• Vanilj

Är mäniskan byggd för att äta kött?

Jag tror inte att mäniskan är byggd för att äta kött är vegetarian själv men inte helt jag äter fisk. Mina barn är blandkost  dem för välja själv sen vad dem vill äta för jag vet om man blir vegetarian kan det vara svårt att börja äta kött igen även om man vill och jag tyckte heller inte jag hade tillräckligt med kunskap om kost för bebisar/barn för att ge dem vegetarisk men jag förstår dem som ger sina barn vegetarisk kost.

Vad tycker ni och varför tror ni att mäniskan är byggd för att äta kött eller inte byggd för det?

Om man kollar på mäniskan tänder så har vi inga huggtänder som djur har när dem äter kött. Vi liknar gorillan invändigt med tänderna osv hur vi smälter maten.

Köttet ruttnar även i magen eftersom det tar så lång tid att smälta för oss mäniskor!

Ha det så gott!

smil.jpg
    Man lär så länge man lever.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-02 00:53:32:
    Tar tillbaka att kött rutnar i magen har läst i en bok för längre sen men vet inte om det stämmer längre.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är mäniskan byggd för att äta kött?
  • Mary Lo
    Häxan Jia skrev 2007-04-01 19:39:10 följande:
    LinaFalk skrev 2007-04-01 19:36:07 följande: Häxan Jia: Min hund får helt vanlig hundmat pga hundens tarmar inte är utformade som våra, de är kortare och näringen i tex grönsaker tillförs inte hunden! Så enkelt är det! Brukshund med fart - Collie såklartVadå så enkelt. Din hundsmat är ju ändå en del av den köttindusti du hade så hårda åsikter om. Eller du kanske gör som mig och gör din egen hundmat och på så sätt försöker ta avstånd från indistrin på ett eller annat sätt ändå?men burkmaten till hundra kommer ju från samma massproducerande slakterier som människomaten gör iaf... Bara att de är mer slagg och avfallprodukter i den *Vild och vågad*
    Det finns väl hundmat som är ekologiskt och etiskt producerat? Eller?
  • Häxan Jia
    Mary Lo skrev 2007-04-01 19:40:49 följande:
    Häxan Jia skrev 2007-04-01 19:39:10 följande: LinaFalk skrev 2007-04-01 19:36:07 följande: Häxan Jia: Min hund får helt vanlig hundmat pga hundens tarmar inte är utformade som våra, de är kortare och näringen i tex grönsaker tillförs inte hunden! Så enkelt är det! Brukshund med fart - Collie såklartVadå så enkelt. Din hundsmat är ju ändå en del av den köttindusti du hade så hårda åsikter om. Eller du kanske gör som mig och gör din egen hundmat och på så sätt försöker ta avstånd från indistrin på ett eller annat sätt ändå?men burkmaten till hundra kommer ju från samma massproducerande slakterier som människomaten gör iaf... Bara att de är mer slagg och avfallprodukter i den *Vild och vågad* Det finns väl hundmat som är ekologiskt och etiskt producerat? Eller?
    Absolut... men då skriver man väl det istället för vanlig hundmat eller är jag bara korkad nu?
    *Vild och vågad*
  • lluvia

Ts, du är inte vegetarian om du äter fisk.

• Vanilj

lluvia- Så här skrev jag: "är vegetarian själv men inte helt jag äter fisk."
    men du lluvia som vet om språk kan ju svara mig vad det kallas?

Man lär så länge man lever.
  • lluvia

Vanilj

"lluvia- Så här skrev jag: "är vegetarian själv men inte helt jag äter fisk."
    men du lluvia som vet om språk kan ju svara mig vad det kallas?"

Du kan inte först skriva att du är vegetarian och sen ta tilbaka det med ett "inte helt".

Antingen är du vegetarian eller så är du det inte. Mkt enkelt.

Men du kan ju annars slå till med "demi/semivegetarian" för tydlighets skull. (sv.wikipedia.org/wiki/Vegetarian)

Det kan vara komplicerat det där med google.

• lluvia

"Samtidigt har somliga personer börjat kalla sig vegetarianer trots att de äter till exempel fisk, skaldjur eller fågel vilket oftast motiveras med att det är mera hälsosamt. Fisketarianer (pesco-vegetarian), flexitarian, semivegetarianer eller demivegetarianer kan dessa kallas; att utan sådan närmare specificering bara kalla dem vegetarianer kan ses som missvisande, eftersom det inte stämmer överens med den gängse definitionen av ordet vegetarian."

• Jennie med ie

Bort med alla varianter av ordet vegetarian om man äter fisk. Bort med demivegetarian, bort med semivegetarian. Man är ingen sorts vegetarian alls om man äter fisk, lika lite som man är nån sorts nykterist alls om man dricker öl men inte vin och sprit. Äter man t ex lakto-ovo-vegetariskt + fisk är man pescatorian, eller så äter man helt enkelt inte kött (man skiljer på fisk och kött rent livsmedelsbeteckningsmässigt).

• ming

Vi är ju allätare, vilket betyder att vi klarar av att äta kött, men egentligen tror jag nog inte att kroppen är menad att äta kött.
    Dock äter jag kött, så jag är en hycklare.

Svar på tråden Är mäniskan byggd för att äta kött?