• Nio

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

jajjaB:

Det låter misstänkt likt vad jag upplever, fast jag har ju huvudvärk, yrsel och hjärtklappning utöver det. Dessa symptom är inget du upplever också? Jag har visserligen inte blackouts men jag kan få en sån där otäck känsla av att jag är mitt mellan sovande och vaket tillstånd, fast jag sitter och pratar med nån, mycket otäckt.

Vi verkar vara många med hudproblem, ingen som hört att det skulle kunna ha med tarmsjukdom att göra?

• Nio
    itmorsan skrev 2007-06-15 08:31:16 följande:
    Hej alla!Jag har inte skrivit på ett tag, men jag läser varje dag. Jag har nu blivit remitterad från Kungälv till Sahlgrenska och skall göra en ny koloskopi om en månad, gjorde en på Kungälv i mars och det känns ju sådär att göra det igen så snart.Jag undrar bara om det är någon här som går på Sahlgrenska och har Anders Kilander som läkare. Är dem bra där? Jag är alltid lite orolig när jag skall till ett nytt ställe.Ha det gott allihopa!
    Jag går hos honom, men har bara varit där en gång hittills. Han var väldigt trevlig men kanske en liten aning virrig. Men han lyssnade på mig och gav mig ordentligt med tid att förklara hur jag mår och så. Innan honom gick jag hos Rolf Gillberg, som nu har flyttat till Halmstad (tror jag det var). Han var suverän, synd att han inte är kvar, men jag hyser gott hopp om Kilander också. :)
  • Nio

jajjaB:

Det är mycket möjligt att det är så, att det är det som gör att jag mår så himla dåligt just nu. Jag har ju pressat och pressat mig själv att orka med saker som jag tydligen inte orkar egentligen under en väldigt lång tid, så it was bound to happend känns det som. Har haft obehagliga föraningar av att "om jag inte få vila snart så kommer jag krasha", rätt länge, men det är ju svårt att få nåt gehör för såna känslor inom sjukvården, och svårt att lyssna på själv också.
    Och jag måste också komma till botten med tröttheten, den är ju roten till allt det här jobbiga. Det bästa vore om man kunde få veta vad den beror på och behandla det så jag har normal ork, men i andra hand hoppas jag på en deltidssjukskrivnng (på 25% eller så) så jag slipper slita med heltidsjobb när jag uppenbarligen inte klarar av det. :/

Jag har det du listar, fast Crohns då, UTOM följande: röda kinder som kan "blossa upp" av t.ex. stark mat och alkohol, "krypningar" i vaderna, migrän. Jag har rödflammig hy men den är konstant, enda tillfällena den blir värre är vid kyla och gråt.

• Nio

Jag har aldrig kunnat vara i solen, blir röd som en kokt kräfta på nolltid. Köper alltid solkräm för barn eftersom det är mycket högre skyddsfaktor i dem. Jag är vit som ett lakan också och har lite röda pigment i håret, så jag är väl dubbelt känslig kan tänka.

Madde:
    Atarax? Det trodde jag man gav till de som fick raserianfall och panikångestattacker bara? :O

• Nio
    jajjaB skrev 2007-06-15 12:01:50 följande:
    Nio, du frågade förut om att bli dålig i magen i samband med kräftor och skaldjur. jag tänkte mest på om man är helveggo och börjar äta det så ska man räkna med att bli kass i kistan ett tag, det blev jag men även för vanliga människor (hehe) så kan man ju bli dålig i magen av skaldjur.kommer du ihåg vad du låg på nu när de kollade ditt b12?
    Jaha, okej. Nä, som sagt, äter ju fågel ibland men har å andra sidan aldrig ätit skaldjur. :O

Nej, jag vet inte, fick bara veta att det låg högt, som det ska när man tar tillskott tydligen. Så nån brist har jag i varje fall inte. :)
  • Nio

Madde:
    Okej, då vet jag.

Förresten, kom att tänka på en sak till hörni - hur är det med era naglar? Jag har väldigt dålig kvalitet på mina, de "skivar" sig alltid och är svaga och inte vidare hårda. Det är ju ofta ett tecken på vitaminbrist men vi som pumpas fulla med tillskott borde väl inte ha det? Tänkte om det är detsamma som med huden, att naglarna kanske inte heller växer som de ska eftersom kroppen är sjuk...

• Nio

itmorsan:

Det tycker jag med. Lycka till. :)

• Nio

jajjaB:

Jämna plågor. ;) Ingen förändring direkt. Det dumma är, att nu när jag bara är hemma så blir det ju att man blir jättegottsugen och går och äter sött hela tiden, vilket gör det svårare att somna sen! :( Jag har alltid haft svårt att låta bli sötsaker, usch.

• Nio

Då är det förmodligen bara så att just jag har dåliga naglar då. Tänkte bara kolla läget. :)

Lällas:
    Usch det förstår jag. Vet hur det är när man ska resa bort eller börja ett nytt jobb dagen därpå, då går det ju aldrig att somna. Måste vara nån liknande nervositetskänsla som du har, stackare.

