• Nio

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

mallansprallan:

Nej, jag ville ju inte gå till vårdcentralen egentligen, men var så illa tvungen eftersom det var så pass akut dåligt. Har inget vidare stort förtroende för allmänläkare som sagt. Nu, efter några dagars vila, känns det redan lite bättre, har inte sån extrem huvudvärk, uttorkning, yrsel och utmattning längre. Men jag vet ju av erfarenhet att om jag kör igång med mitt vanliga liv kommer det bli precis lika dåligt igen, och det snabbt. Så det är lika bra jag är hemma tills jag får reda ut vad jag ska göra för att bli bättre. Jag tror också det är jättevanligt att de skriver ut antidepressiva och liknande fast det inte behövs.

Aha, Flagyl minns jag från när jag var mindre. Slutade med dem vid 17, good riddens. Säger som du, en tablett mindre blir man bara glad över. :) Flagyl var det heller ingen som informerade om att den absolut inte fick tas i samband med alkohol, så när jag smakade på öl vid 13 års ålder fick jag världens antabusreaktion ett par dagar efteråt. Sjukt att de inte sa nåt om detta när jag blev sjuk till min mamma i alla fall, så hon visste för framtida bruk!

Ska till magläkaren den 11/6, mindre än två veckor kvar nu alltså...

• Nio

68an:

Ja, verkligen. Trist att känna att man själv hade fler (relativt realistiska) teorier än vad läkaren framlade också.

• Nio

grådis:

Ja, de verkar osedvanligt sugna på att skriva ut sånt till höger och vänster, men att sjuksriva nån som är praktiskt taget svimfärdig dygnet runt det vill de inte göra förrän man uttryckligen ber om det själv! Är jättenervös för att gastroläkaren ska gå på allmänläkarens linje med depression också, usch. :O

68an:

Men gud så oförskämt av läkaren! Det är så bisarrt att så många läkare verkar utgå från att man sitter och ljuger för dem, samt att man överdriver sina symptom som fan. Får de en särskild kurs för det på läkarprogrammet månntro? "5 poäng patientmisstro" kanske. :(

• Nio

jajjaB:

Nätt och jämnt idag, usch. Är så less på att löka omkring hemma ochinte våga gå på preomenad ens. :(

Fru U:

Haha, nä, jag tittar inte på det, men det låter ju osedvanligt ärligt baserat på det där i alla fall. :D

• Nio

68an:
    Haha, förlåt men en sån dåre måste man nästan skratta åt. :D Skönt att det inte är din nuvarande läkare som beter sig på det sättet, brr.

Fru U:
    Tack ska du ha, det hoppas jag med. :) Känns det bättre för dig nu när du inte är själv hemma längre? :)

• Nio

Fru U:
    Haha, nä jag är inte inne på läkarserier alls. Däremot läste jag ett filmprogram på gymnasiet, och en gästlärare vi hade i TV-produktion gick igenom ett avsnitt av nån svensk sjukshussåpa (Vita Lögner?) med oss. Det var roligt att få utpekat en massa saker som, om man tänker efter, är ganska konstiga, men ser bra ut i bild; Att det alltid går omkring folk med droppställningar eller dialysapparater, eller att det hänger en massa gummislangar i förgrunden i bilden fastän man befinner sig i en korridor och så. :D

68an:
    Så jag ska skaffa stomi för att öva lite kanske? ;) Nej, jag skojar bara, hoppas ingen av er med stomi tar illa upp, det är inget illa ment från min sida. :)

Godnatt på er alla. :)

• Nio

I Göteborg är det i alla fall ohyggligt varmt, men jag sitter ändå inne. Tog en kort promenad till mataffären nyss och det var, som vanligt nuförtiden, yrselframkallande och gjorde mig utmattad. Buu, det här måste gå över fort, jag kan ju inte sitta inomhus hela sommaren. :/

Hoppas allt är bra med er andra, och att ni är ute i solen och lever det ljuva livet. :)

• Nio

Hej alla. Jag mår fortfarande likadant och orkar ingenting tyvärr. Fick dock svar på mina blodprover från vårdcentralen: jag har lite HÖGA värden av folat och B12! Vad fan är det som pågår i min kropp egentligen? :O

• Nio

Fru U:
    Tack, det hoppas jag med. Är bara, som vi alla i den här tråden, så jävla skeptiskt inställd till att få någon korrekt eller snabb hjälp så jag ser framför mig en lååång tid av undersökningar och misstro, usch.

Well, jag uppdaterar när jag får vetskap, kanske det inte har med Crohns att göra alls när allt kommer kring, vem vet? Ha det bra i solen allihop. :)

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7