• Vanilj

Är mäniskan byggd för att äta kött?

Jag tror inte att mäniskan är byggd för att äta kött är vegetarian själv men inte helt jag äter fisk. Mina barn är blandkost  dem för välja själv sen vad dem vill äta för jag vet om man blir vegetarian kan det vara svårt att börja äta kött igen även om man vill och jag tyckte heller inte jag hade tillräckligt med kunskap om kost för bebisar/barn för att ge dem vegetarisk men jag förstår dem som ger sina barn vegetarisk kost.

Vad tycker ni och varför tror ni att mäniskan är byggd för att äta kött eller inte byggd för det?

Om man kollar på mäniskan tänder så har vi inga huggtänder som djur har när dem äter kött. Vi liknar gorillan invändigt med tänderna osv hur vi smälter maten.

Köttet ruttnar även i magen eftersom det tar så lång tid att smälta för oss mäniskor!

Ha det så gott!

smil.jpg
    Man lär så länge man lever.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-02 00:53:32:
    Tar tillbaka att kött rutnar i magen har läst i en bok för längre sen men vet inte om det stämmer längre.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är mäniskan byggd för att äta kött?
  • Vanilj
    Mary Lo skrev 2007-04-01 16:47:03 följande:
    Vanilj skrev 2007-04-01 16:41:34 följande: hahaha Harekrischna , det såg jag ju inte!Man lär så länge man lever. Tyckte att vegetarian.se var bra; men inte hare krishna - pga av att man pratar om att just för att en människa inte får implusen av att slita en levande kanin i stycken - är ett bevis för att vi inte ska äta kött. Det fina och intressanta med att vara människa är ju att vi kan välja. Vi balanserar ständigt mellan det intellektuella och det primitiva; drift och förnuft. Men om du sätter mig på en öde ö kan jag garantera att jag efter X antal dagar kommer att slita vilket djur som helst i stycken.  Dock behövs inte detta, i det civiliserade välståndssamhället. Thank god.
    Jo såg det sen när jag läste lite mer det var ingen bra länk hahaha men vegetarian .se är bra tycker jag med!
  • Mary Lo
    Vanilj skrev 2007-04-01 16:49:30 följande:
    =Om den enda länken jag hitta var från Harikrishna då ger jag mig! För sånt strunt tror jag inte på!Man lär så länge man lever.
    Men Hare krishna är nog insatta i vegetarisk kost - jag tror inte att det är struntprat rakt igenom. Men de baserar sina fakta på religiösa orsaker och anspelar på känslomässiga reaktioner. Dock har de rätt i att vegetarisk kost på det stora hela är hälsosammare än en massa falukorv varje dag.
    En annan viktig aspekt är miljöfrågan, anser jag. Hur man skövlar skog och mark för att människan ska trycka i sig kött. Hela köttindustrin är dessutom (på sina håll i alla fall) helt förkastlig, och varken moraliskt eller hälsosamt betryggande. Enligt min personliga uppfattning.
    Dock älskar jag min årliga, nymalda råbiff och det kommer jag aldrig sluta med.
  • Jennie med ie

Apropå kosttillskott så är det ju många icke-vegetarianer som också äter tillskott av olika slag. Skulle det då betyda att det inte är naturligt att INTE vara vegetarian? Knappast. Inte ens veganer, om de inte är allergiker, _behöver_ äta tillskott för att få i sig det de behöver eftersom samtliga viktiga näringsämnen finns även i vegetabilier. Men en del av dem är sv¨rare att få i sig än andra så att ta tillskott säkerställer lättare och billigare att man får i sig tillräckigt av dessa. Av samma anledning som många icke-vegetarianer använder tillskott för att säkerställa sitt intag av vissa vitaminer och minraler.

• Vanilj

Glass_ Ja Ja Man lär så länge man lever

• Mary Lo
    Jennie med ie skrev 2007-04-01 16:53:25 följande:
    Apropå kosttillskott så är det ju många icke-vegetarianer som också äter tillskott av olika slag. Skulle det då betyda att det inte är naturligt att INTE vara vegetarian? Knappast. Inte ens veganer, om de inte är allergiker, _behöver_ äta tillskott för att få i sig det de behöver eftersom samtliga viktiga näringsämnen finns även i vegetabilier. Men en del av dem är sv¨rare att få i sig än andra så att ta tillskott säkerställer lättare och billigare att man får i sig tillräckigt av dessa. Av samma anledning som många icke-vegetarianer använder tillskott för att säkerställa sitt intag av vissa vitaminer och minraler.~ jenniesblogg.bloggspace.se ~ jennies-hemsida.zoomin.se~
    Ja, det konstaterade vi också lite längre upp i tråden. Att man som vegetarian inte "behöver" äta kosttillskott. Men många veganer kan behöva göra det, dock inte alla. 
  • Öyvind

I och för sig har nog många vegetarianer en poäng

Vi äter kanske för mycket kött.
    Vi behöver inte äta kött varje dag?

• Catwoman and Superboy

Människan är ett rovdjur, så ja vi är skapta till att äta kött.

tidigare människoraser innan oss byggde upp hela sin tillvaro på att hitta mat och när chansen för kött kom så var lyckan gjord. Mkt proteiner, fett och annat smått och gott som gör kroppen glad. Där emot behöver vi inte så mkt kött som vi äter idag för att må bra och överleva.

49% Sweetheart, 51% bitch, all woman
  • Mary Lo

Eftersom vegankost inte innehåller mjölk eller fisk, som annars är källor för D-vitamin och kalcium, måste veganer se till att få i sig tillräckligt av dessa vitamin och mineral på annat sätt. Kalcium finns såklart i bladgrönsaker och kål av olika slag (samt ärter och bönor). Kroppen kan förstås själv till en viss del bilda D-vitamin genom dagsljuset, men det behövs extra tillskott genom att äta D-vitaminberikade livsmedel.

B12 finns inte i vegetarisk kost. Därför måste den som är vegan äta kosttillskott eller mat med tillsatt B12. Laktovegetarianer som äter mjölk och ost kan få i sig tillräckligt med B12. Om mjölk och ost utesluts ur kosten får man sätta till ett kosttillskott.

Det betyder ju inte att man får näringsbrist som vegan - men det kan ligga i veganens intresse att ta reda på mer om tillskott av D och B12. 
Svar på tråden Är mäniskan byggd för att äta kött?