi eftersom jag varit sjuk (men symptomfri) så länge. Ja just det var svaret. Jag antar att det inte kommer på fråga det här året i alla fall...suck! Har fått tid hos en homeopat i slutet av juni så vi får se vad hon säger. Sen är det ju faktiskt dags att dra igång Operation skaffa barn...
    Håller tummarna för att det blir din lever som dyker upp nästa gång. Må så gott!

• Lällas

Hej igen. Jobbade länge idag. Kom nyss hem och nu är jag ledig i morgon och det ska bli sååå skönt. Det har varit mycket nu ett tag och alla mina kollegor är sjuka. Jag börjar dock bli lite bättre i förkylningen.

Ja, tänk vad glad man ska vara när man hittar en läkare som man tycker om för hur många av oss kan ärligt säga att deras läkare är precis så bra som man önskat. Nu är jag såå glad över att ha bytt till Dr Lindberg då han är en läkare man lätt får förtroende för trots att min gamla läkare som jag bytte bort var överläkare.

Jag läste att vi ska sluta prata vikt men jag tycker att hälsa och mat är intressant och vill ju skryta lite om att jag inte ätit NÅT alls mellan måltiderna och mellis som jag brukar göra. Har bara ätit mat, inget godis eller snacks eller ens glass. Jag gör detta för att må bättre själv. Men fasiken vad jag märker att jag stoppat i mig mycket onyttigheter tidigare men det kan jag ju tacka kortisonet för.. grrr..

Gäääsp, nu ska jag gosa ner mig i soffan igen och kolla på vänner. Försöka att INTE gå till köket och poppa popcorn.

Kramis till er alla.

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7