• Nio

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

Nallatalla och jajjaB:
    Tack för er omtanke, jag ska hålla alla uppdaterade om hur det går också.

Jajja, jag tar gärna emot nyttiga länkar. :)

Just nu orkar jag bara ligga i soffan eller sitta här och surfa, allt annat är skitjobbigt, men matlagning och diskning försöker jag klara av dagligen ändå. Kram på er alla så länge. :)

• Nio

Tack Lällas. :) Tycker absolut du kan ringa SAS och kolla för säkerhets skull, bättre att få veta en tråkig sak direkt än att sväva i ovisshet och lida desto mer när det väl kommer fram, tycker jag.

• Nio

mallansprallan:
    Jooo, jag känner igen mig som fan. Har alltid varit tunn men inte sett mig själv som onaturligt smal på något sätt. Däremot har jag fått höra kommentarer om det hur många gånger som helst. Det är så hemskt att det är tydligen rent socialt helt okej att säga vad som helst till en smal person, men gud förbjude den som skulle säga motsvarande till en tjock. Tycker det är så orättvist, som att vi spinkisar har bett om vår vikt alla gånger, eller som att vi skulle vara lyckliga bara för att vi är smala. Pfft! Folk skäms i alla fall ganska ofta när jag drar till med Crohns som gensvar på deras amen guuu vad du är smaaal-kommentarer, hehe. :D

Är rätt normalviktig numera tror jag, är 164 cm och väger 50-53 (pendlar). I tio års tid vägde jag mellan 48 och 50, och innan det 43-47. Drack näringsrycker väldigt länge men slutade plötsligt att behöva dem (tjoho). :) Fick fullvärdig näringsersättning eller vad det hette en period i sexan eller sjuan också. Inte så kul att sitta med en liter skitäcklig vätska och suga i sig på skollunchen. Snacka om konstiga blickar man fick från folk då. :O Dricker du näringsdrycker eller nåt liknande, mallansprallan?

• Nio

Fru U:

Hoppas allt lättar för dig snart, livet låter tungt för dig just nu. :(

• Nio

mallansprallan:

Vi har likadana köksbord, och ni har ett sånt köksgolv som vi vill ha! :D

• Nio

mallansprallan:

Oj, det var ett steg värre än för mig, CVK har jag bara haft efter operationen jag fick genomgå på grund av mitt (hittills) enda skov, men då bara medan jag låg kvar på sjukhuset.
    Haha, jag älskade mina näringsdrycker, drack för många ganska ofta. ;D
    Hur hade du det med vikten idag (minns inte om du skrivit det redan), är den okej? Jag fick alltid en massa anorexikommentarer på högstadiet men slapp dem på gymnasiet av olika anledningar.

Hehe, klart jag har, och du med! :D Har alltid velat ha ett sånt golv men inte fått min längtan tillfredsställd än. Snart, kanske. Fast vi bor i hyresrätt så vi får kolla med värden först. Stringhyllor är superfina också, har ingenstans att ha en just nu, men kommer garanterat att köpa en nån dag. ;)

• Nio

mallansprallan:
    Jag vet hur du menar. Nu väger jag som jag "ska" men har alltid trivts jättebra med att väga 48-50, och har inte känt mig "för smal" alls.

jajjaB:
    Haha, nej den här stringen ska man nog låta bli att bekläda sig i. :D Det är en liten hylla, kolla i mallansprallans galleri, en av bilderna på köket, så ser du den till höger. :)

• Nio

Jaha, har nu varit hos allmänläkaren på vårdcentralen i alla fall. Han verkar antingen inte lyssnat på mig (ovanligt), inte förstått mig, eller så ville han inte fundera längre än till det första möjliga han ansåg att det kunde vara. Han tror i varje fall att jag lider av depression. Eh, jaha? Och att jag varit trött i 12-18 års tid, att det ökat med åren, att jag NUMERA är nedstämd PÅ GRUND AV min utmattning, att jag rent fysiskt inte orkar röra mig, det kändes inte relevant för honom eller? :P Suck, jag blir så trött (haha).

Är sjukskriven i två veckor tills jag ska träffa gastroläkaren i alla fall, så får vi se vad han säger. Hoppas verkligen inte han också bara ser det senaste problemen utan väljer att fokusera på bakgrunden. Jag avskyr att läkare jämt bara ska stoppa i en piller och plåstra om, utan att kolla upp VARFÖR man mår som man gör. De behandlar symptomen, men inte problemen.

Mitt järnvärde får jag vet om nån vecka också, men allmänläkaren trodde inte att jag hade anemi i alla fall. Surprise, surprise. Är rätt långt ifrån nöjd just nu.

• Nio
    mallansprallan skrev 2007-05-30 17:30:11 följande:
    Känner igen det där! Något jag märker skillnad på är om man har medicinläkare eller kirurgläkare. Har en medicinläkare och han verkar mest vara intresserad av att stoppa i en piller. Tidigare hade jag en kirurg och där händer det lite mer. Nu när jag var inne senast fick jag träffa en kirurg också och jag önskar jag kunde få honom som läkare istället. Han verkade verkligen intresserad och var inte så mesig som jag upplever min läkare. Han sa till mig att sluta med en av mina mediciner jag äter för han såg ingen anledning för att jag skulle äta dem så det har jag gjort nu. Peppa peppa så har det funkat än så länge.
    Usch vad frustrerande det är! Det känns ju nästan som att jag vet bättre än läkaren i det här fallet, men å andra sidan är jag inte helt hundra på vad som felas mig heller. Men nån depression tror jag faktiskt inte på. Att jag är deprimerad må vara hänt (jag har en del skäl att vara nedstämd, men jag sitter inte och grinar och tänker på döden precis), men en depression tycker jag låter konstigt.
    Synd att du inte kan få kirurgen som din läkare, sånt är så orättvist. Jag hoppas på att magläkaren jag ska träffa är en hygglig prick i alla fall, men säger han också att det är en depression tänker jag be att få remiss till psykolog i så fall. Här ska inte ätas några antidepressiva om jag inte har det BOMBSÄKERT svart på vitt vad som är fel!

Vilken medicin fick du sluta med och hur länge sen var det?
  • Nio

jajjaB och Lällas:
    Tack ska ni ha för era snälla ord. Jag hoppas på att få en mer uttömmande undersökning av gastroläkaren, I'll keep you posted om resultatet. Nu ska jag dock bara vara hemma och koppla av i två veckor, hoppas orken återvänder så smått under den tiden. Idag har det funkat att gå till och från affären/vårdcentralen, diska, och laga mat utan större knussel/yrsel och huvudvärksökning, så det är ju positivt. :)

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7