• Vanilj

Är mäniskan byggd för att äta kött?

Jag tror inte att mäniskan är byggd för att äta kött är vegetarian själv men inte helt jag äter fisk. Mina barn är blandkost  dem för välja själv sen vad dem vill äta för jag vet om man blir vegetarian kan det vara svårt att börja äta kött igen även om man vill och jag tyckte heller inte jag hade tillräckligt med kunskap om kost för bebisar/barn för att ge dem vegetarisk men jag förstår dem som ger sina barn vegetarisk kost.

Vad tycker ni och varför tror ni att mäniskan är byggd för att äta kött eller inte byggd för det?

Om man kollar på mäniskan tänder så har vi inga huggtänder som djur har när dem äter kött. Vi liknar gorillan invändigt med tänderna osv hur vi smälter maten.

Köttet ruttnar även i magen eftersom det tar så lång tid att smälta för oss mäniskor!

Ha det så gott!

smil.jpg
    Man lär så länge man lever.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-02 00:53:32:
    Tar tillbaka att kött rutnar i magen har läst i en bok för längre sen men vet inte om det stämmer längre.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är mäniskan byggd för att äta kött?
  • Glass
    LinaFalk skrev 2007-04-01 17:02:22 följande:
    Varför skulle vi vara gjorda till att äta kött? Hur kan då vegetarianer och veganer leva? Från allra första början åt människan bär och frukter de kunde ta med händerna. Sen när de började tillverka verktyg kunde de döda djur och tillaga. Därmed betyder detta att människan inte alls alltid ätit kött....VEGAN POWER Brukshund med fart - Collie såklart
    De åt också larver, insekter, ägg, djurungar,  döda djur de kom över och när vi lärde oss att bygga fällor eller döda genom jakt så åt vi ännumera kött.
  • Jennie med ie

MaryLo, ja det ÄR påfrestande att vara dödssjuk och ha näringsbrist hela tiden
    Det är lite lustigt, en del använder som anti-veganism-argument att alla veganer de vet är tjocka och ser "övergödda" ut. En del använder som anti-veganism-argument att alla veganer de vet är klena och ser undernärda ut. Det säger en del om argumentationen tycker jag, om bristen på saklighet.

• lluvia

Öyvind:

"jag menar att den första sidan inte precis gav en
    oberoende bild av hur vida kött ruttnar i våra magar. "

Hon har ju skrivit det själv ca hundra gånger sen hon postade inlägget.

Hon insåg alltså misstaget själv med en gång och skrev det.

Har du inte sett de inläggen?

• Mary Lo
    Glass skrev 2007-04-01 17:02:17 följande:
    Vi har kommit ifrån frågan om vi är byggda för att äta köttviktigt: www.familjeliv.se/Forum-5-74/m18736999.html
    Det är alldeles riktigt att vi har kommit bort från huvudfrågan.
    Det fina med att vara människa och att dessutom leva i Sverige (som de flesta på FL gör) är ju att vi kan välja vår kost. Vi behöver inte jaga en antilop och salta in för vintern. 
    Men svaret på denna klassiska fråga är väl att vi är allätare. Vi är gjorda för att anpassa oss till olika klimat och förändringar - vilket gör att vi överlever genom att äta det mesta. Om man matar en hund med gurka och tomat så dör den efter ett tag; medan människan kan leva på det som finns till hands.
    Så: vi är allätare. Vi har platta men kraftiga kindttänder. Vi har ett intellekt som gjorde att vi uppfann elden och kunde tillverka vapen, vilket gjorde att vi sällan behövt döda en gris med tänderna. Vi kan ta kött, oavsett hur våra tänder ser ut. Det borde ju besvara frågan: vi är ett tänkande, anpassningsbart djur som kan käka lite av varje.
    Vad som däremot är mer hälsosamt för oss är ju en större fråga. 
  • Mary Lo
    Mary Lo skrev 2007-04-01 17:09:26 följande:
     Vi behöver inte jaga en antilop och salta in för vintern. 
  • Mary Lo
    Glass skrev 2007-04-01 17:11:52 följande:
    Mary lo, håller med digDet mesta som man endast matar med gurka och tomat dör nog efter ett tag, men annars så är hunden en blandkostare också, faktiskt. viktigt: www.familjeliv.se/Forum-5-74/m18736999.html
    Ja min hund är snudd på vegetarian - äter allt möjligt. Tomat är stora grejen för honom. 
  • Gumlan

Jag var den enda i min föräldragrupp när jag väntade min son som INTE behövde äta tillskott, jag var också den enda som itne åt kött Jag tror man har mer koll på vad man stoppar i sig om man inte äter kött. köttätare verkar ta för givet att dom får i sig allt dom behöver via köttet och så är det ju verkligen inte!! Man måste ju ha en varierande kost!

• delilah77

En eloge till TS som låter sina barn välja själva senare.

Jag är själv köttätare (öh?) men äter helst fisk eller fågel. Oxe är det värsta/äckligaste köttet enligt mig.

Svar på tråden Är mäniskan byggd för att äta kött?