• Nio

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

Fru U skrev 2007-06-12 17:52:19 följande:

Jag undrar om giftet i Asacol försvinner ur kroppen eller om det ligger kvar och påverkar? Åt Asacol i många år så man undrar ju
    Det undrar jag med... :O
  • Nio

68an:

Jo det går att köpa utan recept enligt Apoteket.se i alla fall, fast som sagt väldigt dyrt. Men jag får väl kolla upp de andra medlen du nämnde istället då, om nu min kräftallergi sätter käppar i hjulet. Tack för tipsen. :)

• Nio

68an:

Av ditt nick att döma får jag gissa att du är född -68? ;) I så fall är du elva år äldre än mig och om du har det SÅ jobbigt redan nu ser väl inte framtiden så lattjo ut för min del. :O Skulle gärna börja med medicin nu men fick ju inte för läkaren. Jag nämnde naturmedicin och det kunde han i egenskap av läkare förstås inte rekommendera, sa han. Tänkte att jag kunde ringa sköterskorna på gastro och fråga innan jag köper nåt i alla fall. Har hur som helst inte råd med nåt förrän kanske efter sommaren, och i jämförelse med dig är min ledvärk rena barnleken. Är bara så less på det även fast det inte är SÅ otroligt smärtsamt. Även en liten smärta som är konstant är dock jobbig.

jajjaB:

MSM-pulver, okej, tack. :) Har skrivit ut alla era rekommendationer och ska ta upp dem vid tillfälle. Får man inte ta det när man är gravid eller varför slutade du? Vi har ju tänkt börja försöka få barn i höst (förutsatt att jag mår bättre då förstås) så det vore bra att veta.

Fru U:

Jag har ju en så "snäll" Crohns att jag inte har något att jämföra med. Enda jag vet är att det är klart värst i armbågarna och att det blivit värre med åren, som 68an skrev om också.

• Nio

Lällas:

Hälarna? Oj, det lät ganska udda. :) 1600 eller 2 x 800 mg är vad jag ätit också, konstigt att jag haft så hög dos (har ju inte vetat att det varit en hög dos förstås) när jag mått "bra" i tolv år. :O Jag ska se om jag kanske kan göra ett allergitest först innan jag provar Artrox. Märker du nån skillnad sen du slutat med Asacolen?

• Nio

Nu har jag haft min andra dust med vårcentralen på kort tid, och fick denna gång träffa en UNDERBAR läkare som verklign lyssnade och funderade och var uppriktigt intresserad och bekymrad. Tänker alltid begära att få träffa honom om han finns på plats från och med nu. Han frågade mig massor om hur jag mådde och skulle remittera mig till en datortomografi (hjärnröntgen) för att utesluta nåt otäckt i hjärnan som orsakar huvudvärken, och även en remiss till en psykolog, eftersom det kan vara stressrelaterat.

Nu verkar det ju onekligen som att det inte har med Crohns att göra alls, så jag kanske borde sluta skriva vad som händer här egentligen. Ni får avgöra, jag tar inte illa upp om ni tycker det är OT (för det är det ju numera). :)

• Nio

Fick en tanke, via min mor: Tänk om det är ftalaterna i Asacolen som gör att jag mår som jag gör? Undrar också om ni som äter/ätit Asacol fått/fick problem med hyn efter långvarig behandling?

• Nio

MaddeK81:

Men hej, är det du maddepladder? :D

• Nio

Det var en del att svara på här, har inte orkat då jag inte mådde så bra igår.

Lällas:
    Aha, ja, det vore ju väldigt skönt om det här berodde på Asacolen, i och med att jag nu slutat med den. Vet dock inte hur lång tid det kommer ta innan man märker någon eventuell skillnad vad gäller biverkningarna av den.

mallansprallan och grådis:
    Tack, skönt att veta att jag kan fortsätta prata av mig och få stöd här inne, trots att det inte verkar koppat till Crohns. :) Mallan, du har aldrig kommit nån vart med din trötthet eller? I fråga om orska, menar jag? Eller var det anemi (ber om ursäkt att jag inte minns så bra)?

jajjaB:
    Jo, det var tredje gången gillt med läkaren. :) Har du fått veta något mer om hur det gått med blodproverna? Hur länge har du besvärats av trötthet och är det något som blivit värre med åren för dig?
    Angående Artrox och vegetarianism så är det ingen fara för min del, jag är inte helt vego utan kan äta fågel ibland. Äter vegetariskt för att det är så gott och föra att det känns bra för kroppen. Däremot så ser det ju mörkt ut i och med att jag är allergisk mot kräftor.
    Brukar magen reagera på skaldjur, menar du? Crohnsmagen, eller vanliga magen, så att säga? ;)

68an:
    Oj, det har jag inte upplevt själv, men å andra sidan undviker jag solen då jag har sån ljus hy. Men jag har fått problem med akne i ansiktet, vilket jag inte hade som ung (öh, yngre då). hade bara lite finnar som vilken tonåring som helst när det begav sig. Men efter att jag slutade med p-piller blev huden galen, och ville inte lugna sig. Kollade hormonvärden men det såg normalt ut (fast det KÄNDES inte normalt, men nu är det okej igen fastän huden inte är det). Åt en kur mot det i tre månader vilket gjorde hyn öm, röd och fnasig, men det hjälpte lite grann i varje fall. Men nu har det gått ganska många månader sedan jag avslutade kuren och nu är aknen tillbaka. :( Inte kul att vara finnig som en 14-åring när man är snart 28. :/
    Jag undrade över detta, ifall det kunde vara sammanlänkat till medicineringen eller själva Crohns måhända. Man vet ju aldrig.

• Nio

Madde, Claylite och Hope:

Minsann, det verkar ju onekligen finnas samband mellan Crohns och sämre hy då! Jag ska googla och se vad jag hittar. :)

Lällas:
    Tack, kram på dig med. :) Hoppas du får en lugn och skön helg, passa på att se filmer som han inte vill se vetja. ;)

• Nio

Lindis:

Glass borde kyla ned och dämpa svullnader en aning, men ta då ISGLASS främst, vanlig glass/mjölkprodukter kan ju lätt bilda mycket slem som kan kännas obehagligt och göra det jobbigt att svälja. Försök annars äta nåt snällt, som gröt eller filmjölk med banan i kanske.

Jag gjorde en gastroskopi (har jag för mig det var, var väldigt länge sedan, jag var runt 14-15 år) där jag skulle svälja en slang precis som du beskriver. Det var skitobehagligt och gjorde jätteont i halsen. Fick kväljningar när slangen skulle passera svalget precis. Efter att de matat ned hela slangen ned i tarmen och ska börja pumpa i kontrastvätska så upptäcker de att de tagit en för smal slang! Inte klokt! De halade upp hela slangen och började köra ned en tjockare. Skoja inte att jag var i upplösningstillstånd vid det laget! :(

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7