I helgen får vi besök av vänner som väntar barn (i 8:e månaden ungefär) och vänner som har barn (10 månader och söt som socker), så då ska jag fanimig komma ut och umgås, ska ta alvedon ifall det blir jobbigt så att det värsta av huvudvärken ger sig (men helt hjälper det inte, inte ens med två stycken). Men det ska bli så skönt att träffa lite folk igen, känner mig så isolerad här hemma. :(

Hoppas ni kan vara ute och ha det bra allihopa. :)

• Nio

Lällas:

Jag känner precis likadant, klockan klämtar för oss... :D

Oh, hoppas du får goda besked i telefonen, håller tummarna!

• Nio

LSS:

Fyfan för okänsliga läkare. Får de inte gå i charmskola alls? Blä. Hoppas att du blir bättre och att du kan börja äta snart.

• Nio

LSS:

Oooooooh! Kärlek vid första ögonkastet! :D

• Nio

jajjaB:

Hej, tråkigt att höra att du stressar så du inte mår bra. Försök att inte ta på dig för mycket att göra!
    Med mig är det oförändrat, väntar på remisser som aldrig verkar komma, får ingen ny tid till att få sjukskrivningen förlängd hos vårdcentralen och har fått veta att den underbara läkaren jag träffade förra gången såklart inte är ordniarie där utan bara var där en vecka eftersom de är så underbemannade med läkare. :(

Ska försöka få tag i magläkaren och se om han kan förlänga sjukskrivningen per telefon, men annars kunde man bli sjukskriven retroaktivt tydligen, bara man har försökt få en tid och de har en anteckning om det så ska det gå bra.

Men livet är segt och trist och fattigt, så jag hoppas på remisserna pronto! Hoppas ni får en jätteifn midsommar alla. Själv har jag inga direkta planer än, ska väl bara vara ute i skogen här hos oss och kanske grilla lite grönsaker. :)

• Nio

Trevlig midsommar till alla! Tack för snälla ord jajjaB, Madde och Lällas (och kanske nån mer som jag glömde nu, ber om ursäkt i så fall).
    Jag mår bra idag och hoppas det håller i sig. Ska ha nya (visserligen vintage, men nya för mig) silverklackskor med fina strasspännen och en ljuslila blommig vintageklänning med plisserad kjol och rosett i halsen imorgon. Härligt att få klä upp sig och vara fin för en gångs skull, i kontrast till att sitta hemma i mysbyxor och bara vila vila vila... ;)
    Har fått remiss till datortomografin i alla fall men väntar fortfarande på psykologremiss.

Ha det bra imorgon allihop. :)

• Nio

jajjaB:

Hehe, jo det var trevligt men ganska förgängligt. Vi kände bägge på vägen hem att vi lika gärna hade kunnat stanna hemma och se på film och kramas. Men det var inga barn på festen, vi och vårt umgänge är precis i startgropsåldrarna så att säga, för att skaffa barn allihopa, och än har ingen kommit till skott... ;)

LSS:

Vi lider med dig allihop här inne. :(

• Nio

jajjaB:

Jahaaa, jodå, det var jag, fast det var förra helgen det gällde. Tänkte inte på det. :) Jo, det gick över förväntan, mådde jättebra och hade jättetrevligt men ett par dagar efteråt var jag helt däckad av värk dessvärre. Men det var det värt, det var så skönt att känna sig som sig själv igen om så bara för en kväll. Och det var bara en bebis på 10 månader som är helt adorable varje gång man träffar henne. :) Men vi åt på restaurang och spelade brädspel och Guitar Hero hemma hos oss efteråt, vilket var supertrevligt.

Hur är det med sig, hade du fått svar på dina prover? Jag minns så dåligt, så om du skrivit det redan ber jag om ursäkt. :)

• Nio

Calylite:

Absolut! Det ger mig hopp om att jag ska kunna bli bättre på sikt också. :)

• Nio

Jahapp, så är man nedslagen igen då. :(

Behövde förlänga sjukskrivningen idag så jag fick ännu en akuttid hos ännu en ny läkare på vårdcentralen. Tänkte inte så mycket på att det skulle bli något problem, jag mår ju verkligen inte bra och jag har fortfarande inte fått någon diagnos. Och ändå har dagens läkare mage att säga att jag minsann borde kunna arbeta halvtid nu. "Öööh, hurdå, hade du tänkt?", svarade jag. "Ja, alla prover ser ju bra ut", säger han, "så du borde nog kunna arbeta lite".

Men herregud, vilken idiotiskt okänslig karl! Blodproverna visar att jag är okej men jag MÅR ju inte BRA! Åååh, jag blev så rasande och ledsen att jag var helt knäckt när jag kom hem. Som tur var var sambon hemma och kunde ta hand om spillrorna av mig, och ringde till sjukvårdsupplysningen åt mig bland annat.

Så nu ska jag tydligen jobba imorgon hux flux, fastän de har tagit in en annan tjej för att täcka upp för mig när jag är borta. Mjaha? har inte fått tag i någon på kontoret heller så jag vet inte vad de tycker om det här riktigt. Jag vet ju redan att det kommer gå åt skogen att jobba, och så kommer jag få ringa till VC, IGEN på onsdag morgon för att få ÄNNU en akuttid hos ÄNNU en läkare.

Fick dessutom veta imorse att de måste avskeda mig på kontoret för att kunna anställa någon annan på längre basis än bara tillfälligt inhopp på några veckor. Jag får söka "mitt" jobb igen när jag är frisk så får jag väl tillbaka det, men ändå. Ingen vidare dag. Åh, jag orkar verkligen inte mer! :(

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7