• Vanilj

Är mäniskan byggd för att äta kött?

Jag tror inte att mäniskan är byggd för att äta kött är vegetarian själv men inte helt jag äter fisk. Mina barn är blandkost  dem för välja själv sen vad dem vill äta för jag vet om man blir vegetarian kan det vara svårt att börja äta kött igen även om man vill och jag tyckte heller inte jag hade tillräckligt med kunskap om kost för bebisar/barn för att ge dem vegetarisk men jag förstår dem som ger sina barn vegetarisk kost.

Vad tycker ni och varför tror ni att mäniskan är byggd för att äta kött eller inte byggd för det?

Om man kollar på mäniskan tänder så har vi inga huggtänder som djur har när dem äter kött. Vi liknar gorillan invändigt med tänderna osv hur vi smälter maten.

Köttet ruttnar även i magen eftersom det tar så lång tid att smälta för oss mäniskor!

Ha det så gott!

smil.jpg
    Man lär så länge man lever.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-02 00:53:32:
    Tar tillbaka att kött rutnar i magen har läst i en bok för längre sen men vet inte om det stämmer längre.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är mäniskan byggd för att äta kött?
  • lluvia

Mary Lo

Det jobbiga med dessa frågor är ju att man, i alla fall i mitt fall, kommer med besvärliga svar om man väljer att vara ärlig.

Jag är nämligen vegetarian av etiska skäl och är väldigt kritisk till dagens köttindustri. Svarar jag ärligt på frågan "varför är du vegetarian?" kommer frågeställaren med all sannolikhet känna sig nödgad att försvara sig eller förklara sin egen ståndpunkt.

Och plötsigt är man i en diskussion man inte önskat sig. Det är extra otrevligt när man är i ett sällskap av nya människor man precis lärt känna. Frågan är onekligen känslig för många köttisar.

Till saken hör att jag är mycket medveten om hur svårt det kan vara för människor att ta steget att bli vegetarian, köttäteriet är en så stor del av vår kultur. Alla man känner äter kött. Så jag kritiserar ingen. Jag har gjort ett eget val som passar mig.

Ändå blir jag ofta påhoppad. Ja, påhoppad. Hur ska man hantera detta? Jag har börjat ljuga och säga att jag inte tycker om kött. Den bekväma lögnen. Bekväm för alla parter.

Så. Lite off topic men jag tror jag behövde få ur mig det där.

• Corpset

LinaFalk:
    Människor i Afrika som jagar antiloper gör det mha uthållighet. Att använda verktyg är naturligt för människor, så varför skulle verktyg undantas från "naturligheten"?

• LinaFalk

Ett djur dödar inte ett annat djur med verktyg. Hittar inget bra ord för det men man kanske kan säga fusk?

Brukshund med fart - Collie såklart
  • Häxan Jia
    LinaFalk skrev 2007-04-01 17:54:04 följande:
    Ett djur dödar inte ett annat djur med verktyg. Hittar inget bra ord för det men man kanske kan säga fusk? Brukshund med fart - Collie såklart
    Varför är de fusk att använda kniv tex i brist på huggtänder? Hjärnan är också ett vapen... och det är det vapen som först oss människor framåt i utvecklingen och gjort oss straka och mångsidiga.. Hade vi inte varit så anpassningsbara som vi är när det gäller både föda och miljö, värme och kyla så hade vi vart utdöda för länge sedan tror jag.

Jag äter balndkost och det tror jag också att jag är byggd för.
    *Vild och vågad*
  • LinaFalk

Häxan Jia: Hur kommer det sig då att inte till exempel lejonen dör ut?

• Häxan Jia
    LinaFalk skrev 2007-04-01 18:09:04 följande:
    Häxan Jia: Hur kommer det sig då att inte till exempel lejonen dör ut? Brukshund med fart - Collie såklart
    För de stannade i den miljön de klarar av.... enda sättet för dom att överleva..

Men så har jag sällan skådat en flock lejon i storlek men den mänskliga massa på planeten heller

Du helt seriöst så förstår jag inte hur du menar?? Skulle ett lejon vara lika smart som dig och mig eller vad?
    *Vild och vågad*
  • LinaFalk

Häxan Jia: Jag förstår inte hur du menar heller? Menar du att människan är så jäkla smart? Så smarta att de hugger ner hela världens skog så att jorden till slut kommer sluta som Påskön? Eller att de utrotar sin egen art? Eller att de bygger enorma slakteri världen över och fraktar och slaktar djur som om de vore döda ting som gurkor?

Nej, jag förstår inte alls hur du menar...

• Häxan Jia
    LinaFalk skrev 2007-04-01 18:13:49 följande:
    Häxan Jia: Jag förstår inte hur du menar heller? Menar du att människan är så jäkla smart? Så smarta att de hugger ner hela världens skog så att jorden till slut kommer sluta som Påskön? Eller att de utrotar sin egen art? Eller att de bygger enorma slakteri världen över och fraktar och slaktar djur som om de vore döda ting som gurkor?Nej, jag förstår inte alls hur du menar... Brukshund med fart - Collie såklart
    *fniss* skall du kör a en debatt med mig om vad människor i allmänhet använder hjärnan till?? Är det det du tänkte göra, sorry men jag hänger inte pung på den tanken, då dina argument inte är av intresse för mig faktiskt.
    Jag tror inte att alla människor är så jädra smarta, men människan är mer inteligent än djuren som faktiskt lever sitt liv genom att följa instinkter, människan väger för och nackdelar och har en konsekvent tänkande.... Sen att många väljer att inte använda det och blunda för sina handligar och den påverkan de har på moderjord är en helt anna sak.

Det du gör nu är att försöka ha en etisk debatt om det är etiskt rätt och riktigt att äta kött och det är en helt annan sak än TS inlägget ovan?? Eller har jag fel?

Du behöver inte förstå mig alls, inte ens lite grann, jag förstår mig själv, mitt sätta att tänka och de aktiva val jag gör här i livet, det räcker längre för mig än någon annan människas förståelse.

Jag tror att människan är byggd för blandkost, jag tror att blandad kost är det ultimata för människor. Det finns inget som säger att du måste tycka samma som jag. Men precis som jag accepterar och respekterar din åsikt så får ju du göra samma sak med min.
    *Vild och vågad*
Svar på tråden Är mäniskan byggd för att äta kött?