• Nio

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

Lällas:

Olagliga substabser? Ojdå. Det kanske förklarar varför jag får några andra piller nu, som är samma sak som Asacol fast inte med samma namn... Nåväl, ska kolla med läkaren om det skulle vara nån skillnad för mig att byta sort.

Lone Star State:

Åh, kul med valpar, grattis. :)

• Nio

Prommis:
    Ojdå, då ska jag absolut ta upp det med doktorn, jag hade ju tänkt börja försöka med graviditet till hösten.

• Nio

Prommis:
    Ja, hu vad otäckt att tänka så i efterhand. Skönt att inget hände i alla fall.

• Nio

Jag fick medlemstidnigen från RMT idag, och där fanns en artikel om anemi, skriven av Catharina Bergsten. Jävlar vad det stämde in på mig!

"/.../ järnbrist är den vanligaste åkomman i världen. Ungefär en tredjedel av alla personer med inflammatorisk tarmsjukdom har anemi orskad av järnbrist eller underliggande tarmsjukdom."

"Obehandlad anemi kan leda till trötthet, orkeslöshet, illamåande och irritabilitet, andfåddhet, minskad sexuell aktivitet och koncentrationssvårigheter. Tidigare studier har visat att framgångsrik behandling av anemi ökar livskvaliteten, förbättrar kognitiva funktioner som t ex varseblivning, minne och tänkande, ökar möjligheten att arbeta och minskar följdsjukdomar och dödlighet."

"/.../ kroppen har en anpassningsförmåga till anemi/.../ Det finns också en psykologisk anpassning som dels består i att man reducerar sin aktivitetsnivå för att undvika anemisymtom, dels för att man vid kronisk sjukdom fösöker acceptera sitt tillstånd för att ändå kunna uppleva livskvalitet."

Det står också att behandling med järntabletter inte fungerar särskilt bra, eftersom kroppen inte kan ta till sig det vid en inflammatorisk tarmsjukdom. Dessutom kan sjukdomen förvärras av järntillskott i pillerform (!). Tydligen har de testat att ge järnsackaros (vad nu det är) intravenöst i en studie i Norge, och det har däremot gett väldigt positiva resultat.

Nu blev det långt, hoppas nån orkar läsa. :)

• Nio

jajjaB:

Jo, det är jag, fast det har jag bara varit i nåt år, och tröttheten har jag alltid upplevt. Visserligen har det förvärrats på sistonde, men det har skett de senaste tre-fyra åren. Men jag förstår hur du tänker, jag ska ta upp vegetarianismen också. (Det är mycket jag ska ta upp nu, måste börja skriva ned allt i en lista. :D).

Sackaros är ett sötningsmedel, precis. Undrar vad det har med järnet att göra egentligen?

grådis:

Ja, jag hoppas det är anemi jag har faktiskt, eftersom det åtminstonde kan upptäckas och behandlas. :) Vore så sknt att kunna jobba heltid, ha en hobby, träna, umgås med vänner, åååh I wish!

• Nio

Lone Star State:

Men fy, så ska du ju inte behöva ha det! De nämner i artikeln jag citerade att det gamla förhållningssättet till anemi och tarmsjukdom - att det är nåt man får lära sig att dras med - lever kvar, men att den här synen håller på att förändras. Jag tycker du ska säga till att du vill ha hjälp, ta upp det här med järnsackaros intravenöst, kolla om det är nåt de känner till och kan göra för dig. Om inte, fråga vad de i så fall rekommenderar. Har du ett konstaterat sjukdomstillstånd låter det ju helt bisart att de bara lämnar det obehandlat, särskilt när det kan få allvarliga biverkningar.

• Nio

jajjaB:

Det står också i artikeln att vi tarmsjuka inte får i oss järn som vi ska via maten ändå, så har man järnbrist måste man få tillskott av något slag ändå. Men det är klart att det är bra att äta järnrik mat ändå. :) B12 äter jag redan dessvärre, men kanske de tinte är tillräckligt?

Såhär står det:
    "Upptaget av järn från födan är i stort sett normalt, men när järnet väl har hamnat i kroppens förråd är det svårare att komma åt för att nyttjas vid blodbildningen. Inflammationen "låser fast" järnet inne i de celler som har som uppdrag att lagra järn."

• Nio

Jag äter Behepan och Folacin, får se vad doktorn säger om det, ifall det inte räcker.

Är det förresten nån mer som har/haft näringsdrycker? Förut drack jag alltid näringsdrycker, minst tre om dagen, för att behålla vikten. Men sen behövdes de helt plöstligt inte mer, vilket min tandläkare var väldigt glad åt - fick TRETTON hål på ett år p.g.a. näringsdryckerna! Var i varje fall bara lite nyfiken på om nån annan druckit sånt. :)

• Nio

Fru U:
    Byt absolut inte knappar, jättefint att knapaprna fångar upp det gråa i resten av blusen ju. :)

• Nio

För mig går det nedåt, mår ännu sämre och är i princip utslagen av utmattning, yrsel, huvudvärk, trötthet och koncentrationssvårigheter nu. Har fått en akuttid på vårdcentralen på onsdag morgon, där jag hoppas på att kunna bli sjukskriven tills jag har tid hos magläkaren (2 veckor kvar, sjukt lång tid för mig). Ska även se om jag inte kan få komma till magläkaren tidigare, vilket vore det bästa förstås. Så håll tummarna för mig, är ni snälla. :)

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7